Kenan Sofuoglu heeft geen twijfels: “Toprak gaat ook winnen op de BMW”

3726
kenan-sofuoglu
Kenan Sofuoglu & Toprak Razgatlioglu | foto© Randy van Maasdijk

Het nieuws dat Toprak Razgatlioglu aan het einde van dit seizoen Yamaha verlaat en in 2024 kiest voor een nieuw avontuur met BMW Motorrad deed bij velen de wenkbrauwen fronsen. Niet bij Kenan Sofuoglu, Razgatlioglu’s persoonlijke manager: “Toprak gaat ook winnen op de BMW en wordt opnieuw wereldkampioen.”

Toprak Razgatlioglu zal vanaf volgend seizoen op een BMW M 1000 RR aan de start verschijnen in het FIM Superbike World Championship. Een overstap die velen verrast heeft, mede ingegeven dat de Duitse fabrikant op dit moment nog geen rol van betekenis speelt in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.







Wat, hoe en waar….
Al tijdens de vierde ronde van het FIM Superbike World Championship liet Kenan Sofuoglu doorschemeren dat hij een aanbod van Yamaha naast zich neer had gelegd en dat het nog allerminst zeker was dat Razgatlioglu in 2024 nog op een Yamaha actief zou zijn in het WorldSBK. Een aantal weken daarvoor in Assen had Sofuoglu daarnaast ook al laten weten dat hij de toekomst van zijn protegé in het WorldSBK zag en niet in de MotoGP.

Andrea Dosoli liet daarentegen in Catalunya weten dat Yamaha Razgatlioglu een meer dan verdienstelijk aanbod had gedaan en verwachtte dat een nieuwe overeenkomst nog slechts een kwestie van tijd zou zijn. Het pakte echter anders uit, ondanks het aanbod van Yamaha, een meer dan duidelijke interesse van Kawasaki, een aantal aanbiedingen uit de MotoGP paddock ging eerder deze week de kogel door de kerk en kozen Sofuoglu en Razgatlioglu in te gaan op een aanbod van BMW.

Wat waren en zijn de beweegreden van Sofuoglu geweest om te kiezen voor BMW?

Insiders weten inmiddels dat respect zo’n beetje het belangrijkste is voor zowel Sofuoglu als ook voor Razgatlioglu. Dezelfde insiders weten ook dat er de afgelopen tijd een paar kleine scheurtjes waren ontstaan in de samenwerking van Razgatlioglu met Yamaha. Waar en hoe deze scheurtjes zijn ontstaan is niet helemaal duidelijk maar dat deze o.a. verband houden met de MotoGP test die Razgatlioglu onlangs van Yamaha kreeg aangeboden in Jerez is wel duidelijk. Deze test verliep op het eerste gezicht misschien dan wel niet verkeerd, de aanpak viel echter niet helemaal in goede aarde bij Razgatlioglu. Zo was er nauwelijks sprake van een goede voorbereiding, moest Razgatlioglu het doen met een machine waarvan o.a. de zithouding niet was aangepast. Kortom, Razgatlioglu moest het doen met een machine waarop hij zich verre van comfortabel voelde. Sofuoglu en Razgatlioglu waren na afloop dan ook van mening dat Yamaha hen niet serieus had genomen, er sprake was van geen of in ieder geval een slechte voorbereiding van de kant van Yamaha en dat Razgatlioglu op deze manier geen eerlijke kans had gehad om zijn ware potentieel te kunnen laten zien op een MotoGP machine.

Of dit de uiteindelijk de reden of het laatste stapje is geweest dat men het aanbod van Yamaha heeft afgewezen is of dat iets anders een rol heeft gespeeld weten op dit moment alleen de hoofdrolspelers zelf.

Hetzelfde verhaal speelt bij Kawasaki. Wie zich nog het optreden van Razgatlioglu kan herinneren tijdens de 2019 editie van Suzuka 8 Hours zal hierbij een lichtje gaan branden. Samen met Jonathan Rea en Leon Haslam vormde Razgatlioglu namelijk het officiële Kawasaki fabrieksteam (Kawasaki Racing Team Suzuka 8H). Ondanks dat het Turkse talent tijdens de trainingen en kwalificatie erg sterk acteerde en zeker niet de langzaamste van het drietal was, besloot Kawasaki op zondag tijdens de acht uur durende en door Kawasaki gewonnen race Razgatlioglu niet in te zetten. Rea en notabene een lang niet fitte Haslam wisselden elkaar steevast af terwijl Razgatlioglu vanuit de pitbox alleen maar toe mocht kijken.

Ondanks dat Razgatlioglu als onderdeel van het team zondag na afloop van de wedstrijd wel mee naar het podium mocht, op papier wel winnaar is van het prestigieuze evenement verliet hij vervolgens woedend het Suzuka circuit en een dag later Japan. Ook Sofuoglu liet zich na afloop van het voorval in niet misverstane woorden uit over de handelswijze van Kawasaki.

Kenan Sofuoglu: “Toprak is afgelopen zondag in Suzuka respectloos behandeld. We zijn nog steeds in gesprek met Kawasaki en Yamaha waarbij we bij beide merken als voorwaarde hebben gesteld dat Toprak in 2020 deel uit zal maken van het officiële fabrieksteam. Kawasaki heeft zondag in Suzuka echter een ernstige fout gemaakt, Toprak was één van de snelste coureurs op de baan, dit ondanks dat ze hem tijdens de trainingen alleen met gebruikte banden lieten rijden. Ze hebben hem respectloos behandeld. Na dit incident is het zeer waarschijnlijk dat we bij Yamaha gaan tekenen. Ik heb er al uitgebreid met Toprak over gesproken, hij is het met me eens en hij is niet blij met hoe Kawasaki hem afgelopen zondag heeft behandeld. In de kwalificatie was hij net zo sterk als Rea en Haslam maar het feit dat ze hem zondag de hele race langs de kant hielden heeft hem veel pijn gedaan. Ik zal deze week contact opnemen met Yamaha en proberen het contract te ondertekenen.”

Ten tijde van het evenement in Suzuka had Razgatlioglu dus een aanbieding op zak van zowel Kawasaki en Yamaha. Terwijl iedereen er steevast van overtuigd was dat Kawasaki de beste optie was tekende Razgatlioglu enkele weken later een contract bij Yamaha. Velen verklaarden Sofuoglu destijds voor gek, hij kreeg zelfs vele verwijten dat hij de carrière van zijn protegé om zeep zou helpen. Het pakte anders uit, in zijn tweede seizoen op de Yamaha YZF-R1 bezorgde Razgatlioglu Yamaha de wereldtitel, de eerste voor Yamaha sinds het seizoen 2009 toen Ben Spies de titel in de wacht wist te slepen.

Met dit in het achterhoofd was het voor velen op voorhand al duidelijk dat een terugkeer van Razgatlioglu in 2024 naar Kawasaki zo goed als uitgesloten was, zelfs al ligt het genoemde voorval al een aantal jaren achter ons.

Met dit in het achterhoofd is een overstap naar BMW dan misschien wel iets makkelijker te verklaren, los van het feit dat de aanbieding van de Duitse motorfabrikant financieel gezien vast en zeker ook zeer aantrekkelijk zal zijn geweest. Maar zoals al gezegd, degene die beide mannen iets beter kennen weten dat de financiën zeker niet de belangrijkste reden zijn geweest voor deze overstap, respect en waardering hebben hierin zeker een net zo belangrijke rol gespeeld.

Sofuoglu is er daarnaast van overtuigd dat het op sportief vlak ook geen verkeerde keuze is zo bleek de afgelopen dagen.

Kenan Sofuoglu: “Ik weet dat veel mensen de situatie anders bekijken dan wij, maar we zijn klaar om iedereen te verrassen. Wij geloven in dit project en ik sta volledig achter de overstap van Toprak naar BMW – we gaan races winnen en worden weer wereldkampioen. Toen we destijds in 2019 bekend maakten dat we in 2020 naar Yamaha gingen waren er veel mensen die ons dit afraadden, sterker nog ik kreeg veelvuldig te horen dat dit het einde van de carrière van Toprak betekende. In 2021 werd hij wereldkampioen op een Yamaha. Ik heb veel vertrouwen in BMW en dat geldt ook voor Toprak.”

Wie Toprak Razgatlıoğlu in 2024 binnen het ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team als teamgenoot krijgt is nog niet bekend. Maar dat dit zo goed als zeker Michael van der Mark zal zijn lijkt geen hogere wiskunde. De Nederlander heeft namelijk nog een tot aan het einde van 2024 doorlopend contract op zak, terwijl Scott Redding zijn huidige contract aan het einde van dit seizoen afloopt. De Brit beschikt echter wel over een optie over een langer verblijf, een optie waarin hijzelf tot 15 juli aanstaande de keus heeft om voor een jaar bij te tekenen. Dit lijkt echter een utopie gezien de uitspraken en verwijten aan het adres van zijn huidige werkgever.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.