Jules Cluzel zet aan het eind van dit seizoen een punt achter zijn carrière als actief coureur. Veel blessureleed en een opgroeiende dochter hebben hem doen besluiten om er na dit jaar mee te stoppen, wat betreft resultaten is de Fransman de meest succesvolle World Supersport coureur die nooit kampioen is geworden.
De terugkeer van het World Supersport kampioenschap op het Circuit de Nevers Magny-Cours is een belangrijke wedstrijd voor iedereen, vooral voor de Franse rijders en teams. Voorafgaand aan de wedstrijd kondigde Jules Cluzel (GMT94 Yamaha) echter aan dat hij zich terugtrekt uit de sport. Cluzel is al meer dan tien jaar een vaste naam in de WorldSBK-paddock en heeft de World Supersport titel al meerdere malen bijna op zijn naam geschreven, waarbij blessures en tegenslag hem vaak in de weg stonden.
Cluzel kwam in 2012 voor het eerst in actie in de World Supersport klasse nadat hij een race had gewonnen in het Moto2-wereldkampioenschap. Hij was meteen één van de topcoureurs in de klasse en wist in Monza al een overwinning te behalen in pas zijn vierde race in deze klasse. Hij eindigde dat seizoen uiteindelijk als tweede met 21 punten achterstand op Kenan Sofuoglu. Cluzel maakte vervolgens de overstap naar het World Superbike kampioenschap voor zijn enige seizoen in deze klasse, waarin hij een verdienstelijke tiende plaats in het algemeen klassement behaalde met een podiumplaats op Silverstone, daar behaalde hij in 2010 ook zijn enige Moto2 overwinning.
In 2014 keerde hij terug naar de World Supersport maar deze keer met MV Agusta. De snelheid van Cluzel stond nooit ter discussie maar het gebrek aan zadelvastheid voorkwam een aanval op het kampioenschap, waardoor hij de titel misliep op Michael van der Mark en voor de tweede keer vicewereldkampioen werd. Hetzelfde gebeurde in 2015 voor Cluzel die zijn rivaliteit met Sofuoglu hernieuwde toen beiden voor het kampioenschap gingen; uiteindelijk werd hij vierde als gevolg van de inconsistentie van de MV Agusta. Cluzel was terug in de titelstrijd in 2016 maar eindigde opnieuw als runner-up. Hij stapte over op Honda en wist weer te winnen met het PTR Honda team, hoewel een tegenslag aan het begin van het seizoen en een beenblessure hem op een achterstand zetten en hij eindigde als derde in het kampioenschap.
Cluzel had in 2018 nog het meeste kans om wereldkampioen te worden toen hij bij het ingaan van de seizoensfinale in Losail slechts vijf punten achterstand had op Sandro Cortese en de hele tijd in een spannende strijd om de titel verwikkeld was, totdat hij crashte over een plas water die toen op het circuit lag. Cortese ging met de wereldtitel aan de haal terwijl Cluzel wederom een seizoen zou moeten wachten. In 2019 was hij opnieuw veelvoudig racewinnaar en ging hij de laatste ronde van het kampioenschap in met een theoretische kans op de titel, wederom eindigde Cluzel als tweede waardoor hij de felbegeerde titel misliep met slechts 13 punten in zijn eerste jaar bij het GMT94 Yamaha team. 2020 was een seizoen met veel blessureleed en ook 2021 was niet veel anders, hoewel hij zich terugvocht om de laatste evenementen te domineren met vier zeges in de laatste zes races. Nog meer tegenslag kwam er in 2022 met een flinke crash op Donington Park waarbij hij zijn hiel brak. Na zes raceweekenden heeft hij nog geen podiumfinish achter zijn naam staan en op woensdag 7 september kondigde de Fransman aan dat hij aan het einde van dit seizoen stopt met als actief coureur.
Jules Cluzel: “Beste trouwe supporters, sinds mijn laatste blessure in Donington, denk ik na over mijn toekomst… Mijn hielblessure was op zich niet zo ernstig maar het gaat om mijn artrodese-enkel en daarom moest ik een lange herstelperiode in acht nemen. Ik heb gisteren op Carole gereden en alles is in orde, maar ik heb de beslissing genomen om het volgend jaar niet meer te doen. Ik kijk naar mijn dochtertje Kimie en het is vooral voor haar en de goede momenten die ik met haar wil doorbrengen in het volle bezit van mijn fysieke mogelijkheden die me tot deze beslissing hebben gebracht, die echt niet gemakkelijk was om te nemen, want ik vind racen zo mooi en ik voel me nog steeds snel.
Het is ook waar dat de resultaten sinds een paar jaar niet meer voldoen aan mijn motivatie en de toekomstperspectieven bieden niet meer garanties. Je kunt erop rekenen dat ik het beste van mezelf zal geven tot het einde van het seizoen; ik hoop dat deze laatste races de gelegenheid zullen zijn om een aantal zeer goede resultaten aan mijn palmares toe te voegen. Ik wil alle mensen bedanken die me gesteund hebben, en ik zie jullie allemaal dit weekend in Magny-Cours.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Wat betreft statistieken in de WorldSSP is Cluzel een van de best presterende coureurs geweest met 24 overwinningen, 62 podiums en 24 pole positions. Hoewel Cluzel de titel die hem uiteindelijk zal ontglippen nooit in de wacht heeft gesleept hebben zijn persoonlijkheid, aanwezigheid, charisma en vastberadenheid hem in de loop der jaren niet alleen tot een van de meest succesvolle rijders in de paddock gemaakt, maar ook tot een van de meest favoriete fans. Op dit moment is hij de meest succesvolle World Supersport coureur die wereldtitel nooit heeft behaald.
Handige links Pirelli French Round 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter