Het Mandalika International Street Circuit is dit weekend gastheer van de tweede ronde van het 2023 FIM Superbike World Championship. Vrijdag tijdens de eerste dag werden er twee vrije trainingen verreden op een circuit waar de omstandigheden nog verre van ideaal waren. Jonathan Rea was na afloop dan ook duidelijk in zijn commentaar: “De eerste vrije training was echt een ramp”
Vrijdagochtend tijdens de eerste vrije training was er weinig actie op de baan. Het Pertamina Mandalika International Street Circuit bleek namelijk nog erg vuil te zijn, dit door gebrek aan gebruik en de ligging van het circuit zo dicht bij de kust. Het duurde dan ook enige tijd voordat de grip op de smalle racelijn tijdens de eerste vrije training toenam. Veel coureurs besloten dan ook om pas laat de baan op te gaan om geen onnodige risico’s te lopen en het feit dat het geen zin had om op dat moment nog geen enkele zin had om te werken aan het vinden van een optimale raceafstelling.
Zo ook Jonathan Rea. De ervaren Kawasaki coureur liet een groot deel van de eerste vrije training schieten maar ondanks dit was hij met zestien gereden ronden nog steeds één van de meest actieve coureurs van het veld. Met een vierde rondetijd in zowel de eerste vrije – als ook in de tweede vrije training sloot de Brit de eerste dag af vierde op de samengestelde tijdlijst.
Geheel tevreden was Rea na afloop echter niet, men zal nog hard aan het werk moeten om de best mogelijke chassisafstelling te vinden voor de dit weekend te verrijden races. Met name om ervoor te zorgen dat zijn racebanden over de hele race-afstand voldoende grip blijven bieden. Met name de slijtage van de voorbanden zullen volgens de Kawasaki coureur een bepaalde factor worden voor de resultaten in de races.
Jonathan Rea: “Het circuit bevat nagenoeg geen rubber en is heel erg vuil, dus de eerste sessie was echt een ramp. Vanwege het beperkte aantal beschikbare banden moesten we gewoon voorzichtig zijn. Ik koos ervoor om alleen het laatste deel van FP1 te rijden en zelfs toen hebben we onze normale voorkeursraceband kapotgereden. In FP2 hebben we ons gericht op een andere gewichtsverdeling van de motor, om te proberen gewicht weg te halen van de voorkant om zo de voorband te sparen. Ik denk dat de voorbanden hier het resultaat van de race (s) gaan bepalen. In vergelijking met vorig jaar, zijn we op dit gebied iets verbeterd, maar waar onze motor op zijn sterkst is, is bij het aanremmen en het ingaan van de bocht. En als we geen stabiele voorkant hebben, dan wordt het lastig. Dus we concentreren er ons op om dat morgen te verbeteren. Natuurlijk verwacht ik dat de baan morgen beter zal zijn. Er zal meer rubber liggen en de baan zal schoner zijn, wat de levensduur van de voorbanden ten goede zal komen.”
Zaterdagochtend staat er nog een FP3 op het programma alvorens de Tissot-Superpole van start gaat. Vervolgens staat zaterdagmiddag om 13.30 uur plaatselijke tijd in Lombok de eerste 22 ronden tellende race op het programma.
Handige links Motul Indonesian Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag