Jonathan Rea kwam zondagmiddag in Race 2 voor de World Superbike klasse op het TT Circuit Assen ten val. In de kwalificatie en de twee andere races was hij telkens de nummer twee achter Álvaro Bautista, de zesvoudig wereldkampioen gaf aan dat hij momenteel het maximale uit de Kawasaki ZX-10RR haalt en er een grote update van de Japanse fabrikant nodig is.
Nadat hij en Kawasaki jarenlang gedomineerd hebben in het World Superbike kampioenschap moet Jonathan Rea momenteel met lede ogen aanzien hoe Álvaro Bautista en Ducati dit seizoen alle races (met uitzondering van de Superpole Race in Indonesië) domineren. De Spanjaard heeft na drie weekenden al 174 punten gescoord terwijl Rea vijfde in het kampioenschap staat met 73 punten achter zijn naam.
Toch was het raceweekend op het TT Circuit Assen tot dusver de beste van 2023 voor Rea en het Kawasaki Racing Team. Met een tweede plaats in de Superpole, Race 1 en Superpole Race kon hij het vuur in de beginfase van de race nog wel aan de schenen van Bautista leggen maar in de tweede helft van de race had de Spaanse wereldkampioen telkens de overhand.
In de zesde ronde van Race 2 op zondagmiddag, toen niet alleen het publiek op de tribunes maar ook de aanwezigen in het mediacenter nog moesten bijkomen van de verschrikkelijke crash van Michael van der Mark, ging het voor Jonathan Rea mis bij het uitkomen van De Bult. De Noord-Ier schoof onderuit omdat de machine zelf opschakelde waardoor er een teleurstellend einde aan een anderzijds goed weekend kwam.
Jonathan Rea: “Helaas was het gewoon één van die dagen dat het niet meezat. Maar we moeten de positieve dingen van dit weekend meenemen, de motor voelde heel comfortabel aan en ik kon er dingen mee doen die ik de afgelopen jaren in Assen niet kon doen. Onze starts waren goed en in Race 2 wist ik me ook goed te positioneren achter Álvaro [Bautista], het probleem was dat Toprak [Razgatlioglu] er ook was. Toen Álvaro en ik een foutje maakten in de laatste bocht ging hij meteen aan mij voorbij, dat kostte tijd.
We weten nu wel waardoor ik gecrasht ben. Het hele weekend stond er wat druk op de schakelpook, niet het gedeelte waar je mee schakelt maar de ‘arm’. Op de data konden we zien dat er om de een of andere reden druk op stond. Toen ik in Race 2 op het gas ging bij het uitkomen van bocht 9 [De Bult] schakelde de machine over naar de derde versnelling en schoof ik onderuit. Het was misschien wel de meest sierlijke crash die ik ooit gehad heb want ik gleed heel rustig over de grond.
Het is wel erg frustrerend want ik denk dat we weer voor het podium konden vechten. Ik voelde me comfortabeler in Race 2 dan in Race 1 en de Superpole Race. In de Superpole Race was het acht ronden aanvallen en Álvaro wist me op een bepaald moment te breken. De enige mogelijkheid die ik in die race had om hem te passeren was om hem volledig aan de kant te beuken in bocht 8 [Stekkenwal], verder had ik geen enkele kans.
Om te proberen om het verbruik van de voorband wat te verminderen hebben we mijn zitpositie iets naar achteren gebracht. In de Superpole Race konden we dat niet echt evalueren omdat het maar acht ronden was, daarom is de crash in Race 2 ook echt jammer omdat we niet de informatie over 21 ronden hebben verzameld.”
Na afloop van de Superpole Race sprak Toprak Razgatlioglu met Jonathan Rea en vroeg hij waarom de Noord-Ier geen aanval kon plaatsen. In zijn media debrief na afloop van de race werd Rea daarover bevraagd.
Dit bericht op Instagram bekijken
Jonathan Rea: “Het was natuurlijk in ons gezamenlijk belang dat ik het ritme van Álvaro zou verstoren maar het was onmogelijk. Zoals ik al zei, behalve hem aan de kant te beuken is er geen andere manier om hem in te halen. Bij het uitkomen van bocht 5 (Strubben) richting bocht 6 (Ruskenhoek) bouwen zij net genoeg marge op. Je kunt het op TV zien hoe Toprak en ik bocht 6 en 7 (Ruskenhoek) rijden, we rijden naar het achterwiel van Álvaro toe maar dan zit je er gewoon achter en kun je niets doen. Ook in de voorlaatste bocht (Ramshoek) zitten we er dicht achter omdat we veel bochtensnelheid meenemen maar Álvaro verdedigt goed. Hij heeft een goed wapen om zich te verdedigen en die gebruikt hij uitstekend. Het is gewoon onmogelijk om nog een inhaalactie te doen als je al je adem inhoudt en vol op de limiet rijdt: dat is simpelweg teveel risico. Je moet ook denken dat je jezelf dan in gevaar brengt.”
Afgelopen weekend heeft Rea veel ronden achter Bautista aangereden en kon hij dus een goede uitleg geven over hoe de Spanjaard rijdt en hoe hij het voor elkaar krijgt om ook aan het einde van de race nog een moordend tempo aan de dag te leggen.
Jonathan Rea: “Voor zover ik het kan zien doet hij het geweldig. Hij weet een race heel goed in te delen, en wanneer je niet volledig op de limiet zit gebruik je ook niet zoveel van de banden. Hij zit als het ware midden op de motor en je kunt aan zijn lichaamstaal zien dat het bijna ‘moeiteloos’ gaat. Hij en de machine zijn volledig in harmonie. Als je rijdt zoals wij dan verbruik je veel, vooral de banden. Dan zakt je tempo in en het lijkt erop dat hij daar geen last van heeft.”
De huidige Kawasaki heeft eind 2020 een update gehad maar is in de basis al een relatief oude machine. Behalve een grote en ingrijpende update lijkt er volgens Rea geen manier te zijn waarop Kawasaki dichterbij de Ducati kan komen.
Jonathan Rea: “Nee, we hebben een grote update nodig. Dat is duidelijk. Ik bekijk het wel positief want we doen ons best en we maken kleine verbeteringen. Maar als je wilt dat ik je vertel dat ik positief ben omdat ik voor de winst kan vechten en het spannender kan maken? Nee, dat gaat niet. Hij [Álvaro Bautista] is te ver weg, het voordeel is te groot: Kawasaki moet hard aan het werk. Naast mezelf doet ook mijn teamgenoot [Alex Lowes] het goed. Hij stond er dit weekend goed bij en we laten zien dat we stapjes maken, maar het is niet genoeg. We hebben een grote stap nodig.”
Het volgende World Superbike raceweekend wordt van 5 t/m 7 mei verreden op het Circuit de Barcelona-Catalunya.
Handige links Pirelli Dutch Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag