Klassenindelingen & Inschrijven voor de 1e BeNeCup Wedstrijd in Mettet

1419
gerwin-van-rosmalen
foto© Gerwin van Rosmalen - Supermotopics

11 en 12 maart gaat het Nederlands en Belgisch kampioenschap (BeNeCup) supermoto van start in het Belgische Mettet. Ondertussen hebben er wijzigingen plaatsgevonden, waaronder nieuwe benamingen van de klassen.

Inschrijven
Voor Nederlandse rijders van de BeNeCup is het belangrijk om eerst de KNMV startlicentie voor supermoto aan te vragen. Vervolgens dien je een account aan te maken op de website van de Belgische Motorrijdersbond via deze link: https://fmbsupermoto.ris-timing.be/index.php?langue=NL. Dit doe je door bovenaan ‘Inschrijving’ te kiezen waarna je je ook kan inschrijven voor de wedstrijd in Mettet én alle volgende wedstrijden. Goed om te weten: Voor alle buitenlandse wedstrijden dien je in te schrijven via de FMB-BMB. Alle informatie, inclusief bijzondere reglementen, zijn tevens te vinden via bovenstaande link.







Mocht je alsnog vragen hebben m.b.t. de inschrijfprocedure, aarzel dan niet en neem contact op via de facebookpagina van KNMV Supermoto. Bij vragen over de licentie dien je contact op te nemen met de KNMV via [email protected].

Nieuwe klasse benamingen:
Van bijna alle klassen zijn de namen veranderd en tevens zijn er een paar geïntroduceerd! Alle klassen worden verreden op circuits met zowel asfalt in combinatie met offroad. Het Nederlandse Kampioenschap Supermoto (KNMV) zal met een eigen klassement verreden worden onder leiding van de Belgische bond (FMB-BMB), waarbij Nederlandse rijders automatisch ook meerijden voor de BeNeCup titels.

  • Inters: De koningsklasse zal dit seizoen als S1 door het leven gaan en bevat de rijders die voorheen bij de Inters (nu S1-Inters) en Euro’s (nu S1-Euro’s) In de praktijk rijden de S1-Inters én de S1-Euro’s samen maar wel elk in hun eigen klassement, tevens tellend voor het Nederlands Kampioenschap S1-Inters en S1-Euro’s.
  • Nationalen: Deze klasse wordt omgedoopt tot de S2. Deze klasse zal de meeste rijders bevatten, aangezien de nationalen klasse nu is samengevoegd met de debutanten klasse. In de praktijk zullen de rijders in 3 trainingsgroepen ingedeeld worden op basis van de trainingstijden. Na de kwalificatie worden deze groepen herverdeeld en zullen de startgrids opgesteld worden. De benamingen voor deze 3 onderlinge klasse zijn: S2 Open, S2 Challenger A, S2 Challenger B. Het Nederlands kampioenschap zal geen onderscheid maken in deze klassen. De Nederlanders rijden voor de titel van Nederlands Kampioen Supermoto S2.
  • S3 wordt de nieuwe klasse voor machines tot 125cc 2 takt en 250cc 4 takt. Tevens mogen hier ook elektrische supermoto’s in deelnemen, en motoren van het type ‘original.’ De top 3 best geklasseerde Nederlanders rijden voor het Nederlands Kampioenschap S3.
  • S4 is de nieuwe klasse voor de junioren met een cilinderinhoud tot 85cc 2 takt. De top 3 best geklasseerde Nederlanders rijden voor het Nederlands Kampioenschap S4.
  • Vintage Is een nieuwe klasse waaraan deelgenomen kan worden met motorfietsen gebouwd tot 2004. De cilinderinhoud staat vrij en de minimumleeftijd voor de coureurs bedraagt 30 jaar. De Vintage klasse zal samen verreden worden met de seniors. Dit kampioenschap kent geen NK titel en wordt enkel verreden tijdens de buitenlandse wedstrijden.
  • Seniors blijft de klasse voor de senioren. Zij het dat de minimumleeftijd van de rijders verhoogt is naar 40 jaar. De Vintage klasse zal samen verreden worden met de Vintage klasse. Dit kampioenschap kent geen NK titel en wordt enkel verreden tijdens de buitenlandse wedstrijden.
  • Tot slot zullen ook de quads weer op het programma staan, onder voorbehoud van voldoende licentiehouders/inschrijvingen.