De kans dat Toprak Razgatlioglu ook in 2020 nog op een Kawasaki actief zal zijn in het FIM Superbike World Championship is na afgelopen zondag een stuk kleiner geworden. Sterker nog, manager Kenan Sofuoglu heeft aangegeven dat hij er alles aan zal doen om het 22-jarige Turkse talent voor komend seizoen onder te brengen bij Yamaha.
Een jaar geleden leek de toekomst van Toprak Razgatlioglu al bijna uitgestippeld. Zo zou hij in 2019 nog een jaar uitkomen voor zijn huidige Turkish Puccetti Racing om vervolgens in 2020 de nieuwe teamgenoot te worden van Jonathan Rea binnen het Kawasaki Racing Team WorldSBK.
Toen er onlangs de eerste berichten kwamen dat het in Spanje gevestigde Kawasaki Racing Team WorldSBK voor 2020 de voorkeur zou geven aan een Spaanse coureur – al dan niet onder druk van de Spaanse sponsors van het team – en o.a. de naam van huidige MotoGP coureur Tito Rabat veelvuldig genoemd werd als de nieuwe teamgenoot van Rea ontstonden de eerste scheurtjes in de samenwerking.
Dit was natuurlijk koren op de molen voor de overige merken in het WorldSBK paddock en zo heeft het jonge Turkse talent inmiddels, naast Kawasaki, ook aanbiedingen op zak van diverse andere motormerken als Ducati en Yamaha en teams als Ten Kate Racing Yamaha en zijn huidige team Puccetti Racing.
Nu is het in de WorldSBK paddock een publiek geheim dat Sofuoglu en ook Razgatlioglu niet de beste relatie hebben met Kawasaki Racing Team WorldSBK teammanager Guim Roda. Ondanks dat Kawasaki Razgatlioglu graag aan boord wil houden lijkt de aanwezigheid van de dominante Spaanse teammanager toch een belangrijk struikelblok voor het Turkse talent en zijn manager.
Dat de situatie er na zondag – de Suzuka 8H World Endurance wedstrijd – er niet beter op is geworden moge duidelijk zijn. Samen met Jonathan Rea en Leon Haslam vormde Razgatlioglu namelijk het officiële Kawasaki fabrieksteam (Kawasaki Racing Team Suzuka 8H). Ondanks dat de Turk tijdens de trainingen en kwalificatie erg sterk acteerde en zeker niet de langzaamste van het drietal was, besloot Kawasaki op zondag tijdens de acht uur durende en door Kawasaki gewonnen race Razgatlioglu niet in te zetten. Rea en notabene een lang niet fitte Haslam wisselden elkaar steevast af terwijl Razgatlioglu vanuit de pitbox alleen maar toe mocht kijken.
Ondanks dat Razgatlioglu als onderdeel van het team zondag na afloop van de wedstrijd wel mee naar het podium mocht, op papier wel winnaar is van het prestigieuze evenement verliet hij vervolgens woedend het Suzuka circuit en een dag later Japan.
Kenan Sofuoglu: “Toprak is afgelopen zondag in Suzuka respectloos behandeld. We zijn nog steeds in gesprek met Kawasaki en Yamaha waarbij we bij beide merken als voorwaarde hebben gesteld dat Toprak in 2020 deel uit zal maken van het officiële fabrieksteam. Kawasaki heeft zondag in Suzuka echter een ernstige fout gemaakt, Toprak was één van de snelste coureurs op de baan, dit ondanks dat ze hem tijdens de trainingen alleen met gebruikte banden lieten rijden. Ze hebben hem respectloos behandeld. Na dit incident is het zeer waarschijnlijk dat we bij Yamaha gaan tekenen. Ik heb er al uitgebreid met Toprak over gesproken, hij is het met me eens en hij is niet blij met hoe Kawasaki hem afgelopen zondag heeft behandeld. In de kwalificatie was hij net zo sterk als Rea en Haslam maar het feit dat ze hem zondag de hele race langs de kant hielden heeft hem veel pijn gedaan. Ik zal deze week contact opnemen met Yamaha en proberen het contract te ondertekenen.”
Twee kanten
Nu heeft een verhaal natuurlijk altijd twee kanten en is het bekend dat de nog jonge Turkse coureur niet altijd even zadelvast en constant, iets dat uitgerekend tijdens een acht uur durende race van cruciaal belang is. Of dit de reden is geweest voor Kawasaki om hem langs de kant te houden en de voorkeur te geven aan de niet geheel fitte en aan de eind van zijn sessies beduidend langzamere Haslam is niet bekend. Hoe het ook moge zijn, Kawasaki heeft het gelijk in deze aan hun zijde aangezien ze, weliswaar na een protest en hectisch slot van de race, wel met de felbegeerde winst aan de haal gingen. Aan de andere kant hebben ze een jong talent tegen zich in het harnas gejaagd, niet respectvol behandeld en zijn keus om voor een ander merk te kiezen wel een stuk makkelijker gemaakt.
Yamaha
Mocht Sofuoglu woord houden en zijn protegé de komende dagen bij Yamaha onderbrengen dan wordt Razgatlioglu de nieuwe teamgenoot van Nederlander Michael van der Mark binnen het Pata Yamaha WorldSBK Team.
Een groot aantal teams zullen de komende dagen de situatie nauwlettend in de gaten houden, want het moge duidelijk zijn dat in de huidige WorldSBK transfermolen Razgatlioglu een belangrijke rol speelt. Mocht de 22-jarige Turk zijn keus gemaakt hebben dan is de kans groot dat er snel meerdere transfers bekend zullen worden want naast de al genoemde Van der Mark hebben alleen Rea (Kawasaki) en Chaz Davies (Ducati) nog maar een getekend contract op zak waarmee ze in 2020 verzekerd zijn van een startplaats in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.
Handige links 2019 editie Suzuka 8H:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App