Nu Jorge Lorenzo heeft besloten om na dit weekend in Valencia zijn helm aan de wilgen te hangen blijft er natuurlijk de vraag wie komend seizoen zijn plaats in gaat nemen bij het Repsol Honda Team. Wie zijn er beschikbaar en wie zijn de belangrijkste kandidaten?
Leek alles al in kannen en kruiken wat betreft de transfermolen en het deelnemersveld in de MotoGP klasse voor komend seizoen, met het besluit van Jorge Lorenzo om zijn nog doorlopende contract tot het einde van het seizoen 2020 vroegtijdig te laten ontbinden, komt er ineens weer een belangrijk zitje vrij voor komend seizoen.
De eerste naam die bij velen dan ook te binnen zal schieten is die van Johann Zarco, de Fransman die eerder dit jaar zijn contract bij KTM opzegde en niet veel later door de Oostenrijkse motorenfabrikant vroegtijdig buiten spel werd gezet. Zarco liet vervolgens een aanbod om in 2020 als Yamaha MotoGP testcoureur aan de slag te kunnen gaan schieten door te kiezen voor een drietal invalbeurten bij LCR Honda Idemitsu als vervanger van de Japanner Takaaki Nakagami.
Laatstgenoemde is echter ook een kandidaat aangezien de Japanner rechtstreeks bij Honda onder contract staat en het een publiek geheim is dat Honda heel graag een Japanner binnen het officiële Honda fabrieksteam als coureur zou zien.
Naast Zarco en Nakagami zijn ook Cal Crutchlow en Honda MotoGP testcoureur Stefan Bradl een mogelijkheid en wordt in Valencia ook veelvuldig de naam van regerend Moto2 wereldkampioen Alex Marquez, het jongere broertje van huidig Repsol Honda Team coureur en regerend MotoGP wereldkampioen genoemd.
Wie, wat, waar en wat zijn de voor en tegens van de genoemde heren?
Laten we beginnen met Crutchlow. Ondanks dat de Brit na Marquez op dit moment de snelste Honda MotoGP coureur is en hij als enige naast Marquez dit seizoen een podium wist te scoren in de koningsklasse zijn de kansen voor hem klein, zo niet nihil. Het eerste struikelblok voor Crutchlow is zijn leeftijd en de wetenschap dat hij na komend seizoen zo goed als zeker zal stoppen als MotoGP coureur. Het tweede struikelblok is de persoonlijke sponsoring van Monster Energy terwijl Honda een zeer nauwe samenwerking onderhoudt met concurrent Red Bull. Crutchlow en de Amerikaanse energydranken producent hebben niet alleen een lange historie – sinds het seizoen 2008 – wat betreft de persoonlijke sponsoring maar is daarnaast ook zeer goed bevriend met de grootste baas van Monster Energy, de Amerikaan Rodney Sacks.
Naast bovengenoemde twee struikelblokken is het ook een publiek geheim dat Crutchlow vaak geen blad voor de mond neemt als het gaat om het uiten van zijn mening, iets dat niet altijd een even goede match is met de conservatieve houding van ’s werelds grootste motorenfabrikant. Als laatste is het ook nog eens zo dat Crutchlow een familieman pur sang is en vaak wars is van alle verplichte plichtplegingen die horen bij een functie van een MotoGP fabriekscoureur.
De kans dat Repsol Honda zal kiezen voor Crutchlow lijkt dan ook heel klein.
De volgende coureur die in onze ogen niet veel kans zal maken is de Duitser Stefan Bradl, de protegé van Speedweek.com baas Günther Wiesinger en huidige Honda MotoGP testcoureur, is simpelweg niet snel genoeg meer. Honda zal er dan ook liever voor kiezen om de Duitser als testcoureur binnen de gelederen te houden dan het risico te lopen op opnieuw een blamage zoals afgelopen jaar met Lorenzo.
Naast Crutchlow lijken dus ook de kansen voor Bradl zeer klein, zo niet nihil.
Dan is er Alex Marquez. De huidige Moto2 wereldkampioen heeft weliswaar al een Moto2 contract op zak voor komend seizoen maar daar zal ongetwijfeld een clausule in opgenomen zijn dat als er zich een MotoGP kans aanbiedt hij hier onderuit kan – iets dat zeer gebruikelijk is in de huidige Moto2 en ook World Superbike contracten. Hoewel Repsol Honda teammanager Alberto Puig en ook Marc Marquez donderdag in Valencia wel een hint gaven in deze richting lijken de kansen voor de jongere Marquez ook niet heel groot, simpelweg omdat het risico te groot is voor HRC.
Dan blijven alleen Zarco en Nakagami nog over, de keus lijkt dan ook zo goed als zeker op één van deze twee heren te gaan vallen. Het is echter wel zo dat ook hier nog de nodige complicaties zijn en er nog wel het nodige water door de Rijn zal moeten stromen om alles te organiseren.
De meest voor de hand liggende keus zou zijn, Nakagami vanuit LCR Honda Idemitsu doorschuiven naar het Repsol Honda Team en Zarco vervolgens de plaats in te laten nemen bij LCR Honda. De grootste complicatie hierbij is echter sponsor Idemitsu. De Aziatische oliegigant is ingestapt als titelsponsor bij het LCR Honda Team met als doel meer naamsbekendheid in de Aziatische markt. Idemitsu zal dan ook niet zonder slag of stoot accepteren dat er i.p.v. een Japanner ineens een Fransman op deze machine zal gaan rijden. Als Idemitsu slechts een titelsponsor zou zijn van het LCR Honda Team dan zou dit misschien nog wel op te lossen zijn, maar naast deze sponsoring doet men veel meer en is men o.a. de belangrijkste geldschieter van het Honda Asia Moto3 en Moto2 team en is men de titelsponsor van de Honda Asia Talent Cup. Honda en HRC zullen er dan ook alles aan willen doen om deze belangrijke partner aan boord te houden.
Nu ook bovenstaande complicaties duidelijk zijn lijkt het erop dat Zarco misschien wel de belangrijkste kandidaat is om in 2020 de nieuwe teamgenoot te worden van Marc Marquez. Natuurlijk zijn hier ook risico’s aan verbonden, maar ondanks dat de Honda RC213V in eerste instantie ook niet de meest geschikte machine leek te zijn voor de Fransman liet hij onlangs in Australië en Maleisië al wel een goede indruk achter als invaller van Nakagami.
Het is daarnaast een publiek geheim dat Puig inmiddels al de nodige informatie bij Mike Leitner – voormalig Honda crewchief van Dani Pedrosa en momenteel in dienst bij KTM binnen het MotoGP project – heeft ingewonnen omtrent de situatie van Zarco in de eerste helft van het seizoen bij KTM. Kortom, de keuze om de Fransman de laatste drie Grand Prix weekenden van het seizoen als vervanger van Nakagami op te laten treden, is meer dan alleen een het hebben van een goede invaller.
In het leven moeten we allemaal wel eens een gokje nemen, ook Zarco nam eerder dit seizoen een gok door zijn contract met KTM op te zeggen en vroegtijdig te laten ontbinden. Maar de kans dat deze gok goed uitpakt voor de tweevoudig Moto2 wereldkampioen wordt steeds aannemelijker nu hij misschien wel de belangrijkste kandidaat is om komend seizoen de nieuwe teamgenoot te worden van Marc Marquez binnen het Repsol Honda Team.
Wanneer Honda een definitieve keus zal maken is nog niet bekend, dit zal waarschijnlijk nog wel een aantal dagen gaan duren. Eén ding is wel zeker, de smile op het gezicht van Zarco wordt met het uur groter. Immers sinds donderdagmiddag is hij zo goed als zeker van een vaste start voor komend seizoen in de koningsklasse, is het niet bij het Repsol Honda Team dan is het wel bij zijn huidige team, LCR Honda.
Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App