Johann Zarco werd afgelopen zondag vierde in de MotoGP race op het Chang International Circuit in Thailand. De Fransman leek mee te kunnen doen voor de overwinning en voornamelijk sneller te zijn dan Pecco Bagnaia maar hij besloot om geen risico’s te nemen.
Het is al wekenlang een terugkerend onderwerp in de MotoGP klasse: teamorders. Of in dit geval fabrieksorders aangezien Johann Zarco en Pecco Bagnaia niet voor hetzelfde team rijden. Moet Ducati hun rijders verplichten om Bagnaia voor te laten gaan of mogen ze voor eigen succes gaan?
Ducati Corse Sporting Director Paolo Ciabatti heeft al vaker gezegd dat Ducati coureurs voor de overwinning mogen gaan als dat nodig is maar de strijd aan gaan met Bagnaia voor de plaatsen buiten het podium heeft geen voorkeur. Zo deed Enea Bastianini er in Misano alles aan om de overwinning te behalen en lukte hem dat twee weken later wel op Motorland Aragón toen hij Bagnaia verschalkte in de laatste ronde.
Echt sprake van teamorders is er nog niet bij Ducati want anders zou ook Jack Miller afgelopen zondag teruggefloten worden en de tweede plaats hebben afgestaan aan zijn teamgenoot. Ook hebben we het beruchte ‘Mapping 8’ bericht nog niet voorbij zien komen op de dashboards van verschillende coureurs zoals dat in 2017 wel het geval was met Jorge Lorenzo die toen teamgenoot Andrea Dovizioso moest helpen.
Zarco startte afgelopen zondag vanaf de vijfde plaats maar verloor in de eerste ronde vier plaatsen omdat hij zijn tempo niet helemaal kon vinden in de grote waterplassen op het Thaise circuit. Langzaam maar zeker kwam de Fransman naar voren maar vooral met Alex Márquez kreeg hij het meerdere malen flink aan de stok. Uiteindelijk wist hij zich los te rijden van de Spanjaard en kon hij richting de oudere Márquez rijden.
Die wist Zarco in de 21e ronde te passeren waarna hij zijn achterstand richting de kopgroep dichtreed, bestaande uit Miguel Oliveira, Jack Miller en Pecco Bagnaia. De Prima Pramac Racing coureur was duidelijk sneller en leek wellicht een gevaar te kunnen vormen voor de Portugees die op dat moment aan de leiding reed, maar Zarco besloot om geen wilde inhaalacties uit te voeren op Bagnaia en finishte uiteindelijk als vierde.
Johann Zarco: “Ik wachtte tot het moment dat de baan nog iets droger werd maar de droge lijn ontstond iets te laat. De hoeveelheid water in het begin van de race was lastig voor mij, de anderen waren sneller en ik kon niet aanvallen omdat ik constant aan het glijden was. Ik verloor een aantal plaatsen en toen duurde het even voordat de baan droger werd, als dat eerder gebeurde had ik daar eerder voordeel uit kunnen halen en misschien wel aan de overwinning kunnen denken.
Vier ronden voor het einde was ik aanbeland bij de kopgroep en twee ronden voor het einde streed ik voor het podium, maar ik twijfelde een beetje met Pecco [Bagnaia] want die staat er goed voor in het kampioenschap. Ik wilde geen fouten maken en voor problemen zorgen binnen deze groep van Ducati. Ik hoopte echt op de overwinning in deze omstandigheden maar ik zei tegen mezelf dat vierde goed genoeg was voor mij.
Voor mij is het normaal, het is gewoon slim zijn. Ik heb al teveel punten verloren in het kampioenschap en ik moet racen om proberen te winnen, in het kampioenschap heb ik niets meer om voor te vechten. We zijn een grote groep met Ducati en ik vind het prima dat de race zo gelopen is en ik daarbij kon helpen.”
Zarco kreeg met name op social media de wind van voren maar vanuit het oogpunt van de Fransman is het een begrijpelijke actie. Hij weet dat hij bij geen enkel ander (fabrieks)team meer aan de slag kan gaan vanwege zijn leeftijd en zijn verleden bij KTM, en dat hij bij Prima Pramac Racing over het beste materiaal beschikt. De tweevoudig Moto2 wereldkampioen is erg geliefd bij het Italiaanse team en de Italiaanse fabrikant dus weet hij heel goed dat het niet verstandig is om zijn eigen ruiten in te gooien door wilde acties uit te voeren en daarmee wellicht het eerste MotoGP wereldkampioenschap van Ducati in vijftien jaar te voorkomen.
De volgende Grand Prix wordt verreden in het weekend van 14 t/m 16 oktober op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië.
Handige links OR Thailand Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter