Het beste nieuws voor de motorsport: na een jaar afwezigheid zal op 20 mei een Drie Uren van Oss plaatsvinden. Deze langeafstandswedstrijd zal plaatsvinden in de vorm van een regelmatigheidsendurance. Tijdens dit Pinksterweekend rijden de SAM en CRT bovendien ieder één dag racedemo’s met klassieke racemotoren.
De Stichting Wegrace Oss moest vorig jaar en dit jaar door allerlei omstandigheden de Pinksterraces opschorten. De verwachting is dat dit wegrace-evenement in 2019 weer gewoon doorgaat. De demo-organisaties SAM en CRT erkennen dat daar de oudste rechten liggen. Zij zullen er alle medewerking aan verlenen – in de hoop dat er op z’n minst ook weer een Drie Uren op het programma komt.
Op Eerste Pinksterdag, 20 mei, rijdt de SAM de hele dag. De racedemo’s staan open voor motoren tot 1987, met daarnaast speciale klasseringen voor machines tot 1996. Op 21 mei is het circuit voor de rijders van CRT, met motoren van vóór 1972. Wim Baetsen en Gijs van Hesteren, voorzitters van respectievelijk het Classic Racing Team (CRT) en de Stichting Aanvullende Motorsport (SAM) zijn het eens:
‘Voor onze organisaties is dit een geweldige kans om de motorsport met historische machines onder de aandacht te brengen. We doen er alles aan om dit tot een succes te maken. Nu we onze klassiekers kunnen verbinden met het prestige van de Pinksterraces voorzien we een topevenement.’
Positieve geluiden
Het organisatievermogen en het enthousiasme van de samenleving in Oss en directe omgeving maakt het evenement mogelijk. Een groep enthousiaste motorliefhebbers zet de schouders eronder. Voor een deel zijn zij afkomstig uit de Stichting Wegrace Oss, voor een deel uit kringen rondom de SAM en de Endurance sport. Noud Lourenssen en Tonny van Schijndel behoren tot de grote gangmakers. Beiden maken zij deel uit van een Drie Urenteam. Noud is bestuurslid bij de SAM. Tonny verdiende zijn sporen met name bij de 24 uren van Oss, zoals die eind jaren zestig, begin zeventig in Oss verreden werden.
Noud Lourenssen: ‘Ik vond het doodjammer dat de Drie Uren vorig jaar niet konden doorgaan door externe omstandigheden. Daarom heb ik er alles aan gedaan om vrienden en motorliefhebbers te activeren. Het lijkt aardig te lukken. De gemeente Oss reageerde meteen al positief. Ook de bedrijven op industrieterrein Paalgraven – die al lang gewend waren geraakt aan de Pinksterraces – lijken mee te willen werken. Dat het zoveel tijd zou kosten had ik niet verwacht, maar het is het waard!’
De Stichting Wegrace Oss schreef onlangs in een brief: ‘Het is goed te weten dat er nog steeds bij een grote meerderheid van raceliefhebbers racebloed door de aderen stroomt en dat er andere partijen opstaan.’
Paalgraven circuit
Het circuit is iets aangepast en een stukje korter dan de baan van de Pinksterraces. Toch nog altijd zo’n 2,3 kilometer lang. In de pitstraat gebeurt tijdens een endurance van alles. Er wordt van rijder gewisseld, getankt, gesleuteld en gescholden. Het publiek zit op de eerste rang. De pitstraat ligt naast het rennerskwartier, dat vrij toegankelijk is voor het publiek. Voor deze eerste keer is de toegang gratis.
Natuurlijk is het veel werk om een evenement als dit mogelijk te maken. Er is altijd plaats voor vrijwillige medewerkers. Beloning: eeuwige motorvriendschap, een plaats op de eerste rang en vooral deel uitmaken van een iconische gebeurtenis.
Programma Zondag 20 mei 2018
Deze dag rijden motoren welke zijn aangesloten bij de SAM. Motoren in de klassen 50cc, 125cc, 250cc, 350cc, 500cc, 750cc, zijspannen en de traditionele 3 uren van Oss Race, zowel 2-tact als 4-tact machines in de leeftijd tussen 1975 en 1987.
Programma Maandag 21 mei 2018
Deze dag rijden motoren welke zijn aangesloten bij de CRT, motoren in de klassen 50cc, 125cc, 250cc, 350cc, 500cc, 750cc, zijspannen, zowel 2-tact als 4-tact machines in de leeftijd tussen 1945 en 1975.