Johann Zarco ontbrak de afgelopen twee dagen tijdens de Valencia MotoGP Official Test en is deze dagen ook niet aanwezig tijdens de gezamenlijke Moto2 & Moto3 test in Jerez. Wat zijn de plannen van de Fransman; zien we hem komend seizoen terug in de MotoGP klasse, de Moto2 klasse of zijn er andere plannen?
Johann Zarco heeft nog geen beslissing genomen aangaande zijn toekomst als coureur. De Fransman was de afgelopen dagen een veelbesproken man in Valencia. Na zijn vertrek bij KTM en zijn invalbeurten had de tweevoudig Moto2 wereldkampioen voor komend seizoen zijn zinnen gezet op een start met Honda in de MotoGP klasse.
Deze kans leek ook reëel toen Jorge Lorenzo donderdag in Valencia zijn vroegtijdige afscheid aankondigde. Zarco was ook één van de kandidaten om in 2020 het zitje van de Spanjaard over te nemen binnen het Repsol Honda Team, zij het niet dat HRC besloot te kiezen voor Moto2 wereldkampioen Alex Marquez.
Deze keus van Honda was echter tegen het zere been van Dorna baas Carmelo Ezpeleta, dit aangezien de Spaanse Dorna CEO liever had gezien dat er een extra Fransman in de koningsklasse actief zou zijn dan dat er nog een extra Spanjaard zijn debuut zou gaan maken. Ezpeleta ging vervolgens niet bij de pakken neerzitten en toverde een nieuwe mogelijkheid uit de hoge hoed. De Fransman kreeg een aanbod om binnen Avintia Racing de plaats over te nemen van Karel Abraham, dit vanwege het feit dat de onderlinge relatie tussen Abraham sr. en Dorna er de afgelopen tijd niet beter op is geworden. Abraham sr. betaald namelijk een vermogen aan het team om zijn zoon te laten rijden in de koningsklasse. Daarnaast is Abraham sr. de eigenaar van het circuit in Brno en in die hoedanigheid ook de organisator van de Tsjechische Grand Prix. Nu is het een publiek geheim dat de Grand Prix op het circuit van Brno al enige tijd ter discussie staat vanwege financiële perikelen en een flinke betalingsachterstand heeft bij Dorna. Heel toevallig werd vorige week ook nog eens bekend gemaakt dat Hongarije vanaf 2022 waarschijnlijk deel uit gaat maken van de MotoGP kalender en dat dit zo goed als zeker ten koste zal gaan van de Tsjechische Grand Prix. Eén en één is twee en het zou Ezpeleta dan ook wel goed van pas komen om het plannetje met Zarco te doen slagen.
Maar hoe goed bedoeld, Zarco liet na het horen van het voorstel meteen al weten hier niet zo maar mee akkoord te gaan, niet tegen elke prijs in de MotoGP te willen rijden omdat hij simpelweg niet dezelfde fout wil maken dan een jaar geleden en liever te kiezen voor een goed team in de Moto2 klasse dan een team met een niet heel goede naam in de MotoGP categorie.
Ezpeleta, en ook Ducati, lieten zich echter niet zomaar uit het veld slaan. Ducati, Dorna en Avintia Racing intensiveerden vervolgens hun samenwerking en Avintia Racing en Ducati maakten maandag in Valencia bekend dat men de komende jaren veel intensiever zal gaan samenwerken. Ducati zal een aantal extra specialisten bij het team stationeren en Avintia Racing zal vanaf 2020 tot Ducati MotoGP satellietteam gepromoveerd worden.
Zarco, die zondagmiddag tijdens de MotoGP race ten val kwam, daarbij vervolgens lelijk geraakt werd door de KTM van Iker Lecuona en daar wonder boven wonder slechts vanaf kwam met een pijnlijke enkel (niet gebroken maar waarschijnlijk de enkelbanden gescheurd), sprak vervolgens maandag in Valencia uitgebreid met het Ducati management om zich bij te laten praten over de ontwikkelingen bij Avintia Racing.
Terwijl de MotoGP coureurs dinsdag in Valencia begonnen aan de tweedaagse MotoGP test was Zarco in geen velden of wegen te bekennen en stapte Abraham gewoon op de Reale Avintia Racing Ducati om samen met teamgenoot Tito Rabat het testwerk voor zijn rekening te nemen. Zarco daarentegen was al teruggekeerd naar Frankrijk om zich bij zijn eigen artsen te melden voor een verdere medische check aan zijn enkel.
Werd er in eerste instantie nog gedacht dat Zarco deze dagen in Jerez zou verschijnen en gekozen zou hebben voor een terugkeer naar de Moto2 klasse – waar hij binnen het Estrella Galicia 0’0 Marc VDS op zijn beurt de plaats in zou nemen van de vertrokken Alex Marquez – ook daar was geen spoor te bekennen van de Fransman. Ook de afwezigheid van Zarco in tijdens de MotoGP test in Valencia vanwege zijn enkelblessure en het feit dat hij daarom pas voor het eerst in Jerez zou gaan testen met de Avintia Racing Ducati klopten dus niet.
Inmiddels heeft Zarco zelf een einde gemaakt aan de geruchten door vanuit Frankrijk te melden dat hij nog geen keuze heeft gemaakt wat betreft zijn plannen voor 2020;
Johann Zarco: “Het enige dat momenteel zeker is, dat is dat ik een pijnlijke enkel heb. Ik heb nog geen beslissing genomen wat betreft 2020. Mijn toekomst wat betreft komend seizoen is dus nog steeds onzeker.”
De geruchten dat Zarco inmiddels al getekend heeft voor Avintia Racing, verhalen die de afgelopen twee dagen met name in de Spaanse media te lezen waren, kunnen voorlopig dus nog de prullenbak in.
Handige links Valencia MotoGP Official Test:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App