Jorge Martin’s crasht zorgt voor spanning tussen Aprilia en bandenleverancier Michelin

1540
massimo-rivola
Aprilia CEO Massimo Rivola

Aprilia en Michelin verschillen van mening over oorzaak van de crash van Jorge Martin woensdag tijdens de eerste dag van de Malaysia MotoGP Test. Piero Taramasso sprak in Sepang namens Michelin met de media om de crash te analyseren, Aprilia was echter allesbehalve blij met de uitleg van de Franse  bandenfabrikant en heeft inmiddels een tegenreactie gegeven.

Maar liefst drie Aprilia coureurs maakten woensdagochtend tijdens de openingsdag van de Malaysia MotoGP Test kennis met het Maleisische asfalt. Terwijl Raul Fernandez en Ai Ogura eenmaal in de fout gingen was het Jorge Martin die in korte tijd zelfs twee keer ten val kwam. Ogura kwam er zonder kleerscheuren vanaf, anders was dat voor Fernandez en Martin. Beide Spanjaarden moesten de rest van de driedaagse test aan zich voorbij laten gaan en zijn inmiddels in hun geboorteland succesvol geopereerd. Fernandez lijkt er de komende week tijdens de tweedaagse MotoGP Test op het Chang International Circuit weer bij te zijn, Martin daarentegen zal deze test definitief aan zich voorbij laten en het zal voor de regerend MotoGP wereldkampioen nog een race tegen de klok worden om op tijd hersteld te zijn voor het aan het einde van deze maand te verrijden eerste Grand Prix weekend van het seizoen.




In een eerste verklaring – met de nodige politiek correcte zinnen doordrenkte tekst – van Aprilia CEO Massimo Rivola Aprilia was het als snel duidelijk dat Martin’s werkgever de oorzaak van de crash zocht in het zwarte rubber van de Franse bandenleverancier.

Massimo Rivola: “Het was een zware crash zonder reden, zonder fout van zijn kant en zonder fout van de kant van de motor. De banden waren op de juiste temperatuur en de juiste druk. Maar we hebben er in feite geen verklaring voor.”

Het zorgde in de paddock van het Sepang International Circuit voor een dusdanige discussie waarna Michelin besloot om vrijdag tijdens de derde en afsluitende testdag tekst en uitleg te geven en de aanwezige media hun kant van het verhaal te vertellen.

Piero Taramasso, Michelin’s Two-wheel Motorsport Manager: “Aprilia heeft ons alle data gegeven. We hebben alles geanalyseerd en het is veel. Het heeft even geduurd. Ik wil het hebben over de temperatuur in de kern van de band. Massimo [Rivola] zei in zijn verklaring dat de temperatuur van de band oké was. Maar dat ging over de oppervlaktetemperatuur en die varieert sterk. Deze is afhankelijk van het glijden en ook de spin van de achterband.  De temperatuur die we gebruiken om te bepalen of de band werkt, is de temperatuur binnenin. Voordat Jorge de pits verliet voor de run waarin hij ten val kwam was de bandentemperatuur 15 graden lager dan gebruikelijk. 15 graden, dat lijkt weinig maar geloof me dat is behoorlijk veel met een type band zoals die in de MotoGP gebruikt wordt. Soms zien we dit soort dingen gebeuren met slechts 5 graden minder. Op de limiet maakt zelfs 5 graden een verschil. Dat gecombineerd met de baancondities, het was erg glad, winderig en naar omstandigheden ‘koud’ voor Sepang. De asfalttemperatuur was 30 graden, normaal hebben we hier te maken met een baantemperatuur van rond de 50 graden. Bovendien had het in de vroege ochtenduren ook nog eens geregend, dus de baan was woensdagochtend niet in een hele beste staat.
Iedereen had de medium band hier tot zijn beschikking en voor iedereen waren de condities gelijk. Bovendien was de medium band al meerdere keren gebruikt in de dagen daarvoor tijdens de Shakedown Test. We hebben woensdagochtend vier crashes gezien. Bij drie daarvan ging het fout aan de voorkant, alleen Jorge verloor de achterkant.
Op het moment van zijn val hebben we de temperatuur van zijn banden vergeleken met die van Marco Bezzecchi, die op hetzelfde moment ook met de medium achterband onderweg was. Ook zijn bandentemperatuur was 15 graden lager dan gebruikelijk. Hieruit kunnen we concluderen dat men bij Aprilia Racing de banden niet voldoende heeft voorverwarmd.”

Met name het laatste zorgde vervolgens weer voor een reactie van de kant van Aprilia, een reactie waarin ze Taramasso en Michelin niet alleen aanspraken in een interview maar het zelfs benoemde in het officiële persbericht naar aanleiding van de succesvolle operatie aan Martin’s hand vrijdag in Barcelona.

Massimo Rivola: “Wat betreft de crash wil ik duidelijk maken dat onze gegevens op geen enkele manier de uitspraken van Piero Taramasso bevestigen. Ik geloof dat de veiligheid van de coureurs een prioriteit moet zijn en ik heb hem al voorgesteld om een ​​vergadering te organiseren met alle teams om constructief om te gaan met deze duidelijk kritieke situatie, wat blijkt uit het aantal coureurs met blessures.”

Een opmerkelijke quote en regelrechte aanval die we niet vaak zien binnen de MotoGP paddock gezien de enorme belangen. Het is echter niet de eerste keer dat er vanuit de coureurs, teams en fabrikanten kritiek geuit wordt aan het adres van Michelin. Zo uitte Francesco Bagnaia in 2023 al eens kritiek aan het adres van de Franse bandenfabrikant, dit naar aanleiding van zijn ‘horror’ crash tijdens de Catalaanse Grand Prix. Enkele maanden later was het Martin die tijdens de voorlaatste Grand Prix van het seizoen in Qatar in niet misverstane woorden zijn ongenoegen uitte aan het adres van Michelin, dit nadat hij in de race op het Lusail International Circuit op onverklaarbare wijze te maken kreeg met een onwillige en niet werkende Michelin achterband. Dit voorval zorgde er destijds voor dat een goede klassering in rook opging terwijl hij nog volop in de strijd voor de wereldtitel was verwikkeld met Bagnaia.

Het is dit keer echter geen coureur maar een fabrikant die zorgt voor een nieuwe onaangename episode. Nu kan een beetje reuring zo vlak voor de start van het seizoen geen kwaad, maar het wachten is op het moment dat Dorna Sport in zal grijpen en partijen op het matje gaat roepen. Het is namelijk algemeen bekend dat de MotoGP rechtenhouder geen liefhebber is van dergelijke discussies en graag zelf de touwtjes strak in handen wil houden.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…….

Officiële rondetijden Malaysia MotoGP Test Combi dag 1-3:

  1. Alex Márquez – Gresini Racing MotoGP | 1’56.439
  2. Francesco Bagnaia – Ducati Lenovo Team | 1’56.500 | +0,007
  3. Fabio Quartararo – Monster Energy Yamaha | 1’56.724 |+ 0,231
  4. Franco Morbidelli – Pertamina Enduro VR46 | 1’56.948 | +0,455
  5. Marc Márquez – Ducati Lenovo Team | 1’57.042 | +0,549


01 – MotoGP Test Sepang 2025
MotoGP Test Sepang
Test


Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’