Koen Meuffels stopt na 15 jaar als actief wegracecoureur

2708
koen-meuffels
Koen Meuffels | foto© Damon Teerink

Koen Meuffels hangt na vijftien jaar actief te zijn geweest als wegracecoureur zijn helm definitief aan de wilgen. Dit nieuws heeft de 28-jarige coureur uit het Brabantse Someren eerder deze week via een persbericht wereldkundig gemaakt.

Maar liefst 15 jaar was Koen Meuffels actief als wegracecoureur. Begonnen in de minibikes, zagen we Meuffels de afgelopen jaren schitteren in o.a. de NSF 100 Cup, de Moriwaki Cup, Dutch Supersport, World Supersport 300, IDM Supersport 600. Ondanks een indrukwekkende race carrière met vele pieken maar ook de nodige dalen heeft de Brabander besloten dat het klaar is en tijd voor de volgende stap in zijn carrière.




We blikken samen met Meuffels terug op zijn carrière als actief wegrace coureur.

Koen Meuffels: “Na lang zeuren bij ons thuis kreeg ik uiteindelijk een minibike. Na een paar trainingen werd ik door Richard van Alphen opgepikt en kreeg ik van hem een kans om op een Blata het Belgisch kampioenschap te gaan rijden. Daar werd ik uiteindelijk kampioen in de 40cc open klasse en derde in het EK.”

Het bleek het begin van een lange carrière, Meuffels had de smaak te pakken. De volgende stap was naar een maatje grotere motor, de Honda NSF 100. De races werden nog steeds op een kartbaan verreden in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.

Koen Meuffels: “Om door te stromen was het een logische keuze om naar de NSF 100 Cup van Arie Molenaar te gaan. Maar ik kon dat niet want ik was destijds al een jaartje te oud. Maar er was wel een open kampioenschap in Nederland en België waar je met je eigen NSF 100 kon meedoen. Om het voor iedereen gelijk te houden moest ik wel met een strafgewicht van maar liefst 8 kg rijden. Ik ben toen gaan rijden met als doel zoveel mogelijk kilometers te maken. Ik reed beide kampioenschappen tegelijk en werd in allebei 2e in de eindstand met 23 overwinningen!”

Meuffels wilde na dit avontuur zo snel mogelijk door en de grote circuits lonkten. Na een opstapdag op het TT Circuit Assen was er geen weg terug meer. Meuffels moest en zou naar het grote circuit. Er stond een motor op die dag klaar die veel te groot was. Men moest hem zelfs vasthouden bij het wegrijden en terugkomen. Maar met een grote glimlach werd die dag gereden. En zo werd er in 2012 gestart in de Moriwaki Cup waar met 250cc viertaktmotoren gereden werd.

Koen Meuffels: “Wat een mooie motoren waren dat. Ik paste er maar net op maar de snelheid zat er al vlug in en het duurde niet lang voor ik op het podium stond. Het geloof in winnen was er en dat gebeurde ook. Na twee overwinningen en tien podiumplaatsen eindigde ik met een derde plaats in de eindstand als beste rookie.”

Op naar de volgende stap en in overleg met Barry Veneman (destijds bondscoach KNMV) werd er een plan gemaakt om in 2013 op een 600cc te gaan rijden in het ONK. Meuffels maakte toen ook deel uit van de KNMV-wegrace selectie van het NOC/NSF.

Koen Meuffels: “Deze mogelijkheid werd geboden door Start Racing. Maar een grote uitdaging was het wel want ik woog toen slechts 43kg en dat op een 600cc. Ik kreeg de kans om heel veel te leren en dit resulteerde na twee seizoenen in drie overwinning en viermaal een top tien klassering.”

In 2015 kwam Meuffels in contact met Arie Vos die hem een contract aanbood om op zijn Fortron Kawasaki Supersport 600 te gaan rijden. Maar toen gebeurde er iets verschrikkelijks halverwege het seizoen. Er werd een lichte vorm van epilepsie bij Meuffels geconstateerd waardoor hij een heel jaar niet mocht racen. Daarbij kwam ook nog dat in de WK reglementen staat dat je dan nooit meer aan een race mag deelnemen. Zijn wereld stortte helemaal in. Een jaar lang langs de baan staan is verschrikkelijk voor een coureur, helemaal omdat niet alleen het seizoen 2015 maar 2016 als verloren kon worden beschouwd.

