Dat de huidige coronapandemie er flink inhakt bij de teams binnen het MotoGP wereldkampioenschap zal niemand onbekend in de oren klinken. Voor veel teams is het erg moeilijk om hun begroting sluitend te krijgen. In een poging om de kosten de komende tijd te blijven drukken is er besloten om de ontwikkeling van de Moto3 machine te bevriezen tot het begin van het seizoen 2024.
De ontwikkeling van de motoren binnen het MotoGP wereldkampioenschap is al sinds het seizoen 2020 stopgezet. In zowel de MotoGP, Moto2 als ook in de Moto3 klasse wordt dit seizoen nog gereden met dezelfde machines als vorig seizoen. Voor de lichtste klasse is er nu een volgende stap gezet; om ook de komende seizoenen kosten te besparen is het voor de fabrikanten verboden om tot aan het begin van het seizoen 2024 nieuwe motoren te ontwikkelen.
De huidige specificaties van de moto’s voor 2021, zoals opgegeven door elke constructeur, zullen niet gewijzigd worden en worden opgenomen:
- De maximumprijs voor een compleet rollend chassis blijft op € 85.000
- Als onderdeel van het motorenpakket zal elke fabrikant slechts 3 versnellingsbaksets per team van twee rijders hoeven te leveren.
- Elk team mag maximaal 2 extra sets versnellingsbakken huren tegen de maximumprijs van € 2.500 per stuk.
- Een maximum van 6 motoren per rijder, voor het seizoen zal worden toegestaan. Echter, een fabrikant mag naar eigen keuze 5 motoren per rijder toewijzen, voor het seizoen.
- Fabrikanten kunnen het kampioenschap € 60.000 per inschrijving in rekening blijven brengen voor de levering van motoren, ongeacht of de toewijzing vijf of zes motoren per rijder is.
- Omdat motoren gedurende het seizoen worden herbouwd en opnieuw aan de teams worden toegewezen, moeten de fabrikanten onnodige extra herbouwkosten als gevolg van verkeerd gebruik van de motor vermijden. Daarom zal met de fabrikanten een protocol worden overeengekomen waarin wordt vastgelegd wat door de teams en de rijders als een aanvaardbaar gebruik van de motor wordt beschouwd. Dit betekent dat teams kunnen worden aangeslagen voor bewezen motorschade die wordt veroorzaakt doordat de rijder of het team deze parameters overschrijdt.
Vanaf 2024 zal het volgende in werking treden:
- Er is overeengekomen dat alle partijen alles in het werk zullen stellen om een nieuwe en duurzamere brandstof in te voeren.
- Vanaf 2024 zullen de specificaties van de motor worden opgegeven voor een voortschrijdende periode van minimaal 2 jaar (met een evaluatie halverwege het seizoen van het eerste jaar om de mogelijkheid van een verlenging tot 3 jaar te evalueren). Dit betekent dat bij de start van het seizoen 2024 elke fabrikant bij het eerste evenement van het seizoen zijn motorspecificatie zal opgeven, en dat deze specificatie tot ten minste het einde van het seizoen 2025 wordt bevroren.
- Op die manier wordt voorkomen dat een fabrikant een ontwerp probleem heeft dat gevolgen heeft voor de prestaties van zijn motor en dat hij pas na drie jaar kan oplossen. Elke fabrikant mag alleen in het eerste jaar één van de volgende onderdelen verbeteren.
√ Hoofdkuip
√ Voorspatbord
√ Swingarm
√ Frame
√ Motorblok
- Het opgewaardeerde onderdeel moet gratis aan alle rijders worden geleverd en voor iedereen tegelijk beschikbaar zijn.
Officieel document: Decisions_of_the_Grand_Prix_Commission_Moto3
Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter