Marc Marquez won zondagmiddag in Catalunya de MotoGP race van de Gran Premi Monster Energy de Catalunya. De meest veelbesproken man na afloop van de race was echter zijn Repsol Honda teamgenoot Jorge Lorenzo die in de tweede ronde niet alleen zichzelf maar ook nog eens drie collega coureurs uit de wedstrijd kegelde.
Jorge Lorenzo kwalificeerde zich zaterdag in Catalunya als tiende voor de zondagmiddag te verrijden MotoGP race. De Spanjaard stak na afloop van de kwalificatie dan ook niet onder stoelen of banken dat hij zondag tijdens de zevende race van het seizoen ging voor een topklassering. Al begon de Honda coureur voortvarend aan de race, in de tweede ronde kwam er een abrupt einde aan zijn plannen.
Een flinke inschattingsfout in bocht 10 zorgde er niet alleen voor dat er een einde kwam aan Lorenzo’s eigen race, hij nam namelijk ook Andrea Dovizioso, Valentino Rossi en Maverick Viñales mee in zijn val. Stond Lorenzo een jaar geleden na afloop van de MotoGP race in Catalunya nog op de hoogste trede van het podium en feest te vieren, dit keer moest hij de media te woord staan met een ander verhaal.
De Repsol Honda Team coureur draaide er echter niet om heen en trok dan ook meteen het boetekleed aan.
Jorge Lorenzo: “Mijn start van de race was goed en ik wist meteen een aantal plaatsen goed te maken. De eerste ronden zijn altijd lastig, sommige coureurs gaan met name in de eerste ronden nog wel eens te laat op het gas en daar kon ik dit keer van profiteren. Ik voelde me erg goed op de motor, beter dan in de warm-up en beter dan de twee voorgaande dagen. Met name bij het remmen kon ik veel goedmaken. Op een gegeven moment zag ik dat Marc Marquez een foutje maakte bij het accelereren, Maverick moest hierdoor de gaskraan even dichtdraaien waardoor ik in de slipstream van hem kwam te rijden. Vervolgens heb ik meteen een inhaalactie voorbereid, mede omdat ik gekozen had voor de zachtere banden en in de eerste twee of drie ronden daarmee een voordeel had. Ik had echt over en het gevoel dat ik nog meer plaatsen goed kon maken. Vervolgens probeerde ik Maverick in te halen, maar dat was op de verkeerde plaats op het verkeerde moment…. Bocht 10 is gewoon een hele lastige bocht, een bocht die een beetje te vergelijken is met de eerste bocht in Austin. Kijk de beelden maar eens terug, dan zul je zien dat er dit weekend veel coureurs gevallen zijn in deze bocht. In 2016 werd ik er in deze bocht afgereden door Andrea Iannone. Ik was misschien iets te enthousiast, mede omdat ik me erg goed voelde en ik het gevoel had dat het nog sneller kon. Maar hoe dan ook, ik heb geen gekke remmanoeuvre uitgehaald, ik remde gewoon net als anders. We zaten op dat moment gewoon met een aantal coureurs heel dicht op elkaar. Dovi reed voor me, ik zag dat hij zich voorbereide op een goede exit van de bocht. Hierdoor kwam ik ineens heel dicht bij hem, en om hem niet te raken moest ik de voorrem iets harder inknijpen dan normaal. Daarbij raakte ik de voorkant kwijt met alle gevolgen van dien. In een andere normale bocht zou er niets aan de hand zijn geweest. Wat veel erger is dan mijn valpartij is het feit dat ik nog eens drie andere coureurs in mijn val heb meegenomen. Deze drie strijden voor de titel, ik niet. Ik heb nauwelijks nog punten weten te scoren, wat dat betreft maakt het voor mij niet uit of ik crash. Mijn excuses aanbieden is het enige wat ik nu kan doen. Het is echt heel erg jammer en zonde wat daar gebeurd is. Zoals altijd – en begrijpelijk- zijn er veel verschillende meningen. Iedereen verdedigt zijn standpunt. Ik zeg dat dit soort bochten deze incidenten veroorzaken. Misschien heb ik daar in het heetst van de strijd te weinig rekening mee gehouden. Ik moet me de noodzaak ter harte nemen om in een vroeg stadium voorzichtiger te zijn. Ik heb deze inhaalmanoeuvre geprobeerd…. het was mijn fout. Ik begrijp de reactie van Maverick omdat ik hier drie jaar geleden het slachtoffer werd van een actie van Iannone…. Ik reageerde destijds op dezelfde manier als Maverick nu. Daarom begrijp ik hem. Dat is alles wat ik kan zeggen. Ik ben dankbaar voor wat Valentino heeft gezegd, dit omdat hij min of meer dezelfde mening heeft als ik over deze bocht. Ik heb reeds met Dovi gesproken. Hij aanvaardde mijn excuses. Maar ondanks alles, ik begrijp alle reacties.”
De meningen van Lorenzo’s collega’s die betrokken waren bij de crash waren nogal verdeeld. Viñales was het meest uitgesproken en eiste dat Lorenzo in Assen teruggezet zou worden naar de laatste plaats op de grid, Dovizioso hield zich op de vlakte en gaf officieel aan geen commentaar te willen geven op het incident – off the record en aan de gezichtsuitdrukking van de Ducati coureur werd wel duidelijk dat de Ducati coureur niet blij was met de actie van zijn voormalig teamgenoot – terwijl Rossi liet weten no hard feelings te hebben en zich net als Lorenzo druk maakte over de in hun ogen niet kloppende en gevaarlijke lay-out van bocht 10.
Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App