Koen Meuffels: “Ja dat waren twee verloren seizoenen. Maar voor 2017 werd in overleg met Arie [Vos] besloten om toch weer op een lichtere motor te gaan rijden en wel op een KTM RC 390. Een motor die heel goed bij mijn lengte en gewicht paste. In de KTM Cup won ik drie races. Met dit in het achterhoofd wilde ik zo graag naar het WK. Ondertussen had Arie ook de plannen gemaakt om met KTM naar het WK Supersport 300 te gaan. De inschrijvingen moest ergens in oktober op een vrijdag gedaan worden. Ik had ondertussen via het hoofdkantoor van de FIM in Genève de verantwoordelijke arts te pakken gekregen. Hij gaf aan welke testen ik allemaal moest aanleveren en met ontzettend veel hulp van Pieter-Paul Vermeulen kregen we groen licht op donderdag avond, precies net op tijd dus. Ik wist dan ook niet hoe snel ik Arie moest bellen om me in te schrijven. Mijn droom kwam uit want mijn WK debuut was aanstaande.”

Na een goede voorbereiding stond Meuffels in 2018 aan de start van zijn eerste WK race en ook de eerste race voor KTM in de World Supersport 300 klasse.

Koen Meuffels: “Het was natuurlijk geweldig dat we ons debuut konden maken in het WK. Het was op Motorland Aragon, een wedstrijd om nooit te vergeten. Het was een hele spannende race en………mijn droom kwam uit want ik wist deze race te winnen! Wat een geweldig gevoel was dat, mijn allereerste race in het WK en dan meteen winnen. Maar dat was niet alles, het was ook nog eens de eerste overwinning van KTM in de klasse, en dat terwijl het voor hun net als voor mij ook de eerste race was waaraan ze deelnamen.”

Supersport
Koen Meuffels op de hoogste trede van het podium – Aragon 2018 | foto© Nico Schneider

De daaropvolgende seizoenen (2018 t/m 2021) bleef Meuffels actief in het FIM Supersport 300 World Championship, eerst op een KTM van Arie Vos en het Duitse Freudenberg team en de laatste twee jaar op de Kawasaki van het Belgische MTM Team. Met twee overwinningen, drie een derde plaats en in totaal zeventwintig top tien klasseringen op zak werd in 2022 de overstap gemaakt naar het IDM Supersport 600 kampioenschap. Een overstap met in het achterhoofd om op termijn terug te keren naar het WK Supersport, maar dan niet in de 300 maar 600 Supersport categorie.

Koen Meuffels: “Mijn bedoeling was om 2 jaar in het IDM te rijden en daarna terug naar het WK te gaan op een Supersport 600. Maar het loopt nu helemaal anders want door problemen met een grote sponsor krijg ik het huidige budget niet rond om in 2023 te rijden. De kans om naar het WK te gaan in nu wel heel klein geworden. Daarlangs speelt mijn leeftijd (28 jaar) een grote rol want ik moet ook realistisch zijn en nadenken over mijn toekomst. Daarnaast is 15 jaar lang dag en nacht opzoek naar sponsoren om het budget rond te krijgen ook best zwaar. Enkele sponsoren zijn er al vanaf het eerste uur bij en die wil ik extra bedanken. Want door hen heb ik uiteindelijk mijn droom om in het WK te rijden kunnen verwezenlijken. Het contact met diegene die in mij geloven en steunen is altijd heel fijn en dat mis ik zeker en zal ik ongetwijfeld nog meer gaan missen. Het begeleiden van talentjes en mijn ervaring met hen delen geeft veel energie. Momenteel ben ik aan het zoeken naar de juiste balans tussen een combinatie van begeleiden van jeugd en mijn werk.”

Namens het gehele Racesport.nl redactieteam bedanken we Koen voor de altijd prettige samenwerking, de samen beleefde avonturen en wensen hem veel succes in deze nieuwe stap in zijn carrière.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.