Jonathan Rea hoopvol in Assen na dramatische seizoenstart: “Ons moment komt eraan”

1794
Jonathan Rea - TT Circuit Assen | © Guido Fenneman

Jonathan Rea heeft tot dusver een zeer lastig seizoen met het Pata Yamaha Prometeon WorldSBK team. De zesvoudig wereldkampioen ziet het zelf echter nog niet zo somber in en wijdt de resultaten voornamelijk aan de ongunstige kalender van 2024.

Komend weekend wordt de derde World Superbike ronde van 2024 verreden op het TT Circuit Assen. Zesvoudig wereldkampioen heeft maar liefst 17 wedstrijden weten te winnen op het Nederlandse circuit en alleen in 2009 (zijn eerste jaar in de World Superbike klasse) stond hij niet op het podium in Assen.







Na de ongekende succesjaren met Kawasaki is Rea dit jaar overgestapt naar het Pata Yamaha Prometeon WorldSBK team maar na twee raceweekenden heeft de Noord-Ier pas acht punten gescoord, deze kwamen allemaal vanwege de achtste plaats in Race 2 in Barcelona. Hiermee heeft hij al 79 punten achterstand op WK leider Nicolò Bulega en lijkt een gedroomde zevende wereldtitel nu al heel ver weg.

Toch ziet Rea het allemaal nog niet zo somber in en verwacht hij dit weekend in Assen betere resultaten.

Jonathan Rea: “Assen is een circuit dat ik goed ken en ik heb er een goed gevoel bij om er weer te zijn. Ik weet wat er nodig is om snel te zijn hier maar ik moet wel eerst de Yamaha leren begrijpen en weten waar het potentieel is. Alles wijst erop dat we hier een goed weekend zouden moeten hebben.

Als ik de start van het seizoen analyseer dan is het gewoon jammer hoe de kalender ingedeeld is. Met zulke grote gaten tussen de races heb ik het gevoel dat we al een half seizoen hebben gehad maar het zijn pas twee raceweekenden. Dan waren het ook nog eens twee raceweekenden waar de banden een grote rol van betekenis hebben gespeeld. In Phillip Island hadden we de verplichte pitstop halverwege de race en in Barcelona konden de sterke punten van de Yamaha niet volledig benutten. Bij het uitkomen van de bochten veel tractie meenemen, op de rand van de band, is waar de Yamaha sterk is maar daar was het juist een kwestie van banden sparen.

Assen is een iets normaler en gebruikelijker circuit. Gedurende de jaren heb ik hier wat trucjes geleerd maar ik doe al zolang mee dat andere rijders deze inmiddels ook al hebben gevonden. Ik ben benieuwd hoe dit weekend zal gaan. Het zal mij heel goed uitkomen als we morgen droge omstandigheden hebben. Het is namelijk heel lastig om op een circuit te rijden met een nieuwe motor en dat de eerste dag dan regenachtig is. Het vooruitzicht ziet er niet geweldig uit maar uiteindelijk is dat hetzelfde voor iedereen. Morgen zal het cruciaal zijn om een goed gevoel te creëren met de machine en mijn vertrouwen op te bouwen.”

Waar lagen dan de problemen tijdens de eerste raceweekenden? Was het de dynamiek in het team, het niet kennen van de Yamaha YZF-R1 of het niet (snel genoeg) kunnen reageren op problemen?

Jonathan Rea: “Het is lastig om te zeggen. Werken met een nieuwe crew en leren hoe iedereen werkt is iets dat stap voor stap gaat, dat heeft tijd nodig. Ik geloof in iedereen binnen Yamaha, het zijn allemaal geweldige en intelligente mensen.

De relatie die ik had met mijn vorige crew chief duurde negen jaar, ook daar hadden we in het begin wat groeipijn. Uiteindelijk begrepen we elkaar haast telepathisch, als ik bij wijze van spreken zei dat ik linksaf wilde gaan dan wist hij precies hoever ik linksaf wilde gaan. Als je dan met een nieuwe crew gaat werken is het heel lastig voor hen om mij meteen te begrijpen. Ik merkte in de voorgaande races dan ook dat ik veel tijd in de pitbox doorbracht tijdens sessies en probeerde om uit te leggen wat ik voelde met de motor. Dat is nieuw voor mij maar dat kan ook weer een probleem opleveren, als een coureur teveel praat dan creëer je wellicht meer problemen op technisch vlak. Dit proces heeft gewoon even tijd nodig. Als je die situatie koppelt met de problemen van Phillip Island en een aantal crashes dan is het gewoon heel lastig om alles samen te brengen. Toch heb ik het gevoel dat ons moment eraan komt.”

Nadat hij van 2015 tot en met 2023 samenwerkte met Pere Riba als crew chief is hij dit jaar verbonden aan Andrew Pitt.

Jonathan Rea: “Pere Riba en Andrew Pitt lijken meer op elkaar dan je je zou kunnen voorstellen. De werklust van Andrew is ongekend, hij is altijd druk met van alles en daarnaast ook uiterst competitief. Hij zoekt altijd naar verbeteringen en pusht de crew om hun best te doen. Maar datzelfde geldt voor Pere. Het grootste verschil is dat ik negen jaar met Pere gewerkt heb, soms hoefden we niet eens wat te zeggen.

Als je bijvoorbeeld naar Toprak kijkt heeft hij zijn crew chief en eerste monteur meegenomen. Maar zij moesten dan weer een compleet nieuwe motor leren kennen. Zou het voor mij een voordeel geweest zijn als ik Pere nu naast me had zitten? Ik weet het niet. Misschien wat betreft de communicatie en mij begrijpen, maar hij zou dan niet veel weten van de R1. Mijn relatie met Andrew is heel goed en ik vertrouw ook volledig op Yamaha, het gaat goedkomen. We moeten ook een beetje geloof houden.”

De World Superbike coureurs komen vrijdagochtend om 10:20 uur voor het eerst in actie op het TT Circuit Assen.



Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.