Jonathan Rea kent tot dusver een moeizaam debuut met de Yamaha in het World Superbike kampioenschap. Na een hevige crash op dinsdag erkende de zesvoudig wereldkampioen dat hij te maken heeft met een fundamenteel probleem aan zijn Yamaha YZF-R1.
Het was even schrikken toen Jonathan Rea afgelopen dinsdag in een ziekenwagen met loeiende sirenes werd afgevoerd naar het medical center na een flinke crash in bocht 11. Het bleek gelukkig mee te vallen en hij zou later die dag weer in actie komen, ook al had hij wel behoorlijk last van de opgelopen klap.
Lees: Jonathan Rea: “De crash viel mee, ik geniet van deze nieuwe uitdaging”
In zijn media debrief die dag was de zesvoudig wereldkampioen ondanks zijn valpartij goed gemutst en vertelde hij vrolijk over het proces dat hij is ingegaan met het Pata Yamaha Prometeon WorldSBK team. Het racetempo was vrij goed maar het vinden van die ene snelle rondetijd, en dus echt de limiet opzoeken met de Yamaha YZF-R1, was nog wat er ontbrak.
De stemming zat er op vrijdag een stuk minder in toen Rea de eerste dag op Phillip Island, waar hij ook een huis heeft en dus in zijn eigen bed kan slapen, afsloot met de zestiende rondetijd. De ochtendsessie viel grotendeels letterlijk in het water vanwege regenval waardoor hij de benodigde kilometers niet kon maken. Ook ‘s middags zat het niet mee en kon hij niet in zijn ritme komen vanwege een naar eigen zeggen fundamenteel probleem.
Klik hier voor een samenvatting van de vrijdag op Phillip Island
Jonathan Rea: “Ik voelde me fysiek alweer wat beter dan gisteren met dank aan de Clinica Mobile en mijn fysiotherapeut die constant met me bezig zijn geweest gedurende afgelopen twee dagen. Ik kan me nu veel beter op de motor bewegen dan dinsdagmiddag, wat dat betreft hebben we een stap voorwaarts gemaakt.
Het probleem is dat we veel rijtijd zijn misgelopen deze week. Ik heb een fundamenteel probleem met de motor dat ik vooralsnog niet kan oplossen dus we proberen als team langs alle delen van de machine te gaan om dit te verhelpen. Het is onacceptabel maar er is iets wat niet juist is, we moeten vinden wat het is. Er is mij verteld dat ik er niet teveel over los kan laten en dat is best frustrerend voor mij want ik had je graag het hele verhaal verteld. Het is een moeilijke dag geweest, één van de moeilijkste dagen die ik me kan herinneren. Ik heb het volste vertrouwen in mijn team dat ze het zullen vinden maar het is niet zoals ik me een eerste ronde van een wereldkampioenschap heb voorgesteld. We lopen al echt achter, we moeten zien dat we deze problemen vinden anders wordt het morgen de moeilijkste race van mijn leven.”
In het verleden kon Rea bij Kawasaki een probleem vaak sneller oplossen vanwege de gezamenlijke ervaring en het feit dat hij en het team elkaar al zo lang kenden.
Jonathan Rea: “Dat is inderdaad zo. Mijn huidige crew is fantastisch, het is een geweldige groep en ook vandaag hebben ze zich niet laten meeslepen en is niemand boos geworden. Met of zonder dit probleem dat we nu hebben rijd ik de R1 nog niet op de beste manier. Ik moet me verbeteren maar ook de machine zo dicht mogelijk bij me krijgen zodat ik mijn sterke punten kan gebruiken. In de wintertest sprong ik op de machine en was acceptabel snel. Niet echt snel maar wel snel genoeg. Dat past niet bij mij want normaal gesproken kan ik tijdens de wintertest heel snel zijn. Het voelt nog steeds dat ik mijn stempel op de machine moet drukken. Ik twijfel er niet aan dat ons dat gaat lukken maar het heeft nog even tijd nodig. Het positieve is dat mijn teamgenoot [Andrea Locatelli] hier [op Phillip Island] ontzettend snel is, ook tijdens de wintertest. We weten dat de snelheid erin zit maar het heeft gewoon wat meer tijd nodig dan ik had verwacht.”
Daarmee lijkt Rea geen kanshebber te zijn om te doen wat hij negen jaar geleden deed toen hij zijn eerste wedstrijd met Kawasaki reed. Toen behaalde hij namelijk meteen zijn eerste overwinning voor de ‘groene’ fabrikant en begon het sprookje dat uiteindelijk zes wereldtitels op rij zou opleveren.
Hoe dan ook, in de racerij zijn wel vaker vreemde dingen gebeurd en met de verplichte pitstop die de coureurs in de races zullen moeten uitvoeren kan er ook nog van alles gebeuren. We gaan het zaterdag meemaken met de eerste World Superbike race van het seizoen om 16:00 uur lokale tijd, 06:00 uur Nederlandse tijd.
Handige links Grand Ridge Brewery Australian Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.