Jorge Martin heeft laten weten gemotiveerd te zijn door de aanwezigheid van Marc Marquez bij Ducati. De Spanjaard gaat er volgens eigen zeggen alles aan doen om de achtvoudig wereldkampioen te verslaan, niet alleen om zelf kampioen te worden maar ook om binnen de Ducati familie voor 2025 een plaats af te dwingen in het officiële Ducati team.
Jorge Martin maakte het afgelopen seizoen tot aan de laatste wedstrijd kans op de wereldtitel. Na een incident in de laatste race van het seizoen in Valencia – Martin maakte een inschattingsfout, torpedeerde daarbij Marc Marquez waarna beiden ten val kwamen – moest de Prima Pramac Racing coureur de titel laten aan Francesco Bagnaia.
Maar Martin geeft de moed niet op en zal het volgend jaar zeker opnieuw proberen. Hij zal proberen opnieuw geschiedenis te schrijven en te zegevieren als Independent Team coureur. Dat lukte hem in 2023 al gedeeltelijk, aangezien Pramac Racing het eerste niet-officiële team werd dat tot beste team in de koningsklasse werd gekroond.
Maar niet alleen het winnen van de MotoGP wereldtitel heeft Martin zich tot doel gesteld. Het zit de Spanjaard ook nog steeds heel erg hoog dat hij nog geen deel uitmaakt van het officiële Ducati MotoGP fabrieksteam. Het afgelopen seizoen leek het er even op dat Martin voor 2024 de plaats in zou mogen gaan nemen van Enea Bastianini, maar Ducati besloot uiteindelijk toch te kiezen voor de Italiaan. Aan het einde van 2024 lopen diverse contracten binnen de MotoGP af en krijgt Martin opnieuw een kans om zich in de kijker te rijden bij de Ducati bazen voor een zitje in het huidige Ducati Lenovo Team. Maar was het dit seizoen Bastianini, voor komend seizoen is daar Marc Marquez die zomaar eens roet in het eten zou kunnen gooien als het gaat om een plaats binnen het officiële team. Martin is zich daar dan ook terdege van bewust maar volgens eigen zeggen klaar om het op te nemen tegen Marc Marquez
Jorge Martin: “Iedereen verwacht van mij dat ik meteen competitief ben. Maar Marquez zou aan het begin van het seizoen weleens een voorsprong op ons kunnen hebben, dit omdat hij een motor tot zijn beschikking heeft die zich al bewezen heeft. Voor de coureurs met een nieuwe fabrieksfiets zijn de tests veel ingewikkelder, omdat er zoveel dingen zijn die je kunt proberen. Zijn komst bij Ducati is voor mij echter geen probleem. Hij is een grote bedreiging dat moge duidelijk zijn, hij is één van de beste coureurs uit de geschiedenis is, maar voor mij is hij een motivatie. Als ik hem kan verslaan, zal ik ook één van de besten zijn.”
Ondanks dat Marc Marquez zelf nog niets heeft mogen zeggen over zijn eerste optreden op de Ducati is het wel al duidelijk dat de verkregen data na de eerste testdag in Valencia bij veel Ducati engineers de wenkbrauwen heeft doen fronsen (de Spanjaard liet in bepaalde sectoren dingen zien die tot op heden nog geen enkele Ducati coureur was gelukt). Ook de grootste baas bij Claudio Domenicali (CEO Ducati Motor Holding spa) liet zich onlangs al ontvallen dat de eerste simulaties van Marc Marquez op de Ducati indrukwekkend waren, hij menigeen binnen Ducati heeft laten schrikken en dat hij niet anders verwacht dat de Spanjaard – ondanks dat hij de beschikking heeft over een Desmosedici GP23 – in 2024 één van de kandidaten zal zijn voor de wereldtitel.
Voor Ducati vanzelfsprekend een goed vooruitzicht maar mocht Marquez de titel winnen dan zou dat in meerdere opzichten een unieke prestatie zijn. Martin was het afgelopen seizoen dan wel geen officieel fabriekscoureur, hij had wel de beschikking over de nieuwste en een identieke Ducati GP23 als die van het officiële fabrieksteam. Marquez daarentegen zal het in 2024 moeten doen met een overjarig model en ook nog eens bij een team dat aanzienlijk minder technische ondersteuning heeft van de Ducati fabriek.
Mocht Marc Marquez zijn hoge verwachtingen waar kunnen maken dan zal het Ducati management een flinke klus te klaren krijgen, een klus waarbij men de handen vol zal krijgen om alle kikkers in de kruiwagen te kunnen houden. De grote vraag is dan ook, hoe zullen mannen als Francesco Bagnaia, Enea Bastianini, Martin maar ook nieuwkomer Franco Morbidelli reageren in een dergelijke situatie?
Martin droomt van het officiële Ducati-team
Als Martin in 2023 de titel had gewonnen dan had hij in 2024 waarschijnlijk al deel uitgemaakt van het Ducati Lenovo Team. Maar hoe dan ook, Martin is zelf echter van mening dat hij al lang en breed een plaats verdiend heeft binnen het officiële team, los van het feit of hij nu wel of geen wereldtitel heeft gewonnen.
Jorge Martin: “Ik denk niet dat het winnen van de wereldtitel iets veranderd zou hebben. Het stoort me dat het nooit genoeg is, ik weet niet wat ik nog meer moet bewijzen. Ik begrijp dat Enea een moeilijk jaar had, maar hij reed 14-15 races en won er één omdat hij de voorbandenspanning in die race op 1,2 zette. Zo win ik zo’n race ook. Maar goed, mijn prioriteit is en blijft om deel uit te maken van een officieel team en mijn doel is het Ducati-team, dit omdat het de fabrikant is waar ik onder contract sta en het de motor is die ik ken. Als ze mij niet willen of van mening zijn dat ik niet de beste ben, zoek ik iets anders. Honda? Als ik zie dat hun zich verbeteren en dat het weer een winnend project kan worden, zou het een goede optie kunnen zijn.”
Bagnaia en Bastianini vormen in 2024 dus het Ducati Lenovo Team terwijl Martin en Morbidelli binnen Prima Pramac Racing eveneens de beschikking krijgen over de nieuwste Ducati GP24 machines. Alex – en Marc Marquez (Gresini Racing MotoGP) en Marco Bezzecchi en Fabio Di Giannantonio (Pertamina Enduro VR46 MotoGP Team) daarentegen zullen het in 2024 met de Ducati machines (GP23) van het afgelopen seizoen moeten doen.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’