Jorge Martin (P5): “Ik ben niet blij met vandaag, geen idee hoe ik als vijfde ben geëindigd”

1898
Jorge Martin - TT Circuit Assen | © Red Bull Content Pool

Jorge Martin sloot de eerste dag op het TT Circuit Assen af met de vijfde rondetijd in de MotoGP klasse. Ondanks dat hij daarmee een rechtstreekse plaats in Q2 heeft bemachtigd was de huidig leider in het wereldkampioenschap niet tevreden met hoe het op vrijdag ging.

De afgelopen weken kunnen voor Jorge Martin op z’n zachtst gezegd ‘bewogen’ genoemd worden. Na het raceweekend in Barcelona kreeg hij de toezegging van Ducati dat hij volgend jaar naar het fabrieksteam zou gaan maar dat kreeg zondagavond na de race in Mugello toch ineens een andere wending. Uiteindelijk koos de Italiaanse fabrikant uit Bologna voor Marc Márquez en besloot Martin zijn heil te zoeken bij die andere Italiaanse fabrikant uit Noale: Aprilia.







De storm is inmiddels gaan liggen, de plannen voor 2025 zijn bekend en na een aantal weken rust wordt er dit weekend eindelijk weer geracet. Terwijl regerend wereldkampioen Pecco Bagnaia vanaf de eerste sessie in de ochtend meteen snel was en comfortabel leek op zijn Ducati Desmocedici GP24 was dat voor Jorge Martin niet het geval. Ondanks dat hij de dag als vijfde afsloot met een 1’31.829, en daarmee minder dan een halve seconde van Bagnaia verwijderd stond, was hij niet tevreden met de gang van zaken. Het was dan ook duidelijk te zien dat de machine van Martin niet stabiel was op het snelle TT Circuit Assen en hij meerdere keren te maken kreeg met een flink schuddende Ducati.

Jorge Martin: “Ik ben zeker niet blij met vandaag. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen om als vijfde te eindigen want ik had het behoorlijk moeilijk. Ik dacht dat ik voor het eerst in twee jaar tijd naar Q1 zou moeten maar gelukkig kon ik het toch redden. Het gevoel was niet fantastisch, ik kom veel stabiliteit tekort in de snelle bochten. Daarnaast is het moeilijk om de motor af te stoppen en een goed gevoel met de voorkant te krijgen.

Het probleem is dat de motor veel schudt en als het eenmaal begint wordt het steeds erger. We hebben wat aanpassingen geprobeerd maar misschien werkten die juist averechts. Ik heb het moeilijk maar ik denk dat een kleine stap op dit circuit een groot verschil kan maken. Hopelijk kunnen we morgen een manier vinden om het te verbeteren maar Pecco [Bagnaia] staat momenteel twee niveaus boven de rest. We zullen kijken hoe onze motor zo dicht mogelijk bij die van hem kunnen krijgen want het is duidelijk dat er nu iets niet werkt. We hebben in ieder geval geluk dat we vandaag in de top tien staan.”

Zoals gezegd waren de afgelopen weken behoorlijk hectisch voor Martin maar nu alles wat betreft zijn transfer bekend is kan hij zich weer volledig focussen op het racen. Het feit dat Martin volgend jaar overstapt naar Aprilia, en ook dat Prima Pramac Racing volgend jaar overstapt naar Yamaha, zorgt er wel voor dat de sfeer in de pitbox van het team veranderd is.

Jorge Martin: “Ik zit enorm te pushen en geef 100% maar vandaag konden we de juiste weg niet vinden, misschien morgen wel. Het is nu raar om te praten met Gigi [Dall’Igna] en de andere Ducati ingenieurs, ze vragen me van alles over wat er gebeurt op het circuit maar ik vind het lastig om eerlijk te zijn. Ik denk dat ze me willen helpen dus ik zal proberen om eerlijk tegen ze te zijn, ze uit te leggen wat er gebeurt en daarmee uiteindelijk ook te verbeteren. Hopelijk geven ze me ook informatie terug als ik hen informatie geef, dat is belangrijk. Zoals ik zei voelt het nu wel een beetje raar als ze bij me komen.”

Martin gaf toe dat hij de afgelopen Grand Prix weekenden last had van ernstige bewijsdrang maar ook dat kan hij nu van zich af laten vallen.

Jorge Martin: “Ik ben nu wel veel meer ontspannen. Het grootste probleem was dat ik geobsedeerd was om aan Ducati te bewijzen dat ik de juiste persoon voor hen was. Nu hoef ik dat niet meer te doen en kan ik gewoon voor mezelf racen, en zorgen dat ik iedere dag een betere rijder word. Ik hoef Ducati niets meer te bewijzen, ik wil alleen voor mezelf bewijzen dat ik het kan. Ook al had ik 100 punten voorsprong in het kampioenschap, dan zou ik het nog niet geworden zijn bij Ducati.”

Dat zijn huidige werkgever volgend jaar de Ducati’s gaat inruilen voor Yamaha’s is volgens Martin een verlies voor de Italianen en een grote aanwinst voor de Japanners.

Jorge Martin: “Ik wist al dat het 99% zeker was in Mugello, het is best groot nieuws. Ik denk dat alle informatie die Pramac Racing aan Ducati levert heel belangrijk is en dat ze dat absoluut gaan missen volgend seizoen. Yamaha gaat heel veel profijt hebben van Pramac en het feit dat ze twee extra motoren op de baan hebben.”

Zaterdagochtend om 10:10 uur komen de MotoGP coureurs weer in actie op de Drentse heide voor de tweede vrije training met aansluitend meteen de kwalificatie.



zs-728x90



Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag (donderdag)
Fotorverslag (vrijdag)
Fotoverslag (zaterdag)
Fotoverslag (zondag)

 



collin-veijer





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.