Jorge Martin werd onlangs in Barcelona tot 2024 MotoGP wereldkampioen gekroond. De Prima Pramac Racing coureur versloeg als Independent Team coureur het Ducati fabrieksteam en neemt in 2025 de nummer 1 plaat mee naar Aprilia, dit nadat Ducati besloot te kiezen voor Marc Márquez en hem voor komend seizoen geen zitje aan te bieden in het Ducati Lenovo Team.
Jorge Martin geniet momenteel van een welverdiende vakantie na het winnen van de 2024 MotoGP-wereldtitel en een eerste MotoGP test met zijn nieuwe werkgever Aprilia. De Spanjaard, die geschiedenis schreef door de eerste coureur te worden in het MotoGP tijdperk die als niet fabriekscoureur de wereldtitel wist te veroveren, blikte onlangs met het Spaanse Teledeporte RTVE terug op het afgelopen seizoen en de beslissing van Ducati om hem te passeren en te kiezen voor Marc Márquez als de nieuwe teamgenoot van Francesco Bagnaia binnen het Ducati fabrieksteam.
Jorge Martin: “Toen dit allemaal besloten werd, was ik nog geen kampioen, maar het is duidelijk dat ze er nu spijt van hebben. Heel eerlijk, Aprilia was niet mijn eerste keuze omdat ik graag naar het officiële Ducati-team wilde. Door bepaalde situaties lukte dit helaas niet. Maar het moge duidelijk zijn, ik heb vertrouwen in de mensen bij Aprilia en de energie die ze erin steken, ik geloof dat het heel goed zal gaan.
Het winnen van een wereldtitel is een voorrecht en iets dat ik de rest van mijn leven met me mee zal dragen. Ik had tijdens het seizoen de nodige angsten en twijfels, maar nu heb ik het gedaan. En ik heb het gevoel dat wat gaat komen een geschenk zal zijn. Als klein kind droomde ik ervan om MotoGP-wereldkampioen te worden, en niet alleen maar wereldkampioen. De Moto3 wereldtitel had ik al, maar deze maakt het verhaal wel compleet.”
Martin was er in 2023 ook al dichtbij maar bezweek in de eindfase van het seizoen onder de druk. Dat was weliswaar een dure leerschool, en het sein dat het in 2024 anders moest. De coureur uit Madrid nam een psycholoog in de arm hetgeen ervoor zorgde dat hij mentaal sterker werd en de aanpak dit seizoen beter was.
Jorge Martin: “In 2023 had ik de titel ook binnen handbereik, maar mentaal gezien was ik er nog niet klaar voor. Ik had hem destijds misschien ook wel moeten winnen, maar één ding is zeker en dat is dat ik dat seizoen heel veel geleerd heb. Dankzij deze leerschool heb ik dit jaar kunnen winnen. Ik heb er hard voor gewerkt, vorig jaar zag ik dat ik snel was, maar ik kon er niet van genieten. Het afgelopen seizoen heb ik het plezier in het racen teruggevonden, mijn mentaliteit was anders. Pecco, Marc en Enea hebben ervoor gezorgd dat ik een betere coureur ben geworden, ze hebben ervoor gezorgd dat ik 100% mijn best moest doen.“
Prima Pramac Racing is een zeer gerespecteerd MotoGP Team, maar ondanks dat Martin de afgelopen jaren kon beschikken over het nieuwste materiaal en technische ondersteuning van Ducati is het geen MotoGP fabrieksteam. Martin is dan ook trots op wat hij samen met het team onder leiding van Paolo Campinoti, die na 20 jaar Ducati vanaf 2025 verder gaan met Yamaha, voor elkaar heeft gekregen.
Jorge Martin: “Ik had 12 mensen aan mijn zijde in de pitbox maar ik had soms het gevoel dat we het op moesten nemen tegen 200-300 anderen. Het was zeker niet makkelijk, maar we hebben het gedaan. Ik bedank Ducati dat men hier niets tegen heeft gedaan, men het ons onderling heeft laten uitvechten. Dat was heel nobel en dit mag ook weleens gezegd worden, sterker nog het moet gewaardeerd worden.”
Martin begint in 2025 zoals vermeld aan een nieuw avontuur bij Aprilia waar hij de Italiaan Marco Bezzecchi als teamgenoot treft. Met de nummer 1 plaat op de RS-GP zal hij proberen de strijd aan te gaan met de Ducati coureurs, coureurs die beschikken over het wapen waarmee hij in 2024 de wereldtitel wist te veroveren en een machine tot hun beschikking hebben die de afgelopen jaren de toon heeft gezet in de koningsklasse.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.