Jorge Lorenzo: ‘De Honda vergt fysiek niet zoveel als de Ducati’

338
jorge-lorenzo
Jorge Lorenzo | foto© Repsol media

Woensdag 23 januari presenteerde het Repsol Honda Team in Madrid haar plannen voor 2019. Met vaste waarde Marc Marquez en nieuwkomer Jorge Lorenzo gaat het officiële Honda MotoGP team komend seizoen op jacht naar succes. Met name voor Lorenzo een enorme nieuwe uitdaging na twee jaar Ducati.

Voor Jorge Lorenzo was het tekenen van een contract met het Repsol Honda Team een geschenk uit de hemel. De Spanjaard zat volgens eigen zeggen het afgelopen seizoen flink in de rats na het horen van het nieuws dat zijn aflopende contract met Ducati niet verlengd zou gaan worden. De vijfvoudig wereldkampioen overwoog zelfs enige tijd om te stoppen als actief coureur, voelde zich lange tijd niet erg op zijn gemak, totdat een telefoontje met Alberto Puig en de start van de besprekingen met Honda voor een verrassende wending zorgden.




Ondanks dat de deal beklonken werd mocht Lorenzo tot aan het einde van 2018 niet in het openbaar spreken over het tekenen van zijn contract met Honda en zijn eerste indrukken van de Honda RC213V tijdens de wintertesten in Valencia en Jerez. Woensdag tijdens de Repsol Honda Team presentatie sprak de nieuwe teamgenoot van Marquez voor het eerst vrijuit en mochten we Lorenzo na afloop voor het eerst het hemd van het lijf vragen wat betreft het contract met zijn nieuwe werkgever, de eerste indrukken, zijn verwachtingen, zijn onlangs opgelopen blessure (gebroken schippersbotje) en de daaropvolgende operatie.

Jorge Lorenzo: “Iedereen weet hoe mijn 2018 seizoen is verlopen. Het begin van het seizoen was heel erg moeilijk. Ik trainde harder en meer dan ooit maar om verschillende redenen bleven de resultaten uit. Mijn motivatie daalde hierdoor naar een dieptepunt. Ik voelde me op een gegeven moment zelfs depressief nadat ik me steeds meer begon te realiseren dat mijn toekomst als MotoGP coureur aan een zijden draadje hing. Op zulke momenten ga je nadenken, steeds meer nadenken en dan besef je ineens ook hoeveel de sport voor je betekent, wat het racen met je doet en hoe graag je de strijd aan wilt gaan met je concurrenten en wedstrijden wilt winnen. Dat was het moment voor mij om alles uit de kast te halen en er alles aan te doen wat nodig was voor een langer verblijf als coureur in de MotoGP klasse.”

Met een flinke dosis moed nam Lorenzo vervolgens zelf het initiatief door contact op te nemen met Alberto Puig en de Honda manager te vragen naar de mogelijkheden binnen het Repsol Honda Team.

Jorge Lorenzo: “Na mijn eerste contact met Alberto leek het in eerste instantie allemaal nog niet zo eenvoudig, maar uiteindelijk kwamen de gesprekken op gang en ontstond er een mogelijkheid. Toen we er vervolgens uitkwamen was ik niet alleen heel erg blij maar ook nog eens heel erg trots. Het was een fantastisch moment, en ik ga deze uitdaging dan ook zonder enige twijfel aan.”

Of het toeval is geweest zal nooit bekend worden, maar het feit is wel dat na het bereiken en het uitlekken van de Honda deal er iets magisch gebeurde; Lorenzo won namelijk op overtuigende wijze de MotoGP race van de Italiaanse Grand Prix op het circuit van Mugello. En of dat nog niet genoeg was herhaalde de Spanjaard twee weken later het kunstje nogmaals door ook de MotoGP race van de Gran Premio Monster Energy de Catalunya naar zijn hand te zetten en winnend af te sluiten.

Het seizoen 2018 kreeg vervolgens een vervelende wending in Aragon. Een crash in de eerste bocht van de wedstrijd was het begin van een vervelende periode. Ondanks een pijnlijke voet ging Lorenzo tijdens de eerstvolgende Grand Prix in Thailand gewoon van start. Maar al in de tweede vrije training sloeg het noodlot opnieuw toe toen hij geheel buiten zijn schuld om en door een technisch probleem met een flinke highsider van zijn machine werd geworpen. Dit keer blesseerde de Ducati coureur zijn hand. De schade leek in eerste instantie mee te vallen en twee weken later stond de Spanjaard in Motegi dan ook gewoon weer aan de start. Hier kwam echter de kater toen bleek dat de pijn tijdens het rijden te ernstig was en een nieuwe scan uitwees dat er wel degelijk sprake was van een breuk in de gekwetste pols.

Terwijl zijn collega’s de Japanse Grand Prix verder afwerkten keerde Lorenzo terug naar Barcelona om zich daar te laten opereren. Na een geslaagde operatie werd er afgezien van deelname aan de Australische en Maleisische Grand Prix, om vervolgens in Valencia tijdens zijn laatste Grand Prix in dienst van Ducati terug te keren. Verre van fit en onder moeilijke omstandigheden – de MotoGP race werd vanwege de slechte weersomstandigheden zelfs in twee delen verreden – werd vervolgens het Ducati tijdperk met een twaalfde plaats in de race afgesloten. Niet het afscheid waar vooraf op gehoopt werd dus…..

Na in november voor de verplichte winterstop al twee keer – met een nog steeds pijnlijke pols – getest te hebben op de voor Lorenzo nieuwe Honda RC213V verscheen de Spanjaard afgelopen woensdag In Madrid opnieuw ten tonele met zijn linkerhand in het gips.

Lorenzo liep namelijk enkele dagen eerder bij een dirttrack training in de buurt van Verona in Italië namelijk opnieuw een handblessure op. Een nieuwe blessure? Volgens Lorenzo niet helemaal aangezien hij het ongeluk deels wijt aan zijn vorige nog steeds niet volledig genezen blessures.

Jorge Lorenzo: “Mijn fout en mede de oorzaak van de crash was dat ik de baan vooraf niet goed controleerde, omdat sommige onderdelen erg modderig waren. Het oppervlak zag er op het eerste oog perfect uit, maar op een gegeven moment was er een klein hoogteverschil welke niet goed te zien was en ik te laat opmerkte. De voorkant van de motor stokte in de modder met als gevolg een domme crash. Omdat mijn pols nog niet helemaal genezen was – opgelopen bij de crash in Thailand – had ik nog geen volledige mobiliteit met als gevolg dat ik de klap op moest vangen waarbij de volledige druk op mijn schippersbotje kwam. In het ziekenhuis bleek dat er sprake was van een breuk. In overleg met mijn artsen hebben we vervolgens besloten dat een operatie de beste optie was.”

Niet een heel erg voortvarende start van 2019 dus voor Lorenzo die meteen bij zijn allereerste optreden van het jaar op een motor opnieuw een vervelende blessure opliep en een tegenslag te verwerken kreeg.

Jorge Lorenzo: “Dit soort dingen horen nu eenmaal bij onze sport, al hoop je natuurlijk altijd dat je ervan verschoond blijft. Een geluk bij een ongeluk dit keer is dat het niet midden in het seizoen is en we nog tijd hebben om te herstellen alvorens de eerste wedstrijd van het seizoen op het programma staat. De eerste MotoGP Test van 2019 in Sepang zal ik echter wel aan me voorbij moeten laten gaan, maar tijdens de daaropvolgende en laatste test voorafgaand aan de start van het seizoen in Qatar ben ik er weer bij. Dit weekend begin ik met fysio en als alles volgens plan verloopt dan zal ik tijdens deze test tussen de 80 en 85 procent fit zijn en hoop ik tijdens de eerste Grand Prix in Qatar tussen de 90 en 95 procent te zitten.”

Niet de start waarmee je het jaar en het seizoen wilt beginnen in dienst van een nieuwe werkgever. De grote vraag is dan ook hoe snel Lorenzo vriendjes zal worden met de Honda RC213V en hoe groot zijn achterstand tijdens de beginfase zal zijn op zijn nieuwe teamgenoot die ook niet geheel fit en in topvorm aan het seizoen zal beginnen.

Jorge Lorenzo: “De Honda vergt fysiek niet zoveel als de Ducati, dus wat dat betreft zal ik niet zoveel problemen hebben. De Honda voelt kleiner aan dan mijn vorige fiets (Ducati), dus hij voelt veiliger aan met name in de bochten omdat je de grond dichter bij je lichaam voelt, wat je meer vertrouwen geeft, vooral wanneer er omstandigheden zijn met weinig grip. De sterkste kwaliteiten van de Honda zijn de wendbaarheid en het gedrag in de bochten. In Valencia en Jerez zag ik zoveel mensen in de box die luisterden naar wat ik te zeggen had over de motor. Elk onderdeel van de motorfiets heeft de aandacht en de kwaliteit binnen het Repsol Honda Team is van een ander niveau. Het is nog vroeg, want ik was in november zeker nog niet 100% fit en op dat moment nog herstellende van mijn blessures. Ik kon dus ook nog niet rijden zoals ik graag zou willen, maar ondanks deze fysieke beperking was ik meteen wel snel. Een vierde rondetijd tijdens mijn tweede test in Jerez is volgens mij niet heel slecht. De situatie waarin ik me nu bevind, lijkt erg op de situatie waarin ik me bevond toen ik in 2008 debuteerde in de MotoGP klasse en Valentino [Rossi] mijn teamgenoot was. Valentino was destijds op het hoogtepunt van zijn carrière en hij kende de Yamaha al heel goed. Nu heb ik Marc als een zeer, zeer sterke teamgenoot die de Honda heel goed kent. Ondanks dat ik me in november al goed aangepast heb aan de Honda, zal in Marc in het begin van het seizoen zeker een groot voordeel hebben. Hij is een fenomeen en ik heb dan ook nog veel van hem te leren. Ik moet alles beetje bij beetje leren begrijpen en beetje bij beetje resultaten zien te boeken.”

Tijdens nagenoeg elke teampresentatie worden er lovende woorden gesproken en zijn de verwachtingen veelal hoog. Dit was woensdag in Madrid tijdens de Repsol Honda Team presentatie niet anders, wat wel anders en bijzonder was is dat er twee coureurs op het podium stonden die niet fit waren en beiden er momenteel hard aan werken en strijden om op tijd fit te zijn voor de eerste Grand Prix van 2019, die op zondag 10 maart aanstaande verreden zal worden op het Losail International Circuit in Qatar.

 
Google Photos Refresh Token invalid. Please authenticate from Photonic → Authentication.
Error encountered during authentication:
{
  "error": "invalid_grant",
  "error_description": "Bad Request"
}
See here for documentation.


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App