Tijdens de EICMA -motorshow in Milaan presenteerde Honda dinsdag haar motorsportplannen voor het seizoen 2020. Ondanks dat Marc Marquez en Jorge Lorenzo beiden nog een contract voor komend seizoen op zak hebben verscheen het tweetal toch voor een interview op het podium. Met name Lorenzo deed daarbij een aantal opvallende uitspraken.
Het seizoen 2019 gaat voor het Repsol Honda Team de boeken in als misschien wel het seizoen met de meest grote verschillen en tegenstrijdigheden. Werd het team ongeveer een jaar geleden aangekondigd als het MotoGP ‘dreamteam’, hoe anders heeft het uitgepakt.
Marc Marquez won zo’n beetje alles wat er te winnen viel, scoorde zijn achtste wereldtitel en verbrak het ene na het andere record terwijl Jorge Lorenzo in geen enkele race een schim was van de coureur in zijn goede jaren, geen enkele keer in de top tien wist te finishen en met nog één wedstrijd te gaan een teleurstellende negentiende plaats inneemt in de tussenstand van het kampioenschap.
Natuurlijk is het zo dat Lorenzo niet fit aan het seizoen begon, nog steeds hinder ondervindt van zijn blessures, een aantal races moest missen en mentaal gezien nog steeds lang niet weer de oude is. Ondanks dit vragen velen zich af hoe lang Honda deze situatie zal blijven accepteren en of één van beide partijen niet vroegtijdig zal beslissen om aan deze ‘lijdensweg’ een einde te maken.
Dinsdagochtend tijdens de presentatie en het interview met BT Sport presentatrice Suzi Perry liet Lorenzo echter weten dat hij nog niet van plan is om er vroegtijdig mee te willen stoppen. Sterker nog, de coureur uit Mallorca voelt zich steeds beter en wil tijdens de laatste wedstrijd van het seizoen in Valencia nog een goed resultaat scoren om zo het seizoen met een goed gevoel af te kunnen sluiten.
Jorge Lorenzo: “Ik ben veel beter dan ik nu laat zien. Eerlijk gezegd verwachtte ik een veel zwakker en nog moeizamer herstel, maar de waarheid is dat ik elke week nog steeds een kleine verbetering voel. Maar het gaat heel langzaam. Ik denk dat ik de dagen tot Valencia behoorlijk hard kan trainen, en daarnaast vooral rust kan nemen. Ik heb een maand tot anderhalve maand nodig zonder te racen om volledig te herstellen voor volgend jaar. De eerste keer dat ik op de Honda stapte, iets minder dan een jaar geleden tijdens de test in Valencia en daarna ook in Jerez, was met de 2018 versie en daar was ik destijds meteen vrij snel mee. Mijn vertrouwen was goed. Met de 2019 uitvoering – ondanks dat het een heel mooi jaar is geworden voor Marc en hij het ene na het andere record wist te verbreken – heb ik maar ook de rest van de Honda-rijders veel moeite met de voorkant. Op het rechte stuk is het heel goed om extra vermogen te hebben, maar in de bochten is er een klein probleempje dat we voor volgend jaar proberen op te lossen en dat zullen we ook zien tijdens de Valencia Test.”
Ondanks dat Lorenzo ook in de interview positief blijft kunnen we inmiddels met de nodige zekerheid zeggen dat er achter de schermen aan een plan B gewerkt wordt. Er zit meer achter het inzetten van Johann Zarco door Honda als invaller voor Takaaki Nakagami tijdens de drie laatste Grand Prix wedstrijden van het seizoen dan alleen een paar invalbeurten. De oplettende kijker zal het niet ontgaan zijn dat Alberto Puig het afgelopen weekend in Maleisië meer te vinden was in de Team LCR Honda Idemitsu pitbox dan in de Repsol Honda Team pibox. Daarnaast is de Spaanse teambaas wel heel erg lovend over het optreden van Zarco. Op zich natuurlijk niets mis mee, maar opvallend is het wel.
Het grote probleem is echter, wie hakt de knoop door…….Lorenzo of Honda. Wie het eerst toegeeft moet bloeden en een flinke afkoopsom betalen. Het heeft er dan ook alle schijn van dat er momenteel een spelletje gespeeld wordt van wie heeft de langste adem.
Wat wel al duidelijk is, komt er een breuk dan is Takaaki Nakagami begin februari fit om het stoeltje van Lorenzo over te nemen en de nieuwe teamgenoot te worden van Marc Marquez binnen het Repsol Honda Team. Gaat dit niet gebeuren en wegen de Aziatische Idemitsu belangen zwaarder dan staat Zarco – die onlangs al zijn deal om komend seizoen als Yamaha MotoGP testcoureur aan de slag te gaan liet schieten en nu ook een aanbod van Aki Ajo om terug te keren naar zijn team en komend seizoen weer in de Moto2 klasse van start te gaan aan zich voorbij heeft laten gaan – op zijn beurt klaar.
Wie van de twee zouden we dan bijna gaan denken, of zal Lorenzo de komende weken een wederopstanding gaan maken en ineens heel erg goed overweg kunnen met de 2020 versie van de Honda RC213V?
De door Lorenzo genoemde Valencia Test vindt plaats op dinsdag 19 en woensdag 20 november, twee dagen na afloop van de laatste Grand Prix van het seizoen op het Ricardo Tormo Circuit in Valencia.
Handige links Shell Malaysia Motorcycle Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App