Johann Zarco verraste vrijdag in Aragon tijdens de eerste dag van de Gran Premio GoPro de Aragon met een zeer verdienstelijke achtste rondetijd. Met deze prestatie zorgde de Fransman ervoor dat er zich voor het eerst dit seizoen een Honda coureur rechtstreeks wist te plaatsen voor de op zaterdag te verrijden Q2.
Het sterke optreden van Marc Márquez was vrijdag in Aragon niet de enige primeur van dit seizoen. Naast dat de Gresini Racing MotoGP coureur in beide sessie het snelst was en daarmee zorgde dat er voor de eerste keer dit seizoen een GP23 op vrijdag de tijdlijst aanvoerde was het Johann Zarco die een keurige achtste rondetijd op de klok wist te zetten. Met deze rondetijd zorgde de Castrol Honda LCR Team coureur er namelijk voor dat er voor de eerste keer dit seizoen een Honda coureur zich op de eerste dag van een Grand Prix weekend rechtstreeks wist te plaatsen voor de op zaterdag te verrijden Q2. De laatste keer dat dit gebeurde was in Valencia 2023 (Marc Márquez).
De prestatie van Franse veteraan is echter op meerdere fronten een unieke prestatie, de tweevoudig Moto2 wereldkampioen was namelijk de enige Honda coureur die zich vrijdag liet gelden. De tweede Honda coureur van het veld was namelijk Luca Marini en wel op de zeventiende plaats, en dat ook nog eens op ruim een halve seconde van de Fransman.
Zarco stak na afloop van de eerste dag in Aragon tijdens zijn media debrief zijn blijdschap dan ook niet onder stoelen of banken al wilde hij zeker nog niet te vroeg juichen.
Johann Zarco: “Het voelt vandaag bijna als een kleine overwinning, maar ik wil het niet te groot maken en zeker nog niet te veel vieren. Nu is het tijd om dit te bevestigen in de kwalificatie en daarna ook in de Sprint. Ik wil alleen zeggen dat ik hier echt een goed gevoel heb op de Honda. Ik kon de anderen nu beter volgen dan tijdens de voorgaande weekenden. Je voelt daarnaast gewoon meer als je dichter bij de snelsten in de buurt zit. We hebben nog steeds zwakke punten bij het uitkomen van de bochten en acceleratie, maar de nieuwe motor helpt al – maar ik kan daar niet dieper op ingaan – dat is vertrouwelijk. We hebben in ieder geval aanzienlijk meer prestaties met de nieuwe banden. Dat is gewoon ontzettend belangrijk op vrijdag. Ik heb mijn stijl ook een beetje aangepast om te profiteren van de sterke punten van deze fiets. Acceleratie is nog steeds het zwakke punt. Dus ik probeer hiermee elders terrein goed te maken.
De timeattack was ook goed. Dankzij de nieuwe motor die we hier gebruiken, dat is echt positief. Ik weet dat we morgen in de Sprint in ieder geval vanaf minimaal de twaalfde plaats op de grid mogen starten. Eerlijk gezegd weet ik niet of het mogelijk is om me nog te verbeteren in Q2. Maar deze positie kan aan het begin van de race helpen. Ik zal in het begin proberen een goede lijn aan te houden, want je kunt veel terrein verliezen bij de start We moeten in gedachten houden hoe we beide banden in de race kunnen controleren. Als we dat tot halverwege de race goed weten te doen, dan kan ik zondag ook een goede race rijden.”
Naast de keurige achtste plaats was er vrijdag nog een opvallend iets, Zarco bezette namelijk op de lijst met de gereden topsnelheden een keurige derde plaats. Zoals te lezen valt in Zarco’s quote maakt de Fransman dit weekend gebruik van een nieuw door Honda meegebracht motorblok. Veel wilde de Castrol Honda LCR Team er echter niet over kwijt, de opvallende toeschouwers langs de baan lieten ons echter wel weten dat het geluid van deze Honda RC213V aanzienlijk anders is dan de Honda’s van Marini, Joan Mir en Takaaki Nakagami vrijdag onderweg waren. Hoe dan ook, het doet niets af aan de meer dan verdienstelijke prestatie van de Fransman maar het laat wel zien dat men bij Honda op de ontwikkelingsafdeling niet stilzit.
Handige links Gran Premio GoPro de Aragon:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.