Jurgen van den Goorbergh stapt zondag 1 juli tijdens de wedstrijddag van de Motul TT Assen weer op de motor. De voormalig MotoGP coureur zal namelijk een demo ronde rijden op de nieuwe Energica Ego Corsa MotoE machine.
Ter promotie van de nieuwe FIM Enel MotoE World Cup, een kampioenschap met elektrisch aangedreven motoren dat vanaf 2019 in het bijprogramma van het MotoGP wereldkampioenschap wordt verreden, wordt er dit jaar tijdens elk Grand Prix weekend op zondag een demoronde gereden met deze 147 pk sterke Energica Ego Corsa machine.
Zo zagen we tijdens de voorgaande Grand Prix weekenden o.a. de voormalige Grand Prix sterren Colin Edwards, Max Biaggi en Alex Crivellé al in actie komen. Tijdens de Nederlandse ronde van het MotoGP wereldkampioenschap op het TT Circuit Assen is het de beurt aan Jurgen van den Goorbergh.
Energica
Leverancier van de machines voor de FIM Enel MotoE World Cup is het Italiaanse Energica: zij voorzien in 2019 het hele startveld (waarschijnlijk 18 rijders) van technisch identieke, 147 pk sterke Energica Ego Corsa superbikes. En nog heftiger, deze racemotor genereert een koppel van maar liefst 200 newtonmeter!
Jurgen van den Goorbergh
Jurgen van den Goorbergh, met 165 GP’s achter zijn naam, reed in 2010 al eens op een elektrische racemotor en kijkt uit naar de demo:
‘Elektrisch racen is best bijzonder, met een totaal andere beleving van het geluid. Ik ben vooral heel benieuwd naar de technische ontwikkeling die ze hebben gemaakt. Wat dat betreft weet ik eigenlijk helemaal niet wat ik kan verwachten.’
Van den Goorbergh verwacht dat de FIM Enel MotoE World Cup in de handen van MotoGP- organisator Dorna goed aanslaat.
‘Dorna is een serieuze partij, waardoor het vast een succes wordt. En kijk ook eens naar de auto-industrie: grote fabrikanten steken veel geld, tijd en energie in de Formule E. Met de motoren gaan we waarschijnlijk dezelfde kant op.’
Bron: KNMV
Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag