Komend weekend rijdt Jonathan Rea zijn laatste race met het Kawasaki Racing Team in de World Superbike klasse. Vier weken later zal Marc Márquez (voorlopig) hetzelfde doen in de MotoGP klasse met het Repsol Honda Team. Het verhaal van beide meervoudig wereldkampioenen is opvallend vergelijkbaar.
Het leek een aantal seizoenen geleden nog onmogelijk dat er een einde zou komen aan de samenwerking tussen Jonathan Rea en Kawasaki en de combinatie van Marc Márquez en Honda. Toch gaat dat aan het einde van dit seizoen gebeuren waarbij Rea de overstap maakt naar het officiële Yamaha fabrieksteam terwijl Márquez zijn heil gaat zoeken bij het Gresini Racing Ducati satellietteam.
Beide coureurs zijn zes keer wereldkampioen geworden in respectievelijk de World Superbike en MotoGP klassen. Sinds hij in 2015 van Ten Kate Racing Honda overstapte naar het Kawasaki Racing Team heeft Rea 270 races gereden waarvan hij er 92 wist te winnen en maar liefst 220 keer op het podium eindigde. Márquez heeft 165 Grand Prix races gereden in de MotoGP klasse waarvan hij er 59 gewonnen heeft en in totaal 101 keer op het podium eindigde.
Sinds de groei van Toprak Razgatlioglu en de terugkeer van Álvaro Bautista bij Ducati heeft Rea niet meer kunnen domineren. Waar hij van 2015 t/m 2021 nog minimaal negen races per seizoen wist te winnen waren dat er in 2022 nog zes en heeft hij dit seizoen pas één race gewonnen: de chaotische half natte / half droge race op het Autodrom Most.
Al vroeg in het seizoen was Rea zeer kritisch in zijn media debriefs over Kawasaki. De huidige ZX-10RR heeft volgens hem een grote achterstand opgelopen op de andere machines en kan deze met kleine updates niet overbruggen. Er is een volledig nieuw model nodig om met de concurrentie, en dan met name Ducati, mee te kunnen. Het feit dat er geen nieuwe ZX-10RR aankomt vanwege de krimpende markt voor Superbikes zal ongetwijfeld meegespeeld hebben in de keuze van Rea om de ‘groene’ Japanse fabrikant te verlaten voor de ‘blauwe’.
Rea is inmiddels 36 jaar oud en is met zijn zes wereldtitels en 92 overwinningen de meest succesvolle World Superbike coureur allertijden. De Noord-Ier heeft het daardoor ook financieel goed voor elkaar en met nog een doorlopend contract voor 2024 had hij prima nog een seizoen verder gekund met Kawasaki. Gezien wat hij betekend heeft voor Kawasaki zou er goed voor hem gezorgd worden en had hij nog jaren actief kunnen blijven als merkambassadeur van de Japanse fabrikant. Echter was de honger naar succes groter en besloot hij om zijn contract vroegtijdig te verbreken en over te stappen naar het Pata Yamaha team: hiermee levert Rea niet alleen salaris in maar naar verluidt heeft hij ook een som moeten betalen voor het verbreken van het contract.
Een moedig besluit dat laat zien dat er voor de topsporter Rea niets belangrijker is dan winnen. Ondanks dat ook Toprak Razgatlioglu – die verhuist naar het ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team – niet opgewassen is tegen Álvaro Bautista op de Ducati denkt Rea dat hij meer kans heeft om de Spanjaard te verslaan bij Yamaha dan om nog een seizoen bij Kawasaki te blijven. Het is een einde van een tijdperk van de meest succesvolle combinatie ooit in de World Superbike klasse.
Het klinkt als nagenoeg hetzelfde verhaal van Marc Márquez en Honda. Nadat de combinatie van 2013 tot en met 2019 (met uitzondering van 2015) de MotoGP klasse heeft gedomineerd ging het mis vanaf 2020. Márquez raakte zwaar geblesseerd maar ook de Honda RC213V is sindsdien op grote achterstand geraakt ten opzichte van de concurrentie. Enkele updates zullen geen groot verschil maken, er is een volledig nieuwe machine nodig om weer mee te kunnen doen voor de prijzen in de MotoGP klasse.
Ook Márquez had het makkelijke pad kunnen kiezen om met een goed salaris te blijven zitten bij Repsol Honda maar besloot om een gok te wagen en voor Gresini Racing te rijden. Zoals hij zelf zegt: “Waarom zou ik de Mount Everest in vijf dagen beklimmen als het ook in drie dagen kan? Een fabrikant heeft tijd maar een atleet niet.” In tegenstelling tot Rea en Kawasaki lijkt de relatie Márquez – Honda nog niet beëindigd doordat hij zelf al heeft aangegeven in de toekomst weer terug te willen keren bij de Japanse fabrikant.
Het zal komend weekend in Jerez vreemd zijn om Rea voor het laatst in het groen te zien en over vier weken hetzelfde verhaal met Márquez (voorlopig) voor de laatste keer in de kleuren van het Repsol Honda Team. Hoe dan ook is het bewonderenswaardig om te zien dat deze meervoudig kampioenen bereid zijn om uit hun comfortzone te stappen en er alles aan willen doen om weer te winnen. Het zou voor beide coureurs een enorme prestatie zijn als ze in 2024 weer met de wereldtitel in handen staan als een ‘eind goed al goed’ verhaal in een sprookje.
Handige links Prometeon Spanish Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’