Jorge Martin werd de afgelopen tijd veelvuldig genoemd als de belangrijkste kandidaat om in 2023 de nieuwe teamgenoot te worden binnen het Ducati Lenovo Team. Nu de Pramac Racing coureur er zondag voor de vijfde keer in zeven races niet in slaagde om in de punten te finishen lijkt de situatie ineens heel anders, helemaal nu Enea Bastianini zondag in Le Mans zijn derde MotoGP zege wist te behalen.
Jorge Martin begon erg sterk aan het huidige MotoGP seizoen. De Pramac Racing coureur wist zich tijdens de eerste vier Grand Prix weekenden elke keer als eerste of tweede te kwalificeren. Op een tweede plaats na tijdens de Argentijnse Grand Prix en een achtste plaats in Austin wil het tot nu toe echter allemaal nog niet vlotten in de races. Naast deze twee klasseringen passeerde Martin in Jerez als tweeëntwintigste de finish en kwam hij in maar liefst vier wedstrijden ten val. Na zeven Grand Prix weekenden heeft de talentvolle Spanjaard dan ook nog maar slechts 28 WK punten weten te scoren en bezet hij slechts de vijftiende plaats in de tussenstand van het kampioenschap.
Na afloop van de race in Le Mans onthulde Martin echter dat hij last had van gevoelloosheid in zijn rechterhand en dat hij maandag naar het ziekenhuis zal gaan voor controle.
Jorge Martin: “Sinds vorig jaar heb ik een zenuwprobleem in mijn onderarm en mijn hand sliep tijdens de race. Ik probeerde de race voort te zetten, maar vanaf de derde ronde kon ik de rem niet meer voelen en zelfs het gas niet meer. Ik wist niet eens meer hoeveel ik de gaskraan opendraaide of hoe hard ik remde, dus ik probeerde gewoon te finishen. Maandag ga ik naar het ziekenhuis, we moeten proberen om dit probleem op te lossen. Het was eigenlijk best wel een goed weekend. Mijn tempo was goed, de kwalificatie was zeker niet verkeerd, maar in de race hadden we dit probleem, dus we moeten een oplossing vinden om te verbeteren.”
Met de thuiswedstrijd van zijn werkgever Ducati in Mugello voor de boeg, de wetenschap dat zijn merkgenoot Enea Bastianini inmiddels drie overwinningen op zak heeft en met 94 gescoorde WK punten momenteel de derde plaats inneemt in de tussenstand van het kampioenschap achter Fabio Quartararo en Aleix Espargaró niet een ideale uitgangspositie als het gaat om een mogelijke transfer naar het Ducati fabrieksteam. Naast Bastianini is ook Jack Miller de laatste races steeds beter op dreef, de Australiër stond zondag in Le Mans als tweede naast Bastianini op het podium en bezet hij momenteel de vijfde plaats in de tussenstand.
Nu zal Ducati naar meer zaken kijken dan alleen het puntentotaal en de uitslagen tijdens de laatste paar Grand Prix weekenden, maar als we de geruchten mogen geloven is Ducati voornemens om tijdens de eerstvolgende Grand Prix in Mugello een knoop door te hakken als het gaat om het tweede zitje voor 2023 binnen het Ducati Lenovo Team. Menigeen is er dan ook van overtuigd dat Bastianini op dit moment veruit de beste papieren heeft, dat zal ook Martin ongetwijfeld niet ontgaan zijn.
Jorge Martin: “We kunnen zeker zien dat Enea en ook de Ducati’s in goede vorm zijn. Ik denk dat ik in vergelijking met hen tijdens het weekend hier in Le Mans op hetzelfde niveau zat, alleen in de race had ik dit probleem. Maar we moeten zeker resultaten gaan boeken. Op dit moment wil ik in 2023 ook gewoon bij Ducati blijven, maar op dit moment is het enige doel om terug te keren naar mijn niveau.”
Mocht Ducati kiezen voor Bastianini dan kan dit nog wel eens verstrekkende gevolgen hebben voor Miller. Immers, mocht er na dit seizoen geen plaats meer zijn voor Miller binnen zijn huidige team dan was het de bedoeling dat de Australiër komend seizoen terug zou keren naar Pramac Racing. Nu de kans aannemelijk is dat Ducati haar keus laat vallen op Bastianini betekent automatisch dat er geen plaats vrijkomt binnen Pramac Racing en dat Martin en Johann Zarco daar zullen blijven. Nu heeft Miller zich onlangs al laten ontvallen dat hij heel graag zijn MotoGP carrière na dit seizoen zou willen voortzetten binnen de Ducati familie maar dat hij zich vooralsnog geen zorgen maakt over zijn toekomst als MotoGP coureur. De naam Miller werd een aantal weken terug al eens in verband gebracht met een mogelijke overstap naar LCR Honda en ook de naam Suzuki werd al eens genoemd. Deze twee genoemde opties lijken echter niet meer aan de orde, maar afgelopen weekend in Le Mans doken er wel nieuwe geruchten op aangaande de toekomst van Miller binnen het MotoGP wereldkampioenschap. Volgens goed ingelichte bronnen zou Miller de afgelopen week al een knoop hebben doorgehakt en een handtekening gezet hebben onder een nieuwe MotoGP fabriekscontract en wel bij KTM. Binnen KTM zou Miller de nieuwe teamgenoot worden van Brad Binder en de plaats in gaan nemen van de na dit seizoen vertrekkende Miguel Oliveira binnen Red Bull KTM Factory Racing. Gezien de connecties van Miller’s persoonlijk manager Aki Ajo binnen KTM misschien een wel niet zo heel verrassende keuze.
Nu hielden in Le Mans alle partijen zoals verwacht hun lippen nog stijf op elkaar, maar dat er achter de schermen inmiddels ergens witte rook is dat is inmiddels wel duidelijk.
Hoe, wat en waar………..we zullen nog even geduld moeten hebben maar dat er beweging lijkt te gaan komen in de MotoGP transfermolen is wel duidelijk. Als we Ducati aan hun woord mogen houden dan zal er in Mugello in ieder geval witte rook komen aangaande de teamgenoot van Francesco Bagnaia in 2023 binnen het Ducati Lenovo Team. En zoals zo vaak, als er één schaap over de dam is dan volgen er vast snel meer…..
Handige links SHARK Grand Prix de France:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter