Johann Zarco: “We zijn niet allemaal als Marc”

7134
johann-zarco
Johann Zarco | foto© Randy van Maasdijk

Luca Marini, Joan Mir, Takaaki Nakagami en Johann Zarco zijn momenteel de coureurs die de kleuren van Honda verdedigen in de MotoGP klasse. De vier heren hebben grote schoenen te vullen na het vertrek van Marc Márquez, en daar is met name Zarco zich terdege van bewust: “Márquez was gewoon te sterk, hierdoor bleven de problemen voor Honda verborgen.”

Honda kan de afgelopen geen potten meer breken als fabrikant in de MotoGP klasse. De prestaties komen sinds de blessure van Márquez – opgelopen tijdens de Spaanse ronde van het seizoen in 2020 in Jerez – niet meer in de buurt van de succesjaren van de achtvoudig wereldkampioen.




Na zeven verreden Grand Prix weekenden dit seizoen is Joan Mir met dertien gescoorde WK-punten en de achttiende plaats de best geklasseerde Honda coureur in de tussenstand gevolgd door Johann Zarco op de negentiende plaats met negen punten en Takaki Nakagami met acht punten. Luca Marini bleef tot nu toe zelfs puntloos. De frustraties en onvrede worden de laatste tijd dan ook steeds vaker geuit. Ondanks een nog doorlopend contract laat Marini zich steeds vaker ontvallen dat hij het liefst het voorbeeld van Marc Márquez wil volgen en zijn contract al na één seizoen vroegtijdig wil laten ontbinden. De contracten van Mir en Nakagami lopen aan het einde van dit seizoen af, geen van beiden lijken in aanmerking komen voor een nieuw contract terwijl Zarco nog van geen wijken wil weten en draait overuren om een ​​geldige bijdrage te leveren aan de doorontwikkeling van de Honda RC213V.

Volgens de Castrol Honda LCR coureur is het zeker geen gemakkelijke opgave, mede vanwege een machine die veel zwaarder, onstabieler en moeilijker te berijden is dan de fiets die tot 2020 het werkpaard van Márc Marquez was.

Johann Zarco: “Het is fysiek moeilijk. Als je de bocht ingaat in met de huidige machine dan moet je ‘extreme’ dingen doen die je vermoeien. In een race is er een moment waarop je dezelfde bewegingen moet herhalen en je ritme moet vinden en als je dat doet, word je te langzaam en moet je het afleggen tegen de rest. Je hebt een extreme rijstijl nodig op deze machine.”

Ondertussen dringen de HRC-technici in de fabriek en ook de coureurs en hun crew in de pits aan op de evolutie van de RC213V. Het vertrek van Márc Marquez heeft misschien de resterende zekerheden weggenomen en de Japanse fabrikant gedwongen om met de harde realiteit om te gaan.

Ondanks alles wist de Spanjaard met zijn uitzonderlijke talenten de technische problemen van Honda te verbloemen. Zarco denkt echter dat het vertrek van de achtvoudig wereldkampioen een positief effect heeft, aangezien de ingenieurs zich niet langer alleen op één en dezelfde coureur hoeven te richten.

Johann Zarco: “We zijn niet allemaal zoals Marc, maar soms is het beter om niet zoals hem te zijn bij het ontwikkelen van de motor, omdat je dan de problemen beter kunt zien. Hij verborg met zijn capaciteiten als uitzonderlijke talent de problemen. Marc was te sterk, dat was het grootste probleem voor Honda.”

Welke coureurs Honda, naast Zarco, het komende seizoen Honda weer op het goede spoor moeten brengen is op dit moment nog onduidelijk. De Japanners hebben zich nog niet geroerd op de MotoGP transfermarkt. Normaalgesproken zal dat Marini zijn vanwege zijn nog doorlopende contract. De naam van Nakagami komt daarentegen steeds minder voor in de toekomstplannen van Honda, hij zal komend seizoen zo goed als zeker opgevolgd worden door huidig Moto2 coureur Ai Ogura. Ook Mir lijkt na dit seizoen zijn heil ergens te moeten gaan zoeken dat is wel zeker, maar of de 2020 MotoGP wereldkampioen dat ook zal gaan doen is nog maar de vraag aangezien hij er ook steeds vaker over nadenkt om het na dit seizoen voor gezien te houden als actief MotoGP coureur.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.