KTM maakte maandag bekend dat Johann Zarco’s contract aan het einde van het seizoen op verzoek van de Fransman wordt ontbonden. De tweevoudig Moto2 wereldkampioen moet hierdoor voor 2020 op zoek naar een nieuwe werkgever. Maar welke opties heeft de huidige Red Bull KTM Factory Racing MotoGP coureur?
Johann Zarco legde afgelopen weekend in Oostenrijk een verzoek neer bij KTM om zijn nog tot aan het einde van 2020 lopende contract vroegtijdig te beëindigen. Zoals inmiddels bekend werd zijn verzoek ingewilligd en maakte KTM maandag via een officieel persbericht wereldkundig dat de 29-jarige Fransman aan het einde van het seizoen het Red Bull KTM Factory Racing MotoGP Team zal verlaten.
Zarco deed het verzoek tot een vroegtijdige ontbinding van zijn nog doorlopende contract vanwege de uitblijvende resultaten en zijn mentale gesteldheid – in het bericht van KTM wordt zelfs gesproken dat de Fransman te kampen heeft met een beginnende burn-out – maar zonder dat er sprake is van een andere optie of gesloten deal voor komend seizoen.
Zarco heeft inmiddels wel al aangegeven dat hij volgend seizoen graag bij een ander MotoGP team aan de slag wil, maar deze optie lijkt zo goed als uitgesloten. Sterker nog, alle zitjes zijn momenteel ingevuld, alleen als er een huidige MotoGP coureur zijn plaats binnen het Red Bull KTM Factory Racing MotoGP Team over zal nemen zou nog een kans bieden maar deze kans lijkt heel erg klein of zelfs misschien wel uitgesloten.
Zarco heeft echter in een interview met het Franse RMC laten weten dat een terugkeer naar de Moto2, de klasse waarin hij tot twee keer toe de wereldtitel wist te veroveren, ook een serieuze mogelijkheid is.
Johann Zarco: “Een terugkeer naar de Moto2 klasse, ja dat is een optie. We hebben een plan A, een plan B, een plan C en misschien zelfs wel een plan D. Maar het is allemaal nog heel vers, het nieuws is nog maar slechts een paar dagen oud.”
Aan de andere kant liet de Fransman ook duidelijk doorschemeren dat de MotoGP nog steeds zijn doel is, sterker nog hij is nog steeds vastberaden om de te slagen in de koningsklasse en uiteindelijk de MotoGP titel in de wacht te slepen.
Johann Zarco: “Het is nog steeds mijn doel om te slagen in de MotoGP klasse, het doel voor 2020 is ook nog steeds om in de MotoGP te blijven en om dat op een goed niveau te kunnen doen. Het rijden is niet het probleem, ik ben er overtuigd dat ik het niveau nog steeds aankan, dat zit volgens mij nog steeds wel goed want dat ben ik de afgelopen maanden echt niet verleerd. Ik wil weer in een positie komen waar ik de kans krijg om met de voorste mannen mee te kunnen doen en vervolgens weer mee te strijden voor het kampioenschap.”
In het interview liet Zarco tevens weten dat hij heel erg opgelucht is nu er definitief een knoop is doorgehakt, een beslissing die in goed onderling overleg is genomen en waarbij hij geen enkel negatief woord wil zeggen over zijn huidige werkgever.
Johann Zarco: “Ik heb nog steeds een hele goede verstandhouding met de mensen van KTM, ik heb echt helemaal niets maar dan ook niets tegen KTM. Het feit is dat ik weiger om me erbij neer te leggen dat ik bijna elke race achteraan rij, en dit terwijl ik weet dat ik veel beter kan. Dat heb ik denk ik in het verleden al wel bewezen. Maar wat ik in het verleden heb gepresteerd telt niet meer. Ik wil gewoon weer vooraan meedoen, en ik zal er alles aan doen om dat te kunnen laten zien. Als het aan mij ligt niet pas in 2021 maar al in 2020.”
Aan enig optimisme lijkt het Zarco vooralsnog niet te ontbreken, maar op dit moment is de kans wel heel erg klein dat er nog een MotoGP zitje beschikbaar is voor komend seizoen in de koningsklasse. Maar zoals wel vaker in de racerij zijn de wonderen de wereld nog niet uit en kan er in de komende maanden nog veel veranderen.
Opvolger Zarco bij KTM
Op dit moment is het nog niet duidelijk wie in 2020 de plaats in zal nemen van Zarco binnen het officiële KTM MotoGP fabrieksteam. Zo werd de naam Jack Miller de afgelopen dagen veelvuldig genoemd maar de Australiër bedankte zondagavond voor het aanbod nadat hij even daarvoor een handtekening had gezet onder een nieuw Ducati contract.
Andere namen die regelmatig genoemd worden zijn Bradley Smith – de Brit die uitgerekend aan het einde van het vorige seizoen bij KTM plaats moest maken voor de komst van Zarco – en de twee huidige KTM MotoGP testcoureurs Mika Kallio en Dani Pedrosa. Kallio zou zelf heel graag willen, Pedrosa daarentegen heeft al aangegeven dat hij een terugkeer als actief wedstrijdcoureur niet echt ziet zitten en er de voorkeur aan geeft om als testcoureur actief te blijven.
En dan is er nog Alvaró Bautista, de Spanjaard die dit seizoen de overstap maakte van de MotoGP klasse naar het FIM Superbike World Championship en daar in het begin van het seizoen nagenoeg onverslaanbaar was. De afgelopen weken werd de huidige Ducati coureur in verband gebracht met een overstap naar Honda. De definitieve aankondiging van deze voor de Spanjaard zeer lucratieve deal leek nog slechts een kwestie van tijd, echter na het vertrek van Zarco komt alles weer in een ander daglicht te staan. De handtekening onder het Honda contract laat nog op zich wachten nu er voor de Spanjaard ineens weer een mogelijkheid bestaat om met KTM terug te keren in de koningsklasse.
Een hele andere optie is dat de Portugees Miguel Oliveira binnen de KTM-familie de overstap zal maken van Red Bull KTM Tech 3 naar het officiële fabrieksteam. Mocht dit het geval zijn dan zou het ook zomaar eens kunnen dat dit goed uitpakt voor Hafizh Syahrin. De Maleisiër kan in dat geval nog een jaar langer bij zijn huidige werkgever blijven om in 2020 samen met Brad Binder het Red Bull KTM Tech 3 Team te vormen.
Wie het ook moge worden, wie het ook moge zijn………vooralsnog blijft het gissen, de tijd zal het leren. Wordt ongetwijfeld vervolgd…..
Handige links myWorld Motorrad Grand Prix von Österreich:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App