Jorge Martin zet joker in en stelt Ducati een deadline

11602
jorge-martin
Jorge Martin - Le Mans | © Randy van Maasdijk

Jorge Martin is één van de kandidaten om in 2025 de teamgenoot te worden van Francesco Bagnaia binnen het Ducati Lenovo Team. De Spanjaard heeft echter geduchte concurrentie van Enea Bastianini en Marc Márquez. De huidige leider in de tussenstand van het kampioenschap begint het lange wachten echter beu te worden, volgens diverse Spaanse bronnen zou Martin het Ducati management inmiddels een deadline hebben gesteld en voor 02 juni aanstaande willen weten waar hij aan toe is.

Jorge Martin, Marc Márquez of Enea Bastianini, deze drie namen zingen al enige tijd rond binnen de MotoGP paddock als het gaat om de tweede plaats binnen het Ducati Lenovo Team vanaf komend seizoen. Zowel Martin als ook Márquez hebben zich de afgelopen weken al meerdere keren laten horen, beiden hebben duidelijk te kennen gegeven in 2025 over fabrieksmateriaal te willen beschikken waarbij Martin er nog een schepje bovenop deed door aan te geven dat hij hoe dan ook bezig is aan zijn laatste seizoen in dienst van Prima Pramac Racing. Met andere woorden, wil Ducati in 2025 ook over de diensten van Martin beschikken dat rest er voor hen geen andere keus dan hem het felbegeerde zitje naast Bagnaia te geven.







Of het zover zal komen is momenteel nog maar de vraag, en wel om meerdere redenen. Ten eerste omdat Marc Márquez en Enea Bastianini ook op de deur staan te kloppen en ten tweede omdat Martin vasthoudt aan zijn huidige salaris [ruim drie miljoen euro per jaar] en geen water bij de wijn wenst te doen indien hij in 2025 de teamgenoot wordt van de tweevoudig wereldkampioen. Nu weten we inmiddels dat Ducati vanuit het moederbedrijf Audi de opdracht heeft gekregen om vanaf 2025 de huidige MotoGP salarissen flink te bevriezen (Bagnaia is hierop een uitzondering overigens). Dit kan dan ook nog weleens een dingetje worden met de wetenschap dat Martin aanbiedingen op zak heeft van andere fabrikanten waar men wel aan zijn gewenste salariseisen wil voldoen.

Naast de transferperikelen heeft men bij Ducati echter nog een andere belangrijke kwestie, en dat is de toekomst van Pramac Racing als Ducati satellietteam. Pramac Racing heeft namelijk een zeer aantrekkelijk en lucratief aanbod van Yamaha op zak om vanaf komend seizoen het Yamaha MotoGP satellietteam te gaan vormen. Met het Yamaha aanbod op zak en de wetenschap dat men tot 01 juli aanstaande gebruik kan maken van de optie om na dit seizoen hun samenwerking met Ducati voort te zetten en in 2025 en 2026 te kunnen beschikken over de nieuwste Ducati MotoGP machines maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Zowel Pramac Racing als ook Martin hebben dus een aantal sterke troeven in handen tijdens de gesprekken met het Ducati management. Pramac Racing lijkt namelijk in de wachtkamer te gaan zitten, de beslissing van Ducati af te willen wachten alvorens hun ja-woord te willen geven voor een verlenging van hun na dit seizoen aflopende contract. De belangrijkste reden hiervoor zou zijn dat indien Ducati voor Márquez kiest hun kans op een sterrijder in 2025 aanzienlijk kleiner wordt. Martin stapt in dat geval sowieso op en ook Bastianini lijkt in dit geval ook te kiezen voor een andere fabrikant. Met andere woorden, in dit geval zal Ducati zo goed als zeker MotoGP debutant Fermin Aldeguer bij Pramac Racing onder willen brengen en is het nog maar de vraag welke toprijder vervolgens eventueel bereid is voor een aanzienlijk lager salaris het tweede Pramac Racing zitje te gaan bemannen.

Mochten Ducati en Martin er echter wel onderling uitkomen en het tweede zitje in het fabrieksteam gunnen dan zou het mes zomaar eens aan twee kanten kunnen gaan snijden. In dat geval zal Ducati namelijk alles uit de kast willen halen om Márquez onder te gaan brengen bij Pramac Racing. Nu lijkt Márquez zich geen moment druk te maken om zijn salaris, dus dat probleem is zo opgelost en het is op zijn beurt natuurlijk koren op de molen van Pramac Racing eigenaar Paolo Campinoti. De gewiekste Italiaanse ondernemer heeft dan zijn gewenste sterrijder, en tevens een geweldig marketingkanon die met zijn persoonlijke sponsors een geweldige boost kan geven aan zijn team. En wat misschien nog wel het belangrijkste is, in dit geval behoudt Ducati Pramac Racing zo goed als zeker als belangrijkste MotoGP satellietteam. Voor Márquez, die in Le Mans een dergelijke overstap niet meteen afwees, zou dit ook wel eens de perfecte oplossing kunnen zijn aangezien een aantal van zijn persoonlijke sponsors conflicteren met die van het officiële Ducati fabrieksteam (Red Bull, Oakley etc.)

Het moge duidelijk zijn dat Ducati en Pramac Racing momenteel een pokerspel op hoog niveau aan het spelen zijn waarbij de belangen gigantisch zijn. Maar diverse Spaanse bronnen weten ons inmiddels te melden dat ook Martin inmiddels zijn joker heeft ingezet, zijn management heeft Ducati namelijk een deadline gesteld, een deadline die verloopt op zondag 02 juni. Deze deadline is hoogstwaarschijnlijk niet zomaar gekozen, het is namelijk de wedstrijddag van de Italiaanse Grand Prix in Mugello.

Nu weten we inmiddels dat Ducati Corse directeur Gigi Dall’Igna en zijn mannen niet snel zenuwachtig worden en zich niet snel gek zullen laten maken door de Spaanse media. Maar we weten inmiddels ook uit eigen ervaring dat het Ducati niet vreemd is om dingen maar gewoon te laten gebeuren, zo hebben we in het verleden al gezien dat als men maar lang genoeg wacht met het nemen van een beslissing dat zaken zich vervolgens zelf oplossen. Maar in dit geval lijkt het toch anders, het gaat dit keer niet alleen om de keus van een bepaalde rijder maar ook om de toekomst van een jarenlange partner, afwachten lijkt dan ook geen optie.

De druk staat er dus volop in Bologna, en met name bij Aprilia en KTM zullen ze de ontwikkelingen van hun collega MotoGP fabrikant uit Bologna met meer dan belangstelling volgen, helemaal nu ook Martin de joker heeft ingezet.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.