Jorge Martin heeft de eerste MotoGP test van 2022 afgesloten met een derde rondetijd. Al vroeg op de tweede dag reed hij met de Ducati Desmocedici GP22 de derde tijd achter Ducati collega Enea Bastianini en landgenoot Aleix Espargaró.
Na een uiterst indrukwekkend debuutjaar in de MotoGP klasse in 2021 is Jorge Martin voor 2022 een naam om in de gaten te houden. Al in zijn tweede Grand Prix weekend in de MotoGP klasse stond de Spanjaard op pole position waarna het in de derde GP behoorlijk mis ging. Een gigantische crash op Portimão resulteerde in een gebroken hand, gebroken enkel en gebroken bovenbeen met een langdurige herstelperiode als gevolg.
Martin kwam uiteindelijk sterker terug want in 2021 veroverde hij uiteindelijk nog drie keer pole position en wist hij op de Red Bull Ring zelfs een race te winnen. Ondanks het missen van vier races werd de Pramac Racing coureur de beste rookie van het jaar. Ook in 2022 beschikt Martin over het nieuwste Ducati materiaal, echter zal hij nu ook moeten meehelpen aan het vele testwerk. Onder andere het nieuwe motorblok kent nog wat kinderziektes, maar alle Ducati coureurs zijn het erover eens dat de nieuwe machine meer potentie heeft dan de al zeer goede 2021 versie.
Jorge Martin: “Ik ben heel blij met hoe het vandaag gegaan is. We hebben nog steeds wat problemen met de grip aan de achterkant, maar we hebben vandaag in ieder geval weer stappen gemaakt. We zijn bezig om de set-up te verbeteren, want er is veel veranderd met het nieuwe motorblok. Vandaag hebben we de gewichtsverdeling aangepast, met meer gewicht op de achterkant lijkt het beter te zijn. Helaas hebben we rijtijd verloren vanwege een elektrisch probleem, hierdoor kon ik niet rijden. Dat was jammer want ik voelde me goed, en ik reed een goed en constant tempo. Ik ben blij om te zien dat we bij de bovenste posities staan, hopelijk kunnen we dit in Mandalika voortzetten.
Ondanks dat we nu nog wat problemen hebben met de elektronica en de set-up, denk ik dat er meer potentie in deze 2022 machine zit. Momenteel is het nog even lastig maar er is marge, dus ben ik ervan overtuigd dat we met de snelsten meekunnen.”
Naast een nieuw motorblok, aerodynamisch pakket en frame heeft Ducati ook nog iets anders meegenomen naar het Sepang International Circuit. Waar de Italiaanse fabrikant in 2020 voor het eerst het ‘Ride height device’ bracht – waarmee ze de achterkant van de machine tijdens het rijden kunnen laten zakken – heeft Ducati nu ook eenzelfde systeem ontwikkeld voor de voorkant. Met het verlagen van de machine tijdens acceleratie is er minder spraak van wheelie en is de machine aerodynamisch efficiënter. Martin werd gevraagd naar hoe dit systeem aanvoelt, maar het was duidelijk dat hij er niet heel veel over kon / mocht vertellen.
Jorge Martin: “Voor mij is er niet zoveel veranderd, ik druk nog steeds een hendeltje in en dan gebeurt er van alles. Ducati brengt veel nieuwe onderdelen en we moeten veel ronden rijden om data te verzamelen. Ik ben nu geen rookie meer dus moet ik ook van alles testen, dat is niet makkelijk maar ik probeer eraan te wennen.”
De pitboxen op het Sepang International Circuit zijn weer leeg en de vliegkisten zijn ingepakt. Maandag vliegt de hele paddock naar Indonesïe om daar kennis te maken met het gloednieuwe Pertamina Mandalika International Street Circuit. Komende vrijdag tot en met zondag zullen de MotoGP coureurs en teams drie dagen testen op het nieuwe circuit, gelegen op Lombok.
Handige links Official MotoGP Test Sepang 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Volledig fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter