Jonathan Rea (P9): “Er zijn fundamentele dingen die niet werken”

2797
Jonathan Rea met een verkoelende icepack in zijn nek - Pertamina Mandalika International Street Circuit | © Kawasaki Racing

Jonathan Rea werd zaterdag negende in de eerste World Superbike race in Indonesië. De zesvoudig wereldkampioen viel gedurende de race steeds verder terug en gaf na afloop aan dat de huidige Kawasaki ZX-10R op meerdere vlakken tekortkomt. 

Met zijn tweede plaats in Race 1 op het Phillip Island Grand Prix Circuit leek er nog weinig aan de hand voor Jonathan Rea en het Kawasaki Racing Team. Echter werd een dag later duidelijk dat er wel degelijk problemen waren voor de zesvoudig wereldkampioen en zijn Kawasaki ZX-10R want zowel in de Superpole Race als in Race 2 leverde hij meerdere posities in, in plaats van dat hij ze goedmaakte. Vooral gezien zijn succes op het Australische circuit reden tot lichte paniek.







Die paniek zal inmiddels nog wat groter zijn geworden bij het Kawasaki Racing Team want Race 1 op het Pertamina Mandalika International Street Circuit was er een die we niet kennen van zowel Rea als Kawasaki. Vanaf de vijfde plaats op de grid viel de 36-jarige Noord-Ier terug naar P8 omdat hij moest uitwijken voor het incident in de eerste bocht waarbij Michael Rinaldi ten val kwam. Vervolgens klom Rea weer op naar de vijfde positie maar halverwege de race zakte zijn tempo in. Danilo Petrucci, Xavi Vierge, Michael van der Mark, teamgenoot Alex Lowes en Dominique Aegerter kwamen langszij waarbij Rea alleen de onderlinge strijd van teamgenoot wist te winnen waardoor hij de finish als negende passeerde.

Waar vorige week de BMW nog duidelijk de minst presterende machine was, gold dat in dit geval voor de Kawasaki die met Rea achter drie Ducati’s, drie Yamaha’s, een BMW en een Honda eindigde. Zo dominant als dat Rea en Kawasaki van 2015 t/m 2020 waren, zo sterk is de combinatie van Álvaro Bautista en Ducati op dit moment.

Jonathan Rea: “Het was een moeilijke dag. In de Superpole werd mijn ronde ongeldig verklaard vanwege een gele vlag en vervolgens kreeg ik een penalty omdat ik Philipp Öttl in de weg zat. Ik wist niet dat hij zo dichter achter mij zat, mijn excuses daarvoor dat mag natuurlijk niet gebeuren.

In de race maakte ik geen geweldige start en zat ik vervolgens vlak achter het incident tussen Michael Rinaldi en Axel Bassani in bocht 1, daardoor ging ik wijd en verloor ik wat posities. Ik dacht dat ik vanaf daar terug naar voren zou kunnen komen maar ik miste een aantal keren de apex en had problemen in de snelle sectoren, terwijl dat juist mijn favoriete gedeelte is van het circuit. Ik kon niet goed insturen en had weinig grip aan de voorkant. Terwijl de achterband best goed bleef had ik problemen met het remmen, het waren een aantal moeilijke ronden aan het einde waarin er een flinke strijd werd gevoerd. Ik werd in de slotfase gewoon ingehaald, net als in Phillip Island. Dat frustreert me enorm en we moeten zien hoe we dit kunnen verbeteren voor morgen.”

Hetgeen waar Kawasaki momenteel mee kampt lijkt geen probleem dat van de één op de andere opgelost is, zo geeft ook Rea toe.

Jonathan Rea: “Er ontbreekt heel veel. Sommige dingen kunnen we simpelweg niet aanpassen vanwege de reglementen, maar het moge duidelijk zijn dat we de machine beter kunnen laten werken met de balans en de afstelling. In de kwalificatie met veel grip is de Kawasaki heel goed, dus het is ook lastig om te klagen. Echter wanneer de grip vermindert, met name aan de voorkant, hebben we het moeilijker dan de anderen.

Het is frustrerend om te staan waar we nu staan. Maar het is onze realiteit, en ik wil niet opgeven want ik weet dat er ook betere momenten gaan komen en we ons potentieel kunnen laten zien. Er zijn fundamentele dingen aan de motor die momenteel niet werken, maar ik denk dat we er vooraan bij kunnen staan zodra we die opgelost hebben. We moeten niet gefrustreerd raken en stap voor stap werken. Gezien onze resultaten in het verleden is het lastig om te zien voor welke posities we nu vechten maar we gaan er alles aan doen om het recht te zetten.”

Op zondag zullen de World Superbike coureurs weer twee keer aan de start staan in Indonesië. De Superpole Race over tien ronden begint om 10:30 uur lokale tijd, 03:30 uur Nederlandse tijd. Race 2 over 21 ronden gaat om 06:30 uur Nederlandse tijd van start.

Handige links Motul Indonesian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_top 3
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Start
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Parc Fermé (4)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Podium
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Parc Fermé (1)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Parc Fermé (2)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Parc Fermé (3)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_Finish
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_64
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_61
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_62
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_23
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole Race (1)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race2_11
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Vierge Parc Fermé celebration
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Vierge PArc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Vierge Parc fermé 3
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Podium
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Start
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Podium Vierge
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Parc Fermé Rinaldi
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Finish 2
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Finish
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Bautista
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Bautista Toprak
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Bautista fag celebration
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_Bautista kiss bike
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_54
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_55
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_97
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_54 7
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_21
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_19 celebration
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Bautista grid (1)
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_7
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race2_9
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_9
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole_Yamaha 1-2
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_47
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_55
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_54
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_60
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_65
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Bassani Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Baustista Locatelli PArc Feré
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Bautista Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Bautista 1
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Finish
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Parc Fermé 19 1
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Locatelli Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_podium
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Parc Fermé entrance
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Yamaha 1-2
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Race1_Start
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole (2)
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole (1)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Superpole (2)
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole_Razgatlioglu Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole_Bautista Parc Fermé
  • 02_WorldSBK_2023_INA_Superpole_55_54
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Superpole (1)
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Start
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Tuuli Parc Fermé
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Podium
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Oncu Parc Fermé
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Finish 2
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Finish
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_94
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_Caricasulo Parc Fermé
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_66
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_23
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_64
  • 02_WorldSSP_2023_INA_Race1_11
  • Remy Gardner
  • Dominique Aegerter
  • Jonathan Rea
  • Jonathan Rea
  • Tom Sykes
  • Alex Lowes
  • Andrea Locatelli
  • Toprak Razgatlioglu
  • Toprak Razgatlioglu
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Alex Lowes
  • Alvaro Bautista
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Michael van der Mark
  • Alvaro Bautista
  • Pre-event