Jorge Lorenzo: “Morbidelli verdient een betere behandeling bij Yamaha”

2619
franco-morbidelli
Franco Morbidelli | foto© Sepang Racing Team

Jorge Lorenzo heeft kritiek geuit aan het adres van de verantwoordelijke mensen bij Yamaha. De vijfvoudig wereldkampioen is van mening dat Franco Morbidelli momenteel een betere behandeling verdiend en dat men de Italiaan op zijn minst dient te voorzien van hetzelfde materiaal als Fabio Quartararo, Maverick Viñales en Valentino Rossi.

Franco Morbidelli eindigde in 2020 als beste Yamaha coureur als tweede in de eindstand van het kampioenschap. De Italiaan kende echter een matige start van het 2021 MotoGP wereldkampioenschap seizoen. In Qatar werd Morbidelli tijdens de eerste wedstrijd van het seizoen gehinderd door technische problemen waardoor hij buiten de punten eindigde, tijdens de tweede race op het Losai International Circuit passeerde hij als twaalfde de finish gevolgd door een vierde plaats tijdens de eerste Europese race van het seizoen in Portimão.







Dit alles resulteerde erin dat Morbidelli komend weekend met slechts 17 WK punten achter zijn naam en een gedeelde tiende plaats in de tussenstand van het kampioenschap aan de vierde ronde van het kampioenschap in Jerez de la Frontera moet beginnen.

Morbidelli, die zelf na afloop van het 2020 seizoen besloot om dit seizoen gebruik te blijven maken van dezelfde machine, dit aangezien hij zich daarbij het meest prettig voelde en niet het risico wilde lopen om tegen dezelfde problemen aan te lopen dan zijn drie andere merkgenoten, moet nu echter flink zijn meerdere erkennen ten opzichte van Viñales en Quartararo. De Spanjaard (1) en de Fransman (2) wisten namelijk dit seizoen alle drie races te winnen.

De situatie was afgelopen week al stof voor discussie. Zo liet Morbidelli zelf al weten op dit moment niet tevreden te zijn met de behandeling binnen Petronas Yamaha SRT en dat het misschien wel beter is om alvast naar andere opties te kijken voor 2022. Petronas Yamaha SRT reageerde er vervolgens op dat er vanwege de Covid-19 problematiek geen budget is om andere keuzes te maken en men aan de kant van Morbidelli moet roeien met de riemen die men heeft.

Inmiddels heeft ook Jorge Lorenzo zich uitgesproken over de ontstane situatie en vanaf de bank thuis zijn mening gegeven over de situatie waarin Morbidelli zich momenteel bevind.

Jorge Lorenzo: “Nou, mijn mening is misschien nogal uitgesproken, maar ik denk dat Yamaha in dit geval Franco niet op de juiste en beste manier behandelt, omdat hij vorig jaar tweede werd in de eindstand van het kampioenschap. Ducati geeft vier coureurs praktisch dezelfde motor en Yamaha doet dat niet, juist met Franco. Nu, ik denk dat Franco dezelfde behandeling moet eisen van Yamaha en hij doet er goed aan om te beginnen praten met andere fabrieken, andere fabrieken die hem willen inlijven. Maar zodra hij zijn helm opzet en op de motor stapt, moet hij zich concentreren om het maximale uit hem en de Yamaha te halen en te laten zien dat men ongelijk heeft door hem niet dezelfde behandeling te geven.”

Het spel lijkt op de wagen
Nu is het geen geheim dat Morbidelli al jarenlang een protegé is van Valentino Rossi en onderdeel is van de VR46 Riders Academy. Het is tevens geen geheim dat zowel VR46 als ook Petronas Yamaha SRT voor komend seizoen graag de beschikking wil over Yamaha machines. Eén ding is inmiddels wel duidelijk, en dat is dat Yamaha in 2022 maximaal vier machines in zal zetten binnen het MotoGP wereldkampioenschap. Twee voor het officiële fabrieksteam en de andere twee gaan zo goed als zeker naar Petronas Yamaha SRT die dichtbij een nieuwe deal lijken te zijn met Yamaha voor de komende jaren.

Met andere woorden, het is zo goed als zeker dat VR46 Racing naast de Yamaha deal zal grijpen en indien men vanaf 2022 haar intrede wil maken als team in de koningsklasse op zoek zal moeten naar een ander motormerk. De keus hierbij is niet heel erg groot nu Suzuki de beslissing om vanaf 2022 twee extra machines in te gaan zetten voorlopig in de ijskast heeft gezet. Voor VR46 Racing blijven er hierdoor nog een tweetal merken over, namelijk Ducati of Aprilia. De kans dat het Ducati zal worden lijkt echter ook heel erg klein, Team Gresini zal namelijk na afloop van dit seizoen afscheid nemen van Aprilia en zo goed als zeker verder gaan met Ducati motoren. Mocht dit het geval zijn dan blijft er nog slecht één merk over voor VR46 Racing en dat is Aprilia. Natuurlijk kan er de komende tijd nog veel gebeuren maar het spel lijkt wel definitief op de wagen, en daar kan het politieke spelletje welke Rossi en Morbidelli momenteel spelen binnen Petronas Yamaha SRT wel eens een belangrijk onderdeel van zijn. Nogmaals, het spel is op de wagen en de komende tijd zullen we zien wie aan welke touwtjes gaat trekken, waar welke knopen doorgehakt gaan worden en welke veranderingen we in 2022 binnen het MotoGP veld gaan zien.

Handige links Gran Premio Red Bull de España:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter