Jorge Martin (P10): “Dit kampioenschap is van mij gestolen, onacceptabel dat het zo beslist wordt”

21916
Jorge Martin - Lusail International Circuit | © Red Bull Content Pool

Jorge Martin kwam zondagavond als tiende over de finish in de MotoGP race op het Lusail International Circuit. Na een dramatische start was het al gauw duidelijk dat er iets niet klopte aan het materiaal van de Spanjaard die op zaterdag nog de Sprint race met overtuiging wist te winnen. Zijn woorden waren na afloop van ook niet mals.

Nadat Jorge Martin de Sprint race op zaterdagavond wist te winnen, en daarmee zijn achterstand in het kampioenschap op WK leider Pecco Bagnaia van 14 punten terugbracht naar 7, waren de verwachtingen op zondag hooggespannen. De titelstrijd zou sowieso pas beslist worden in Valencia maar met nog een overwinning zou Martin de druk aan het adres van de regerend wereldkampioen echt opvoeren.







Daar kwam echter niets van terecht want bij de start ging het meteen mis voor Martin. In plaats van goed weg te komen verloor hij veel tijd met wielspin en werd hij nog bijna van zijn machine geslingerd. Het betekende dat de Prima Pramac Racing coureur terugviel van de vijfde naar de achtste plaats terwijl Pecco Bagnaia een geweldige start had gemaakt en aan de leiding reed.

Vervolgens was het duidelijk dat Martin niet het maximale uit zijn Ducati Desmocedici GP23 kon persen zoals hij dat zaterdag wel deed want hij boekte geen progressie en viel langzaam maar zeker verder terug naar achteren. Uiteindelijk passeerde hij de finish als tiende terwijl Bagnaia als tweede eindigde waardoor de achterstand weer is gegroeid naar 21 punten in het voordeel van de Italiaan. Met nog maximaal 37 punten te verdienen in Valencia is er nog van alles mogelijk maar het had er allemaal heel anders uit kunnen zien.

Na afloop stond Martin de aanwezige pers te woord en daar stak hij zijn mening niet onder stoelen of banken.

Jorge Martin: “Ik weet niet precies wat er gebeurd is, je zou haast zeggen dat ik vergeten ben hoe ik moet rijden. Bij de start kon je al zien dat mijn achterband begon te spinnen, die voelde aan als een steen. Zoiets gebeurt normaal alleen maar wanneer de baan vies – maar dat was niet zo want de grid hebben ze schoongemaakt – of wanneer de banden dertig ronden oud zijn, en dat was niet het geval. Je kunt zelf raden wat er gebeurd is.

Vanuit daar probeerde ik er zo goed mogelijk mee om te gaan maar het voelde alsof ik in iedere bocht zou crashen. Het is jammer dat dit kampioenschap van mij gestolen wordt na een mooi seizoen waarin we hard gewerkt hebben. Voorafgaand aan deze race had ik het idee dat ik het kon doen, nu wordt het erg moeilijk. Het is moeilijk om te zeggen wat er precies gebeurd is.”

Een theorie die in de MotoGP paddock voorbijkwam is dat de achterband op de velg verschoof bij de start en dat deze daardoor niet meer goed gebalanceerd was, met als gevolg een zeer moeilijk bestuurbare machine. Het feit dat Martin in de warm-up ronde niets voelde zou die theorie kunnen bevestigen. Hoe dan ook was de boodschap aan het adres van bandenleverancier Michelin duidelijk.

Jorge Martin: “In de warm-up ronde voelde ik niets maar bij de start was ik de enige bij wie dit gebeurde, in alle drie klassen. Er was duidelijk iets met de achterband en na drie ronden wist ik dat het onmogelijk was om het resultaat van gisteren te herhalen. Ik heb nog niet met iemand van Michelin gesproken maar wel met mijn team. Zij moeten dit verbeteren, het is onacceptabel dat een MotoGP kampioenschap uiteindelijk beslist wordt door een band. Het is Pecco misschien al eens eerder overkomen maar mij nog niet. Vandaag was het moeilijk om de race uit te rijden en daardoor ben ik ook trots op mezelf. Het was ontzettend lastig om überhaupt te finishen. Gisteren kon ik redelijk gemakkelijk rondetijden in de 1’53 rijden en vandaag was ik ruim 1,2 seconde langzamer. Ik denk dat ik sneller ben dan dat. We moeten dit analyseren en de bandenleverancier om uitleg vragen.”

Tijdens de race was de frustratie van Martin meerdere malen duidelijk te zien maar de Spanjaard legde uit dat het een echt achtbaan van emoties was.

Jorge Martin: “Op een bepaald moment begon ik zelfs te lachen. Het is niet zo dat ze me op de baan verslagen hebben want in gelijke omstandigheden was ik vandaag ook in staat om te winnen. Het ene moment was ik gefrustreerd en het andere moment schoot ik in de lach, het was een beetje als een relatie waarin je ook al dat soort momenten hebt. Uiteraard ben ik heel gefrustreerd want ik denk dat ik dit kampioenschap ook verdien en we hebben vandaag een grote kans verloren.”

Het feit dat dit probleem met de achterband het kampioenschap kan beslissen is moeilijk te accepteren voor Martin.

Jorge Martin: “Ik denk dat zij [Michelin] nog niet precies weten wat er gebeurd is maar ik ga er vanuit dat zij het kampioenschap niet willen beïnvloeden. Zij willen competitief zijn denk ik, hoop ik, en iedereen dezelfde kansen bieden. Ik was vandaag anderhalve seconde langzamer en ik ben denk ik niet vergeten hoe ik moet rijden. Zij moeten dat verbeteren en analyseren waarom dit gebeurd is zodat het in de toekomst niet nog eens gebeurd. Ik hoop namelijk in de toekomst voor meer kampioenschappen te strijden maar vandaag voel ik me een beetje verloren, het is een heel moeilijk moment.”

Zoals gezegd is er met een achterstand van 21 punten nog van alles mogelijk en het Circuit Ricardo Tormo in Valencia ligt goed bij de Spanjaard. De afgelopen twee seizoenen vertrok hij vanaf pole position en eindigde hij beide keren op het podium.

Jorge Martin: “Om eerlijk te zijn denk ik nog steeds dat we het kunnen doen. In Valencia kunnen we competitief zijn, het is een circuit waar ik graag rijd en waar ik in het verleden heel sterk ben geweest. We zullen zien, het is makkelijk om veel punten in- of uit te lopen tegenwoordig zoals je vandaag hebt gezien dus als ik beide races in Valencia win heb ik een kleine kans. Maar daar gaat het nu niet over, het gaat nu over hoe deze band het kampioenschap heeft veranderd. Vandaag was namelijk de kans om nog meer punten in te lopen.”

We hoeven niet lang te wachten op het vervolg in het MotoGP kampioenschap want al aankomend weekend zal de beslissing vallen in Valencia.




Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Podium MotoGP Race (vlnr) #1 Francesco Bagnaia - #49 Fabio Digiannantonio - #10 Luca Marini
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #30 Takaaki Nakagami - (JPN) - LCR Honda IDEMITSU - Honda RC213V
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Start MotoGP Race
  • Podium Moto2 (vlnr) #18 Manuel Gonzalez - (SPA) - Manuel Gonzalez - #54 Fermin Aldeguer - #40 Aron Canet
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #18 Manuel Gonzalez - (SPA) - Manuel Gonzalez - Correos Prepago Yamaha VR46 - Kalex
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #18 Manuel Gonzalez - (SPA) - Manuel Gonzalez - Correos Prepago Yamaha VR46 - Kalex
  • #18 Manuel Gonzalez - (SPA) - Manuel Gonzalez - Correos Prepago Yamaha VR46 - Kalex
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Moto2
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Start Moto2
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • Podium Moto3 (vlnr) #80 David Alonso - #5 Jaume Masia - #53 Deniz Öncü
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW.
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW Kampioen
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Moto 3
  • Moto3
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • Podium Sprint Race (vlnr) #49 Fabio Digiannantonio - #89 Jorge Martin - #10 Luca Marini
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • Start MotoGP Sprint
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Nasser Al-Attiyah
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #13 Celestino Vietti - (ITA) - Fantic Racing - Kalex
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #16 Joe Roberts - (USA) - Italtrans Racing Team - Kalex
  • #16 JOE ROBERTS - (USA) - ITALTRANS RACING TEAM - KALEX
  • QP Moto3 (vlnr) #10 Diogo Moreira - #96 Daniel Holgado -  #53 Deniz Öncü
  • #10 Diogo Moreira - (BRA) - MT Helmets MSI - KTM RC 250 GP
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • Alberto Puig
  • paddock
  • paddock
  • Paddock
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22 - #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #95 COLLIN VEIJER - (NED) - LIQUI MOLY HUSQVARNA INTACT GP - HUSQVARNA FR 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #27 Iker Lecuona - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #25 Raul Fernandez - (SPA) - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team - Aprilia RSGP
  • Sunset
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh en crew
  • Zonta van den Goorbergh & Jarno Janssen
  • Zonta van den Goorbergh & Jarno Janssen
  • Lusail International Circuit - paddock
  • Lusail International Circuit - paddock
  • Lusail International Circuit - paddock
  • Lusail International Circuit - paddock
  • Lusail International Circuit - paddock
  • Lusail International Circuit - paddock
  • Lusail International Circuit - paddock
  • Jorge Martin
  • Francesco Bagnaia
  • Jorge Martin - Francesco Bagnaia


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’