Jorge Martin: “Ik heb samen met het team gehuild, ooit zullen we samen kampioen worden”

2883
Jorge Martin na zijn crash in de MotoGP race | © Randy van Maasdijk

Jorge Martin ging zondagmiddag onderuit in de MotoGP race op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia. Daarmee zag hij zijn kansen op de wereldtitel verdwijnen maar na afloop kon hij samen met het Prima Pramac Racing team toch terugkijken op een zeer succesvol seizoen.

Nadat hij zaterdagmiddag de Sprint race won en daarmee zij achterstand op Pecco Bagnaia van 21 naar 14 punten had teruggebracht zou Jorge Martin er zondagmiddag in Valencia alles aan doen om zijn eerste MotoGP wereldtitel te behalen. Bagnaia nam na een goede start meteen de leiding in handen terwijl Martin meteen opschoof naar de tweede plaats.







Martin had haast en wilde zo gauw mogelijk voorbij aan zijn titelconcurrent, dat probeerde hij bij het ingaan van de derde ronde in bocht 1. Vanwege de slipstream werd hij naar de de machine van Bagnaia toegezogen en kon hij een aanvaring ternauwernood voorkomen. Het betekende dat Martin terugviel naar de achtste plaats en weer alles op alles moest zetten om naar voren te komen.

Na wat duw- en trekwerk met Maverick Viñales was Marc Márquez de volgende die hij voorbij moest gaan maar dat ging in de zesde ronde volledig mis. Martin probeerde het aan de binnenkant van bocht 4 maar had zich verkeken op de achtvoudig wereldkampioen waardoor hij zijn achterwiel raakte. Márquez werd met een gigantische high-sider voor de laatste keer van zijn Honda geworpen terwijl Martin de grindbak in schoot en uiteindelijk onderuitging. Het betekende einde race en einde titelkansen voor de Prima Pramac Racing coureur.

Jorge Martin: “Ik wil allereerst Pecco feliciteren, hij heeft dit kampioenschap verdiend. Hij was geweldig gedurende het seizoen en ik ben ook heel blij voor Ducati. Wat betreft mezelf is het natuurlijk een moment om te huilen, dat heb ik ook al gedaan. Het is racedag om te vergeten maar we mogen nu vieren wat we gepresteerd hebben. Ik denk dat we geschiedenis hebben geschreven met een satellietteam en ik ben blij met de dertien overwinningen en ik weet niet hoeveel podiums en hoeveel ronden we aan de leiding hebben gereden. We hebben zeer goed werk verricht.

Voorafgaand aan het seizoen was ons doel om in de top drie te eindigen maar we hebben veel meer gedaan dan dat. Als je zo dicht bij de titel bent dan wil je deze niet kwijtraken. We hebben het kampioenschap niet verloren want met 21 punten achterstand zou het al een heel moeilijk verhaal worden. In de tweede helft van het seizoen denk ik dat wij de sterkste waren en hopelijk kunnen we het volgende seizoen op deze manier beginnen.”

Ook gaf Martin tekst en uitleg over de bijna-crash in bocht 1 en het incident met Marc Márquez.

Jorge Martin: “In bocht 1 probeerde ik Pecco in te halen en het was een heel moeilijke plek om dat te doen maar ik denk de juiste plaats om de race een beetje te veranderen. Toen kwam ik erachter dat het moeilijk zou worden, te risicovol, en ik werd als het ware naar hem toegezogen door de slipstream. Het was één van de meest angstige momenten van mijn leven, ik dacht dat ik hem eraf zou drukken met een grote crash als gevolg. Ik kon hem ontwijken en naast de baan was het erg glad.

© motogp.com

Ik denk dat ik een heel goed tempo had, ik probeerde de banden te managen en goede ronden te rijden. Ik begreep niet precies wat Maverick [Viñales] aan het doen was want ik streed voor het kampioenschap en hij voor de zesde plaats, ik denk dat het geen zin heeft om dan in te blijven halen. Daarna voelde ik me een stuk sterker dan de rest maar ik denk dat ik een beetje ongeduldig was. Nadat ik Maverick had ingehaald probeerde ik dat ook meteen bij Marc [Márquez]. Ik had de positie op de baan maar hij liet de rem los en ik zat al in de bocht. Voor mijn gevoel sneed hij mij een beetje af waardoor ik niets kon doen, maar goed. Ik wil ook sorry zeggen tegen hem want uiteindelijk heb ik hem geraakt.

Daarna wilde ik alleen maar teruggaan naar mijn team en samen huilen. Nu vergeten we dit en heeft het ons denk ik veel ervaring gegeven voor de toekomst. We zijn nu een veel sterker team en we kunnen voor veel meer kampioenschappen vechten.”

Het Ducati management heeft laten doorschemeren dat Martin in het Ducati Lenovo Team geplaatst zou worden als hij de wereldtitel had gewonnen.

Jorge Martin: “Ik ben blij waar ik ben, zelfs al had ik het kampioenschap gewonnen dan maakt het niet uit. Als je wint zit je in het beste team en ik denk dat wij het beste team zijn. Als ik nu nog niet genoeg heb laten zien om in het fabrieksteam te rijden dan zal ik dat nooit doen. Meer dan dit doen is behoorlijk lastig, om in de laatste race nog voor de titel te strijden en uiteindelijk tweede te eindigen. Als ze me nu niet in het fabrieksteam zetten zullen ze dat nooit doen.”

In 2023 heeft Martin een grote stap voorwaarts gemaakt maar voor volgend seizoen moeten de fouten eruit gehaald worden.

Jorge Martin: “Ik denk dat ik dit jaar mijn constantheid heb verbeterd. Het hele jaar heb ik maar drie fouten gemaakt op zondag. Ik denk dat we het geweldig hebben gedaan en voor volgend jaar is het doel om nul fouten te maken, we zullen dat kampioenschap mee naar huis nemen.”

Na een moeizame eerste helft van het seizoen wist Martin vanaf het dominante weekend op het Misano World Circuit Marco Simoncelli dat hij de sterkste was.

Jorge Martin: “Ik denk denk dat ik vanaf Misano het gevoel had dat ik de beste was. Om in Italië, hun ‘thuis’, te winnen was ongelooflijk, misschien wel het beste gevoel ooit. In India won ik de Sprint en ik werd tweede terwijl ik de verkeerde band had gekozen. Daarna wonnen we beide races in Japen en toen zei ik tegen mezelf dat we dit kampioenschap konden winnen. Daarna kwam de druk erop te staan en van Thailand tot en met Qatar had ik het niet naar mijn zin, mentaal gezien had ik het heel moeilijk. Het was voor het eerst dat ik deze druk voelde. Als ik het naar mijn zin heb, zoals dit weekend in Valencia, ben ik de snelste. Als ik daar voor volgend seizoen van leer dan kunnen we vanaf het begin snel zijn.”

Na de Grand Prix van Japan leek het de kant van Martin op te vallen maar een crash in Indonesië en de verkeerde bandenkeuze in Australië zorgden ervoor dat hij toch weer terrein verloor op Bagnaia.

Jorge Martin: “Ik denk dat we in Indonesië en Australië het kampioenschap konden omkeren maar dat hebben we laten liggen. Op dat moment waren we een beetje ‘te sterk’ en daardoor kreeg ik teveel zelfvertrouwen. Ik dacht dat ik met een grote voorsprong kon winnen of met een andere band, ik dacht dat ik kon doen wat ik wilde maar in de MotoGP kan dat niet. Ik heb er nu van geleerd dat je bewust moet zijn waar je staat en altijd met dezelfde ‘tools’ moet rijden als je rivalen.”

Toen Martin na zijn crash op zondag in Valencia terugkeerde naar de pitbox was te zien dat hij samen met zijn team in een cirkel stond. Daar heeft de Spanjard een belangrijke belofte gedaan.

Jorge Martin: “Bij terugkomst in de pitbox beloofde ik mijn team dat we ooit kampioen zullen worden. Dat is nu niet gelukt en misschien lukt het volgend jaar ook niet maar ik heb het gevoel dat ik het kan doen. Hopelijk gaat dat snel gebeuren.”

Na een dag rust komen de MotoGP coureurs vandaag (dinsdag) allemaal weer in actie op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia voor de eerste officiële test van 2024.




Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #25 Raul Fernandez - (SPA) - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team - Aprilia RSGP
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Valencia
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #43 JACK MILLER - (AUS) - RED BULL KTM FACTORY RACING - KTM RC16
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #25 Raul Fernandez - (SPA) - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team - Aprilia RSGP
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • Start motogp
  • Podium Moto2 (vlnr) #40 Aron Canet - #54 Fermin Aldeguer - #21 Alonso Lopez
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • Jorge Viegas
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • Podium Moto3 (vlnr) #80 David Alonso - #71 Ayumu Sasaki - #48 Ivan Ortola
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #48 Ivan Ortola - (SPA) - Angeluss MTA team - KTM RC 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #48 Ivan Ortola - (SPA) - Angeluss MTA team - KTM RC 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • Gino Borsoi
  • #37 Augusto Fernandez - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #11 Sergio Garcia - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • Podium MotoGP Sprint (vlnr) #33 Brad Binder - #89 Jorge Martin - #93 Marc Marquez
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V - #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • 1e Doorkomst MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #24 Marcos Ramirez - (SPA) - American Racing - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #30 Takaaki Nakagami - (JPN) - LCR Honda IDEMITSU - Honda RC213V
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #44 David Munoz - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Francesco Bagnaia & Jorge Martin
  • Francesco Bagnaia & Jorge Martin




Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’