Jorge Martin over Aprilia-besluit: “Ik bleek toch niet de keuze van Ducati te zijn, Marc wel”

3851
Jorge Martin - TT Circuit Assen | © Jan Timmerman

Jorge Martin deed donderdagmiddag een boekje open over het proces waarbij hij uiteindelijk tekende om vanaf 2025 fabriekscoureur te worden bij Aprilia. De Spanjaard leek in Barcelona zeker te zijn van een zitje bij het Ducati Lenovo Team maar de Italiaanse fabrikant maakte toch een andere keuze. 

Het was de vraag die de afgelopen tijd misschien wel het meeste werd gesteld in de MotoGP paddock: wie wordt volgend jaar de teamgenoot van Pecco Bagnaia bij het Ducati Lenovo Team? Na veel geruchten die wekenlang rondgingen, en de Grand Prix weekenden in Barcelona en Mugello waar die tot een kookpunt kwamen, werd op maandag 3 juni aangekondigd dat Jorge Martin een contract had getekend bij Aprilia. Twee dagen later kwam de officiële bevestiging van Marc Márquez bij het Ducati fabrieksteam.




Vandaag, donderdag 27 juni, was de eerste keer dat de MotoGP paddock weer bij elkaar was en was het dus ook de eerste kans voor de naar Assen afgereisde media om naar meer tekst en uitleg te vragen. Bij Jorge Martin was het duidelijk dat hij het de afgelopen weken niet makkelijk heeft gehad vanwege zijn contractsituatie.

Jorge Martin: “Ik ben nu gefocust, ik heb een heldere geest en het gevoel dat ik goed werk kan leveren want in Mugello was het mentaal en emotioneel erg moeilijk voor me. Zelfs als ik probeerde weg te blijven van mijn toekomst was het nog steeds moeilijk om me te concentreren. Zondag was ik echter sterk, dus ik heb er alle vertrouwen in dat ik me met een heldere geest kan concentreren op het racen. Dus laten we kijken wat ik kan doen, vorig jaar maakten we in de kwalificatie een grote fout waar we in de race e prijs voor betaalden. Maar het tempo was goed en ik heb het gevoel dat we competitief kunnen zijn.

Het was een bewogen weekend in Mugello omdat ik daarheen ging met een aantal ideeën en informatie die gedurende het weekend erg zou veranderen. Zodra de race voorbij was realiseerde ik me dat het misschien niet zo duidelijk was en dus moest ik een beslissing nemen, want soms gaan de dingen in het leven niet zoals je verwacht of zoals je wilt.

Het was zeker frustrerend na vier jaar proberen om naar het officiële team van Ducati te gaan, dat ik niet de beste oplossing was voor Ducati en dat Marc dat wel was. Ik nam de beste kans die ik kon krijgen en ik denk dat ik de komende jaren veel gelukkiger zal zijn omdat ik een fabrieksrijder zal zijn, wat mijn droom was. Ik heb het gevoel dat ik naar een plek ga die me wil en 100% voor me zal geven. Er is nog een lang seizoen te gaan en ik ben nog steeds een Ducati-rijder, ik wil het jaar op de best mogelijke manier afsluiten.”

Na het raceweekend in Barcelona leek Martin op pole position te staan voor het tweede Ducati Lenovo Team zitje maar het Ducati management bleek in Mugello toch van mening te veranderen.

Jorge Martin: “Zoals ik al zei wilde ik in Mugello niet aan de toekomst denken. Na het weekend in Barcelona leek het allemaal zeker maar op zondagavond in Mugello bleek dat toch niet het geval te zijn. Iets of iemand arriveerde waardoor de situatie veranderde. Ik ben gefrustreerd omdat het na zo’n lange tijd proberen altijd leek alsof het nooit zou komen en uiteindelijk kwam het er niet. Dingen gebeuren zoals ze moeten gebeuren.”

Marc Márquez was duidelijk minder afgeleid door deze hele situatie. Tijdens het weekend in Mugello gaf hij al aan dat hij niet naar Prima Pramac Racing wilde verkassen om daar met een fabrieksmachine te rijden en alleen Gresini Racing of het Ducati Lenovo Team als opties zag voor een langer verblijf bij Ducati.

Marc Márquez: “In en rondom mijn team veranderde de afgelopen tijd niets. We hadden dezelfde informatie van Le Mans tot Barcelona en Mugello. Ik ben altijd heel duidelijk en eerlijk geweest, zowel tegen Ducati als tegen de media. Ik wilde een 2025 machine bij het Gresini Racing team of bij het fabrieksteam. Ze hebben uiteindelijk de keuze gemaakt voor mij in het fabrieksteam dus daar ben ik nog blijer mee. Het blijft de doelstelling van een coureur om in het officiële fabrieksteam te rijden, het zal een eer zijn om volgend jaar rood te dragen. Ik zal mijn uiterste best doen om deze kleuren te verdedigen.”

Het saillante detail is natuurlijk dat Jorge Martin momenteel aan de leiding staat met 171 punten voor Pecco Bagnaia (153) en Marc Márquez (136). Het seizoen is nog lang maar het Ducati management zal toch absoluut niet willen dat de Spanjaard volgend jaar met het nummer 1 rijdt op de Aprilia RS-GP …



zs-728x90



Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag (donderdag)
Fotorverslag (vrijdag)
Fotoverslag (zaterdag)
Fotoverslag (zondag)

 



collin-veijer





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.