KTM AG op rand van faillissement, maar motorsport activiteiten niet in gevaar

3288
ktm-pierer
Gottfried Neumeister (l) en Stefan Pierer (r) | foto© KTM images

De Pierer Mobility Group heeft aangekondigd dat KTM een vrijwillige herstructurering aangaat om een faillissement te voorkomen te midden van de aanhoudende financiële problemen van het bedrijf. Aanstaande vrijdag (29 november) zal men een juridische herstructurering procedure (Europese herstructurering procedure) starten om het bedrijf binnen 90 dagen uit de huidige financiële crisis te halen.

Een Europese herstructurering procedure is een bijzondere procedure. Het punt is dat bedrijven die het risico lopen failliet te gaan, maar nog niet insolvent zijn, de mogelijkheid hebben om economisch te herstellen via juridische herstructureringsprocedures voordat ze faillissement moeten aanvragen.







De financiële problemen van KTM hebben de afgelopen maanden al geleid tot een aantal drastische maatregelen: zo is de raad van bestuur is teruggebracht van zes naar twee en zijn er al verschillende ontslagrondes geweest. Er zijn al maanden onderhandelingen gaande met grootaandeelhouders, banken en mogelijke investeerders om het financiële gat te dichten. Terwijl de nettoschuld in 2022 nog 300 miljoen euro bedroeg, is deze dit jaar omhooggeschoten naar 1,5 miljard euro.

In de afgelopen weken werd bekend dat KTM nog eens 300 werknemers zal moeten ontslaan, terwijl alle productie in januari en februari 2025 tijdelijk zal worden stilgelegd. De aandelenkoersen van KTM zijn sinds hun piek in februari 2022 met 90% gedaald en het bedrijf verwacht niet dat het de benodigde financiering die het nodig heeft – enkele honderden miljoenen euro’s – zonder een Europese herstructurering procedure op korte termijn rond kan krijgen.

Dinsdag 26 november hebben Stefan Pierer, CEO van KTM, en Gottfried Neumeister (Co-CEO) de meer dan 5.000 werknemers van het bedrijf toegesproken en een alomvattend plan gepresenteerd om de huidige financiële crisis te boven te komen.

Stefan Pierer: “De afgelopen dertig jaar hebben we ons ontwikkeld tot de grootste motorfietsfabrikant van Europa. Wij inspireren miljoenen motorrijders over de hele wereld met onze producten. Laten we nu een pitstop maken voor de toekomst. Het merk KTM is mijn levenswerk en ik zal ervoor vechten. KTM zal nu een zogenaamde juridische herstructureringsprocedure starten. De aanvraag wordt op vrijdag 29 november ingediend. Het proces zal naar verwachting binnen 90 dagen worden afgerond. KTM Components GmbH en KTM F&E GmbH worden ook getroffen. Zoals al bekend is, moeten de hoge voorraden omlaag. Gottfried Neumeister (sinds september 2024 toegetreden als lid van de raad van bestuur als co-CEO) brengt een indrukwekkende ervaring en een frisse wind mee en levert momenteel een belangrijke bijdrage aan het overwinnen van de huidige situatie. Ik ben ervan overtuigd dat we samen het bedrijf weer op de weg naar succes zullen krijgen. Samen hebben we van KTM een succesverhaal gemaakt en samen zullen we KTM de toekomst in dragen en sterker maken.”

De huidige problemen raken vooralsnog niet de KTM-motorsport activiteiten, de activiteiten in het MotoGP wereldkampioenschap zullen de komende twee jaar gewoon volgens plan worden uitgevoerd, al zullen hier wel de benodigde bezuinigen worden doorgevoerd.

KTM Motorsport-directeur Pit Beirer: “Natuurlijk hebben wij een verantwoordelijkheid als er overal moet worden bespaard, en dat gebeurt ook in de sport. Gelukkig hebben we hele goede partners, vooral Red Bull, die ons niet alleen als sponsor ondersteunen, maar ook als partners om deze moeilijke tijd door te komen en het Red Bull KTM-programma zoveel mogelijk in stand te houden. Om op alle speculaties te anticiperen: volgend jaar en het jaar daarna blijven we zoals afgesproken gewoon actief als merk in het MotoGP wereldkampioenschap. We hebben een contract met Dorna dat we nakomen en dat zal alleen gebeuren met het merk KTM (GASGAS en Husqvarna verdwijnen). We moeten het merk promoten, we zien sport als het belangrijkste marketinginstrument voor het merk KTM, daarom doen we het. Het spreekt voor zich dat we nu zo efficiënt mogelijk omgaan met de kosten in de motorsport en verstandige besparingen zien te realiseren. Om uiteindelijk het geld te hebben om de producten verder te ontwikkelen naar premium standaarden. Dit is onze basis binnen de sport en het hele bedrijf, dat we de beste motorfietsen bouwen. Dit is extra druk in de moeilijke omgeving waarin het WK op het spel staat. Maar als je ergens leert vechten, dan is het in de sport. Daarom zullen wij ons steentje bijdragen. Dit is het moment om onze sponsors en partners te bedanken, we praten nauw met hen over wat er momenteel gaande is. Ze steunen ons allemaal, het is ongelooflijk. Dit is op dit moment belangrijk: we zijn trots op onze partners en hebben ze meer dan dringend nodig om de stabiliteit de komende twee jaar te behouden. Zonder hen zou het niet werken.”

Als gevolg van de bovengenoemde redenen verwacht het bedrijf voor het huidige boekjaar (2024) een negatief resultaat van enkele honderden miljoenen euro’s.

supoorter-728x90



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.