Een aantal World Superbike coureurs heeft kritiek geuit op de veiligheid van het Autodrom Most. Na het raceweekend van vorig jaar is beloofd om de uitloopstroken te vergroten maar dat blijkt niet gebeurd te zijn.
Dit weekend wordt voor de tweede keer een World Superbike raceweekend verreden op het Autodrom Most in Tsjechië. Vorig jaar kwam het circuit redelijk onverwacht op de kalender die toen nog beïnvloed werd door de wereldwijde situatie met betrekking tot de coronapandemie. Er werd een meerjarige deal gesloten met het circuit zodat er overheidsinvesteringen konden worden gedaan.
Er is zeker hard gewerkt op het Autodrom Most om het circuit richting de standaarden van het WK Superbike te krijgen. Zo is de eerste sector opnieuw geasfalteerd, zijn er nieuwe camera’s aangeschaft om race direction beter toezicht te geven en is ook race control flink onder handen genomen.
Na het raceweekend in 2021 werd de coureurs beloofd dat ook de uitloopstroken verlengd zouden worden omdat deze in sommige gedeelten van het circuit behoorlijk kort zijn. Echter lijkt dat niet het geval te zijn en is er wat betreft de uitloopzones weinig veranderd op het Autodrom Most. In een aantal bochten is de grindbak erg klein en wordt bij een crash de bandenstapel gauw bereikt.
Hierover werd door een aantal coureurs op vrijdagmiddag na afloop van de eerste twee vrije trainingen dan ook flinke kritiek geuit. Met name vanwege de weersverwachtingen, waarbij er flinke regenval wordt verwacht op zaterdag, zijn er zorgen omtrent de veiligheid van het Tsjechische circuit.
Scott Redding: “Om eerlijk te zijn is dit een circuit waar ik me op het gebied van veiligheid niet comfortabel voel om in de regen te rijden. Ze hebben ons vorig jaar verteld dat de grindbakken met een aantal meters verlengd zouden worden maar dat is niet gebeurd, dus neem je een risico. We zullen zien, de weersomstandigheden kunnen snel veranderen.
In de meeste gedeelten is het veilig genoeg maar op sommige plaatsen niet. Vorig jaar hadden we met alle coureurs afgesproken om niet te rijden als het regent maar je hebt altijd één sukkel die dan toch de baan op gaat en dan volgt de rest snel. Daardoor kun je die strijd niet aangaan en zijn er maar twee keuzes: wel racen of niet racen. Omdat we vorig jaar ook in de regen hebben gereden is er geen reden om dit jaar niet te rijden [vanwege het nieuwe asfalt in het eerste gedeelte]. Soms moet je een risico nemen maar naar mijn mening is dit niet de juiste manier.
Zoals ik zei is het grootste gedeelte van het circuit prima en hebben ze ook goed werk geleverd met het asfalteren van het eerste gedeelte, maar uiteindelijk gaat een muur niet aan de kant als je crasht. En omdat er met het nieuwe asfalt nu meer grip is ga je sneller en kom je daardoor dichterbij de muur als je crasht.”
Álvaro Bautista: “Naar mijn mening zijn er veel plaatsen op dit circuit waar de muur te dichtbij is. In droge omstandigheden is het al gevaarlijk om daar te crashen en als het regent wordt het alleen maar gevaarlijker. Op het gebied van de veiligheid denk ik dat het beter is dat we niet racen als het regent, de risico’s zijn te groot.”
Ook werd Jonathan Rea deze kwestie voorgelegd maar de zesvoudig wereldkampioen wilde niet antwoorden voordat de traditionele Safety Commission op vrijdagavond geweest was. In deze bijeenkomst kunnen coureurs hun mening geven over alles wat maar met de veiligheid te maken heeft maar de Kawasaki coureur vertelde in zijn media debrief dat hij niet wilde dat zijn woorden ‘verdraaid’ zouden worden door de media.
Handige links Prosecco DOC Czech Round 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter