Jorge Martin kwam zondagavond als tiende over de finish in de MotoGP race op het Lusail International Circuit. Na een dramatische start was het al gauw duidelijk dat er iets niet klopte aan het materiaal van de Spanjaard die op zaterdag nog de Sprint race met overtuiging wist te winnen. Zijn woorden waren na afloop van ook niet mals.
Nadat Jorge Martin de Sprint race op zaterdagavond wist te winnen, en daarmee zijn achterstand in het kampioenschap op WK leider Pecco Bagnaia van 14 punten terugbracht naar 7, waren de verwachtingen op zondag hooggespannen. De titelstrijd zou sowieso pas beslist worden in Valencia maar met nog een overwinning zou Martin de druk aan het adres van de regerend wereldkampioen echt opvoeren.
Daar kwam echter niets van terecht want bij de start ging het meteen mis voor Martin. In plaats van goed weg te komen verloor hij veel tijd met wielspin en werd hij nog bijna van zijn machine geslingerd. Het betekende dat de Prima Pramac Racing coureur terugviel van de vijfde naar de achtste plaats terwijl Pecco Bagnaia een geweldige start had gemaakt en aan de leiding reed.
WE ZIJN LOS 💪⚡
Pecco Bagnaia schiet uit zijn startplek en pakt direct de leiding! 👏Grote concurrent Jorge Martín komt daarentegen helemaal niet weg 🤯#ZiggoSport #MotoGP #QatarGP 🇶🇦 pic.twitter.com/6ZZFbardJb
— Ziggo Sport Racing (@ZS_Racing) November 19, 2023
Vervolgens was het duidelijk dat Martin niet het maximale uit zijn Ducati Desmocedici GP23 kon persen zoals hij dat zaterdag wel deed want hij boekte geen progressie en viel langzaam maar zeker verder terug naar achteren. Uiteindelijk passeerde hij de finish als tiende terwijl Bagnaia als tweede eindigde waardoor de achterstand weer is gegroeid naar 21 punten in het voordeel van de Italiaan. Met nog maximaal 37 punten te verdienen in Valencia is er nog van alles mogelijk maar het had er allemaal heel anders uit kunnen zien.
Na afloop stond Martin de aanwezige pers te woord en daar stak hij zijn mening niet onder stoelen of banken.
Jorge Martin: “Ik weet niet precies wat er gebeurd is, je zou haast zeggen dat ik vergeten ben hoe ik moet rijden. Bij de start kon je al zien dat mijn achterband begon te spinnen, die voelde aan als een steen. Zoiets gebeurt normaal alleen maar wanneer de baan vies – maar dat was niet zo want de grid hebben ze schoongemaakt – of wanneer de banden dertig ronden oud zijn, en dat was niet het geval. Je kunt zelf raden wat er gebeurd is.
Vanuit daar probeerde ik er zo goed mogelijk mee om te gaan maar het voelde alsof ik in iedere bocht zou crashen. Het is jammer dat dit kampioenschap van mij gestolen wordt na een mooi seizoen waarin we hard gewerkt hebben. Voorafgaand aan deze race had ik het idee dat ik het kon doen, nu wordt het erg moeilijk. Het is moeilijk om te zeggen wat er precies gebeurd is.”
Een theorie die in de MotoGP paddock voorbijkwam is dat de achterband op de velg verschoof bij de start en dat deze daardoor niet meer goed gebalanceerd was, met als gevolg een zeer moeilijk bestuurbare machine. Het feit dat Martin in de warm-up ronde niets voelde zou die theorie kunnen bevestigen. Hoe dan ook was de boodschap aan het adres van bandenleverancier Michelin duidelijk.
Jorge Martin: “In de warm-up ronde voelde ik niets maar bij de start was ik de enige bij wie dit gebeurde, in alle drie klassen. Er was duidelijk iets met de achterband en na drie ronden wist ik dat het onmogelijk was om het resultaat van gisteren te herhalen. Ik heb nog niet met iemand van Michelin gesproken maar wel met mijn team. Zij moeten dit verbeteren, het is onacceptabel dat een MotoGP kampioenschap uiteindelijk beslist wordt door een band. Het is Pecco misschien al eens eerder overkomen maar mij nog niet. Vandaag was het moeilijk om de race uit te rijden en daardoor ben ik ook trots op mezelf. Het was ontzettend lastig om überhaupt te finishen. Gisteren kon ik redelijk gemakkelijk rondetijden in de 1’53 rijden en vandaag was ik ruim 1,2 seconde langzamer. Ik denk dat ik sneller ben dan dat. We moeten dit analyseren en de bandenleverancier om uitleg vragen.”
Tijdens de race was de frustratie van Martin meerdere malen duidelijk te zien maar de Spanjaard legde uit dat het een echt achtbaan van emoties was.
Jorge Martin: “Op een bepaald moment begon ik zelfs te lachen. Het is niet zo dat ze me op de baan verslagen hebben want in gelijke omstandigheden was ik vandaag ook in staat om te winnen. Het ene moment was ik gefrustreerd en het andere moment schoot ik in de lach, het was een beetje als een relatie waarin je ook al dat soort momenten hebt. Uiteraard ben ik heel gefrustreerd want ik denk dat ik dit kampioenschap ook verdien en we hebben vandaag een grote kans verloren.”
Het feit dat dit probleem met de achterband het kampioenschap kan beslissen is moeilijk te accepteren voor Martin.
Jorge Martin: “Ik denk dat zij [Michelin] nog niet precies weten wat er gebeurd is maar ik ga er vanuit dat zij het kampioenschap niet willen beïnvloeden. Zij willen competitief zijn denk ik, hoop ik, en iedereen dezelfde kansen bieden. Ik was vandaag anderhalve seconde langzamer en ik ben denk ik niet vergeten hoe ik moet rijden. Zij moeten dat verbeteren en analyseren waarom dit gebeurd is zodat het in de toekomst niet nog eens gebeurd. Ik hoop namelijk in de toekomst voor meer kampioenschappen te strijden maar vandaag voel ik me een beetje verloren, het is een heel moeilijk moment.”
Zoals gezegd is er met een achterstand van 21 punten nog van alles mogelijk en het Circuit Ricardo Tormo in Valencia ligt goed bij de Spanjaard. De afgelopen twee seizoenen vertrok hij vanaf pole position en eindigde hij beide keren op het podium.
Jorge Martin: “Om eerlijk te zijn denk ik nog steeds dat we het kunnen doen. In Valencia kunnen we competitief zijn, het is een circuit waar ik graag rijd en waar ik in het verleden heel sterk ben geweest. We zullen zien, het is makkelijk om veel punten in- of uit te lopen tegenwoordig zoals je vandaag hebt gezien dus als ik beide races in Valencia win heb ik een kleine kans. Maar daar gaat het nu niet over, het gaat nu over hoe deze band het kampioenschap heeft veranderd. Vandaag was namelijk de kans om nog meer punten in te lopen.”
Dit bericht op Instagram bekijken
We hoeven niet lang te wachten op het vervolg in het MotoGP kampioenschap want al aankomend weekend zal de beslissing vallen in Valencia.
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’