Op de derde en laatste dag van de officiële MotoGP test op het Sepang International Circuit was het dinsdag Jorge Lorenzo die de snelste tijd op de klok zette. De Spanjaard deed dat met een indrukwekkend ronderecord, een 1:58.830. Achter de vijfvoudig wereldkampioen was het Dani Pedrosa die nog in de buurt kwam op de tweede plaats en Cal Crutchlow op P3.
Waar er op zondag en maandag enige regen viel op het Maleisische circuit, was het op de laatste dag van de eerste officiële MotoGP test van 2018 de gehele dag droog. De man die hier het meeste uithaalde was Jorge Lorenzo (Ducati Team), die in zijn 21e ronde – na een onschuldige crash – bovenaan de lijst kwam te staan met de snelste ronde ooit gereden op het circuit. De 1:58.830 zal echter niet meetellen op de officiële lijsten omdat het buiten een raceweekend gebeurde. Na afloop van de dag vertelde Lorenzo meteen dat er duidelijke verbeteringen waren aan de 2018 machine ten opzichte van vorig jaar.
Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) reed in totaal 58 ronden en zette al vroeg op de dag zijn snelste tijd op de klok. De Spanjaard was de snelste Honda-man van deze test. Hij werkte met één machine aan de nieuwe aero-fairing van Honda en met één machine zonder, waar teamgenoot Marc Marquez er voor koos om op de derde dag zonder de nieuw eaero-faring te rijden. De regerend wereldkampioen vertelde dat deze innovatie grotere veranderingen in de set-up vereisen om dit goed te kunnen evalueren. Marquez eindigde de dag als zevende en reed een totaal van 75 ronden.
Achter Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol) die een verdienstelijke P3 behaalde – hij reed 65 ronden – was het Ducatist Andrea Dovizioso. De Italiaan maakte, net als zijn teamgenoot Lorenzo, een kleine crash mee maar kwam ongeschonden terug in de box. Dovizioso eindigde de dag op maar een tiende van de top drie, en reed 51 ronden. Achter hem op de vijfde positie was het Jack Miller (Alma Pramac Racing), die na zijn overstap van Honda liet zien zich snel aan te passen aan zijn Ducati, en ondanks een crash de top vijf completeerde.
Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) was de rijder die een einde bracht aan de dominantie van Ducati en Honda in de tijdlijst. De Spanjaard, die in 2017 langdurig te kampen had met blessures, kende een goede start van zijn tweede jaar in de MotoGP. Zijn teamgenoot Andrea Iannone, die al verschillende technische problemen kende tijdens deze test, werd uiteindelijk twaalfde, maar kon wel 62 ronden rijden gedurende de afsluitende testdag.
De beste Yamaha coureur was negenvoudig wereldkampioen Valentino Rossi, op P8 nadat hij zijn tijd laat op de dag kon verbeteren. Hiermee ging hij net voorbij aan Johann Zarco (Monster Yamaha Tech3). Teamgenoot Maverick Viñales – snelste op maandag – kwam niet verder dan P18 op de laatste dag van de test, maar staat met zijn tijd van maandag nog wel in de top zes van de gehele test. Beide Yamaha rijders reden met de nieuwe aero-fairing, terwijl Zarco dat uitsluiten deed op maandag.
Danilo Petrucci (Alma Pramac Racing) zorgde ervoor dat beide Pramac machines in de top tien stonden, hij eindigde uiteindelijk op 0,017 seconden van Zarco. Hiermee was de Italiaan de vierde Independent Team rijder die bij de eerste tien stond. Achter hem was het Tito Rabat (Reale Avintia Racing) die net misgreep. Ook Rabat viel onder de crashers van dag drie, maar ook hij bleef ongedeerd. De volgende Independent Team rijder op de lijst was Alvaro Bautista die de vijftiende positie innam.
Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini) werd de snelste Aprilia op P13, en reed zijn snelste ronde aan het einde van de dag. De focus van Aprilia ligt op meer pk’s en het opnieuw vaststellen van het te verrichten werk met Aleix Espargaró en Scott Redding. Redding zette zijn gewenning aan de machine voort met 56 ronden op de derde dag.
Ondertussen was hij bij Red Bull KTM Factory Racing testrijder Mika Kallio die de snelste KTM was. Ze introduceerden hun nieuwe aero-fairing pakket, waar alleen Kallio en Bradley Smith mee reden omdat Pol Espargaró deze dag moest uitzitten na zijn zware crash van maandag. De Spanjaard heeft geen botbreuken, maar de valpartij in bocht 4 was een stevige.
Van de vier rookies was het Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) die weer de snelste was op de laatste testdag. De Japanner was veertiende in het algemeen. Regerend Moto2 kampioen Franco Morbidelli (EG 0,0 Marc VDS) was aanzienlijk langzamer dan Nakagami, maar bleef wel voor de tijd van Viñales. Daarachter was het de Belg Xavier Simeon (Reale Avintia Racing), met Tom Lüthi (EG 0,0 MarcVDS) als hekkensluiter. Het is overigens pas de eerste test van de Zwitser op zijn nieuwe machine, nadat hij in Valencia door een blessure niet kon rijden.
Met deze derde testdag kwam de eerste officiële MotoGP test van het jaar ten einde. De volgende test staat gepland op het voor de meeste rijders onbekende Buriram Circuit in Thailand. Op 16 februari gaat de voorbereiding op het nieuwe seizoen verder op een circuit waar dit jaar voor het eerst een MotoGP race verreden zal worden.
Handige links Official MotoGP Test Sepang:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag