Jonathan Rea had dinsdag een zware testdag op het Phillip Island Grand Prix Circuit. De zesvoudig wereldkampioen kwam ‘s ochtends hard ten val en blesseerde daarbij zijn knie, echter weerhield hem dat er niet van om na afloop nog steeds met een positieve blik terug te kijken op het winterseizoen.
Ongeveer een half jaar geleden werd duidelijk dat Jonathan Rea van zins was om het Kawasaki Racing Team te verlaten en na negen seizoenen, waarin zes wereldtitels werden behaald, zijn heil ergens anders te zoeken. Het leek eerst nog haast te gek om waar te zijn maar de bevestiging kwam niet veel later: Jonathan Rea voegt zich in 2024 bij het Pata Yamaha Prometeon WorldSBK team naast Andrea Locatelli.
De inmiddels 37-jarige Noord-Ier was nog niet klaar om met pensioen te gaan en was op zoek naar een nieuwe uitdaging na zoveel jaren in het groen. Het Pata Yamaha Prometeon WorldSBK team moest met het vertrek van Toprak Razgatlioglu op zoek naar een waardig vervanger en die hebben ze met de meest succesvolle World Superbike coureur ooit zeker gevonden.
Na positieve tests in Jerez en Portimão reisde Rea net als de rest van de WorldSBK paddock naar Australië om daar de laatste test af te werken voorafgaand aan de start van het nieuwe seizoen. Voor Rea is dit immers een thuiswedstrijd aangezien hij een huis heeft op Phillip Island – zijn vrouw is afkomstig uit Australië.
Die thuiswedstrijd begon echter niet goed want dinsdagochtend kwam Rea hard ten val bij in bocht 11, de lange linkerdoordraaier die uiteindelijk uitloopt in het rechte stuk. Het Phillip Island Grand Prix Circuit is deze winter opnieuw geasfalteerd en biedt ontzettend veel grip, Rea was dan ook niet de enige die tijdens deze dag hard ten val kwam. Toen de ziekenwagen hem naar het medical center bracht was er even reden tot zorgen maar het bleek uiteindelijk mee te vallen.
Jonathan Rea: “Ik ben min of meer oké. Ik reed in bocht 11 met maximale hellingshoek en de achterkant begon een beetje weg te glijden. Het was niets buitensporigs maar ik kon het niet opvangen omdat het nieuwe asfalt hier zoveel grip biedt. In plaats van dat ik er met een high-sider vanaf ging werd ik als het ware aan de binnenkant er vanaf geworpen. Ik landde hard op mijn schouder en dat was niet zo erg maar toen ik in de grindbak terechtkwam werd ik geraakt door de motor, deze raakte me achterop mijn been. Het valt allemaal wel mee en op de röntgenfoto’s is niets ernstigs te zien maar het is wel behoorlijk opgezwollen. Ik heb vandaag als een oude man rond lopen hinken maar dat zal wel weer overgaan.
Het was een moeilijke dag – ik voel me op mijn gemak op de R1, maar het echt pushen op de limiet en begrijpen hoe je de motor maximaal kunt pushen komt nog. Het tempo vooraan is ongelofelijk hoog dus als je op jacht gaat naar die ultieme rondetijd kan het een voelen alsof je er heel ver vanaf bent, maar om eerlijk te zijn is het ritme voor mij eigenlijk niet zo ver als we alles bij elkaar optellen. Het plan is om de komende dagen stap voor stap met de jongens te werken om te begrijpen hoe je de R1 hier het beste kunt rijden en ook om de set-up wat beter af te stemmen op wat ik nodig heb. Ik heb veel blauwe plekken van de crash aan het begin van de middag, maar we hebben nu een paar dagen rust voor vrijdag en ik verwacht dat ik in het weekend weer 100% zal zijn.”
Jonathan Rea: “Over het geheel gezien hebben we een goede winter gehad. Ik heb het erg naar mijn zin gehad met mijn nieuwe team, zelfs op moeilijke dagen was het leuk omdat het een nieuwe uitdaging is. Na alle jaren bij mijn vorige team geniet ik ervan om iets nieuws te proberen, de nieuwe motor proberen te begrijpen en daarnaast ook mijn input te geven om deze te verbeteren. Ik leer veel van het werken met mijn nieuwe crew en Andrea Locatelli als mijn nieuwe teamgenoot, het is als een frisse wind en ik kijk er naar uit om te blijven leren. Ik ben nu er nu klaar voor als de lichten uitgaan en het zal ons een soort nulpunt geven, we weten dan echt waar we staan.”
Toprak Razgatlioglu sloot de test als snelste af met een 1’28.511, de snelste ronde ooit van een Superbike op Phillip Island. Rea eindigde als vijftiende met een 1’29.966 maar maakt zich vooralsnog geen zorgen. De zeer hoge bandenslijtage op het Australische circuit gaat nog een grote rol van betekenis spelen dit weekend.
Jonathan Rea: “De rondetijd is natuurlijk indrukwekkend maar het zal nu nog maar moeten blijken hoe de race gaat zijn. De vraag is of we de volledige 22 ronden krijgen, een verkorte race of een flag-to-flag zoals we in het verleden hebben gedaan. Ik weet dat sommige rijders meer last hebben van de bandenslijtage dan anderen. Hoe dan ook zullen de rondetijden in de race geen 1’29 zijn, dat zal langzamer zijn om de banden heel te houden. Hoe wij de race aanvliegen ligt aan wat voor een race het gaat worden.”
De eerste vrije training op het Phillip Island Grand Prix Circuit gaat aankomende vrijdag om 11:20 uur lokale tijd, 01:20 uur Nederlandse tijd van start.
Handige links WorldSBK Test Phillip Island – 2024:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.