De Kove directie heeft Dorna laten weten dat men in het seizoen 2025 niet meer als fabrikant aanwezig zal zijn in het FIM Superport 300 World Championship. De Chinese motorenfabrikant, die in 2024 nog de nodige successen wist te behalen met de Spanjaarden Julio- en Marc Garcia, geeft een wijziging in het te voeren beleid als belangrijkste reden op van het plotselinge en onverwachte besluit.
Kove maakte in 2023 als eerste Chinese motormerk haar intrede als fabrikant in het FIM Superport 300 World Championship. Na een voorzichtige start wist Kove in 2024, het tweede seizoen, een aantal uitzonderlijke resultaten te behalen: 8 podiums, 3 snelste ronden, 1 pole en nog belangrijker, de derde plaats in het constructeursklassement.
Julio Garcia zorgde op zijn Kove 321RR voor vijf podiumplaatsen welke hem de vierde plaats in de eindstand opleverde terwijl teamgenoot Marc Garcia drie podiumplaatsen wist te scoren en als zesde eindigde in de 2024 titelstrijd. Tijdens de laatste race van het seizoen in Jerez eindigde Julio García zelfs als eerste terwijl Marc Garcia met de derde plaats zelfs voor een dubbel Kove podium zorgde.
Na dit succes besloot Kove haar inbreng in het kampioenschap zelfs te verdubbelen door naast het eigen Kove Factory Racing Team ook Team #109 Retro Traffic Kove te voorzien van materiaal. Marc- en Julio Garcia, Benat Fernandez en Daniel Mogeda staan inmiddels ook op de 2025 deelnemersljst vermeld als de vier coureurs die gebruik maken van de nieuwe voor 2025 uitgebrachte Kove 321 RR-S.
Maar inmiddels is bekend geworden dat het Chinese merk heeft besloten de concurrentie op te geven en zich per direct terug te trekken uit het kampioenschap, dit vanwege een wijziging in het beleid van het bedrijf na het vertrek van de oprichter Zhang Xue. De nieuwe directie van Kove kwam tot het besluit omdat de vereiste investeringen niet opwegen en worden gecompenseerd door het rendement op de omzet.
Wat dit late en toch wel verrassende besluit betekent voor Marc- en Julio Garcia, Fernandez en Mogeda is nog niet bekend. Momenteel wordt onderzocht of de twee teams de bestaande 2024 machines kunnen inzetten en op deze manier nog enigszins gecompenseerd kunnen worden zodat de vier genoemde coureurs in 2025 toch aan de start kunnen verschijnen.
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’