Je zal echt geen modderfiguur slaan wanneer je een R7, R6 of R1 van de aanhanger rolt tijdens een circuitdag. Maar het kan natuurlijk altijd beter, mooier en vooral…sneller. Yamaha had dat zelf ook in de smiezen en bedacht onder de noemer GYTR een nieuwe divisie die liefhebbers van hardcore racelekkernij op de wenken moet bedienen. Wij mochten voorproeven op Le Castellet.
Maar wat is GYTR? Allereerst staat GYTR voor Genuine Yamaha Technology Racing, los van de wat gekke woordvolgorde dekt dat de lading aardig: hoogwaardige racetechnologie uit eigen keuken. Het merk leverde al kant en klare raceproducten (YEC) aan de raceteams maar zag ook dat de interesse (en vooral het bestedingspatroon) van de ‘normale’ sportmotorliefhebber meer en meer verschoof naar die van goed uitgeruste trackday-fanatiekeling. Het type dat zich niet meer laat verleiden tot een paar sessies flierefluiten op een straatmotor maar een klaargestoomde circuitfiets op de aanhanger heeft staan, inclusief bandenwarmers en partytent.
Yamaha besloot met de oprichting van GYTR juist díe clientèle op de wenken te bedienen. GYTR-basisregel: Alles is specifiek voor dat R-model ontworpen en alles in de brochure moet volledig plug & play zijn. Het is vervolgens aan de klant zelf om het zo gek te maken als hij/zij zelf wil; dat kan aanschaf zijn van een race-tankdop, een kant-en-klare GYTR-versie, maar ook een complete race-kit met hoogwaardig getuned motorblok en Öhlins veercomponenten van WK Superbike niveau. Alles te bestellen via geselecteerde Yamaha GYTR dealers of zelfs in PRO Shops (zoals die van Ten Kate in Nederland) die ook gecertificeerd zijn om GYTR machines volledig naar wens op te bouwen. Van A tot Z. Yamaha is het enige merk dat dit op deze manier aanbiedt, dat maakt de GYTR-aanpak wel uniek. Maar goed, hoe mooi ook in de folder, vraag is natuurlijk of deze motorische haute cuisine de honger naar meer ook echt kan stillen. Om daar achter te komen rijden we in slagvolgorde eerst op een met GYTR onderdelen uitgeruste R7, dan op de R6 GYTR en als klap op de Franse vuurpijl uiteraard op de R1 GYTR.
Het hele verhaal lezen? De november editie van KicXstart ligt nu in de winkel bestel ‘m hier!
Verder nog deze maand:
Interview Jan Witteveen
De Nederlandse tweetaktgoeroe Jan Witteveen kende een zeer succesvolle carrière als verantwoordelijke voor verschillende raceafdelingen en is zelfs op z’n75e nog altijd op zoek naar goud
BSA Gold Star
Birmingham Small Arms werd in de jaren 70 weggeblazen door de Japanse overmacht en veroordeeld tot een diepe winterslaap. Tot nu…
Retrotest: Aprilia RSV Mille R en Ducati 999
Omdat ‘retro rules’, een hernieuwde kennismaking met machines voor de fijnproevers van toen en nu: Aprilia’s baanbrekende RSV Mille R en de zo ‘verkeerd begrepen’ Ducati 999
Fantic Caballero Flat Track 500
Op eigen kracht probeert Fantic met deze Caballero jonge motorrijders naar het merk toe te trekken. Zijn ze in staat om het succes uit de seventies te herhalen?
REPORTAGE
100 jaar Bol d’Or
In 1922 was de Bol d’Or de aller-eerste motorrace ter wereld die 24 uur duurde. Honderd jaar na die eerste editie wordt ‘ie nog steeds beschouwd als de meest prestigieuze endurance op de kalender.
Honda CBX1000 Euro Rally
Weinig machines uit het min of meer recente verleden bieden zo’n ‘six appeal’ als Honda’s CBX1000. Op naar Collendoorn voor de 30e CBX Euro Rally!
GARAGE
Onze garage
In de keuken bij de redactie; wat rijden we, wat lezen we, wat dragen we, wat houdt ons bezig?
SPORT
Pitbox
De laatste nieuwtjes, roddels en inside information uit de paddock
Column Zonta van den Goorbergh
De jongste Van den Goorbergh houdt ons maandelijks op de hoogte van het wel en wee binnen en buiten de paddock.