Johann Zarco slaat alarm: “Honda MotoGP project momenteel hetzelfde of slechter”

5015
johann-zarco
Johann Zarco | foto© Randy van Maasdijk

Johann Zarco heeft zich voor het 2025 seizoen als doel gesteld om net als afgelopen seizoen opnieuw de beste Honda coureur te worden. De Castrol Honda LCR Team coureur heeft momenteel echter nog wel zijn bedenkingen over de progressie die zijn werkgever zal gaan boeken het komende seizoen.

Johann Zarco sloot zijn eerste seizoen op de Honda RC213V af met 55 gescoorde WK-punten en een zeventiende plaats in de eindstand van het kampioenschap. De Fransman eindigde hiermee voor zijn merkcollega’s Takaaki Nakagami, Luca Marini en Joan Mir in het klassement. Ondanks dat hij in 2024 nog verwijderd bleef van topklasseringen geeft Zarco niet op en blijft hij zich inzetten voor de verdere ontwikkeling van de Honda RC213V, een ontwikkeling die volgens hem in 2025 nog niet veel positiefs zal brengen.




Honda wist in de tweede helft van 2024 weliswaar kleine stapjes in de goede richting te maken maar het herstructureringsproject is meer een traject op de middellange termijn waar de echte progressie nog wel even op zich laat wachten.

Johann Zarco:” Je moet wachten, werken, data verzamelen, geduld hebben en op je tandvlees het best mogelijke resultaat eruit zien te halen. Toen ik bij Honda tekende, wist ik op voorhand dat het moeilijk zou worden en dat er momenten van ontmoediging zouden zijn. Er veranderde echter iets in positieve zin aan het einde van de zomer sinds de officiële MotoGP test in Misano tot aan het einde van het seizoen, ook mentaal gezien. Ik denk dat dit kwam na het testen van de motor tijdens de Suzuka 8H, waar ik me realiseerde dat ik in feite bijna dezelfde feedback en dezelfde problemen had als in de MotoGP. En toen zei ik tegen mezelf: ‘Wat de problemen ook zijn in de MotoGP, de problemen zitten ook in je hoofd! Je zit vast in gevoelens en overtuigingen die moeten worden ontgrendeld. Toen ik ermee begon, begon ik in de MotoGP beter te rijden. Hierdoor kon ik aan het eind van het jaar een groot verschil maken in vergelijking met de andere Honda coureurs.”

De Honda MotoGP machine moet op elk aspect verbeteren voordat deze weer kan strijden voor podiumklasseringen, het is geen mysterie dat Honda als fabrikant nog een flinke stap zal moeten maken om weer terug te keren naar de gloriejaren. Zarco van zijn kant heeft zichzelf in 2024 bevestigd als de nummer één coureur van het merk en dit is een geweldige stimulans voor de Fransman om erin te blijven geloven.

Johann Zarco: “Zolang ik Honda’s nummer één coureur blijf, zal ik mijn geloofwaardigheid kunnen behouden. Dus ongeacht het niveau van de motorfiets kan ik in ieder geval het vertrouwen behouden dat het merk in mij stelt. Dit kan belangrijk zijn. Maar daarna gaat het om onze focus te verplaatsen naar 2027 want dankzij de veranderingen in het reglement en met de komst van compleet nieuwe motoren kan er ineens ook zo maar een voordeel voor Honda zijn.”

Vanaf het 2025 MotoGP-seizoen zijn al enkele merkbare veranderingen te zien binnen het Honda MotoGP project. Zo is er de komst van de komst van Romano Albesiano als de nieuwe technisch directeur en krijgt het Honda MotoGP testteam met de komst van Aleix Espargaró en Taka Nakagami een flinke boost. Zal het genoeg zijn om de richting te veranderen en in 2025 een stap voorwaarts te kunnen maken?

Johann Zarco: “Ik hoop het, ik hoop het echt! Een beetje nieuw bloed in de vorm van Aleix Espargaró kan veel goeds betekenen, Romano [Albesiano] is er ook om de zaken vooruit te helpen en te zorgen voor een andere visie van het project. Na de eerste test in Maleisië, inclusief de MotoGP Shakedown Test, ben ik benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Helemaal omdat in mijn ogen op dit moment het 2025 project nog niet beter is dan het project van 2024, zo niet slechter.”

In 2025 vormen Joan Mir en Luca Marini opnieuw het officiële Honda MotoGP fabrieksteam terwijl Johann Zarco aan zijn tweede seizoen in dienst van het LCR Honda Team actief zal zijn. De Fransman krijgt in MotoGP debutant Somkiat Chantra (LCR Honda Team Idemitsu) echter wel een nieuwe teamgenoot nu Nakagami is toegevoegd aan het Honda MotoGP testteam en met name in Japan het eerste ontwikkelingswerk voor zijn rekening zal nemen.



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’