Johann Zarco sloot de eerste dag op het Pertamina Mandalika International Street Circuit af met de derde rondetijd in de MotoGP klasse. De Fransman gaf aan dat de driedaagse test hier vijf weken geleden voor een goede basis had gezorgd.
Ook voor Johann Zarco was de eerste Grand Prix van het jaar enigszins teleurstellend. Terwijl Ducati collega’s Jack Miller, Pecco Bagnaia en Jorge Martin niet over de finish kwamen deed Zarco dat wel, echter tien seconden achter racewinnaar Enea Bastianini. Zarco was daarmee de eerste gefinishte Ducati Desmocedici GP22 coureur, Luca Marini kwam ver daarachter als dertiende over de streep.
Er was veel kritiek op de nieuwe Ducati omdat er allerlei nieuwe onderdelen zijn gebracht, inclusief het motorblok, terwijl Bastianini op een machine van 2021 wist te winnen. De Ducati coureurs die beschikken over het 2022 model zijn het er nog steeds over eens dat de nieuwe machine meer potentie heeft, maar dat er tijd nodig is om dit eruit te halen.
Hoe dan ook gingen ze op vrijdag in Indonesië een andere richting op want bij de meesten was het beruchte ride height device aan de voorkant niet meer te zien. Johann Zarco had deze nog wel maar gebruikte deze niet meer, omdat hij zich meer wilde richten op ‘andere zaken’. Dat leek een goede keuze te zijn want hij sloot de vrijdag op het Pertamina Mandalika International Street Circuit af met een derde tijd achter Monster Energy Yamaha MotoGP coureurs Fabio Quartararó en Franco Morbidelli.
Johann Zarco: “Het was een goede eerste dag. Ik had ‘s ochtends meteen een goed gevoel, zelfs met slicks op een nog deels natte baan. Normaalgesproken is dit waar Jack Miller heel goed in is, en hij maakte in het begin ook wel het verschil, maar ik was uiteindelijk ook gewoon snel in deze omstandigheden. Ik was voorzichtig maar wel snel genoeg.
In de middag hebben we met het team ook goed werk geleverd. De medium-compound achterband doet het goed, we hebben wat dingen geprobeerd met de machine om informatie te verzamelen. We weten dat het ook belangrijk is om één snelle ronde te kunnen rijden, en na de twee runs op racebanden had ik het vertrouwen om er een snelle rondetijd uit te persen.
De drie testdagen die we hier hebben gehad zijn heel bruikbaar gebleken, want we hebben een goede basisafstelling en we moeten deze alleen nog aanpassen aan de nieuwe achterband die een ander karkas heeft. Aan de rechterzijde zit er misschien iets minder performance in, maar het stoort me niet. Als de band constant moet zijn in deze hoge temperaturen is het compromis dat je wat grip verliest. Het karkas is harder en dat geeft sommige coureurs een beter gevoel omdat het stabieler is. Aan de andere kant levert het dus iets minder grip, het hangt dus af van je rijstijl.”
Zarco was dus tevreden met de test van vijf weken geleden en dat had positieve invloeden op de start van dit Grand Prix weekend.
Johann Zarco: “Het is goed om te zien dat we vandaag goed uit de startblokken zijn gekomen en dat ons testwerk nuttig is gebleken. Maar het is pas vroeg in het weekend. Als je bijvoorbeeld naar de Honda kijkt zie je dat ze hier tijdens de test snel waren, maar ook tijdens de Grand Prix in Qatar. We weten dat de 2022 Ducati heel veel potentie heeft maar we hebben nog wat meer tijd nodig. Ik heb mijn machine niet aan laten passen, ik wilde de 2022 machine houden zoals die was. Maar we hebben ons vandaag meer gericht op andere dingen.”
Een goede kwalificatiepositie is voor de race altijd belangrijk, maar gezien de aard van het Mandalika Circuit is dat in dit geval misschien nog wel belangrijker. Het circuit is heel vloeiend maar heeft daardoor minder plaatsen om echt goed in te kunnen halen. Daarnaast komt er nog steeds wat stof en vuil van het asfalt af, uiteraard is het niet prettig om dat als coureur met snelheden van 300 km/h tegen je aan te krijgen.
Johann Zarco: “Het beste uitgangspunt is om in de race één of twee rijders voor je te hebben, of natuurlijk zelf aan de leiding rijden. Maar ik denk niet dat ik sneller ben dan de rest. Het is wel zo dat er nu minder steentjes en vuil van de machines voor je afkomt, dus dat is gunstiger voor je vizier en je nek. Ik heb een aantal rijders gevolgd maar ik voelde nog steeds wel wat.
Het nieuwe asfalt is goed. De grip is vrij goed, ook het oude asfalt is niet slecht. Het is wel zo dat we niet ver van de racelijn kunnen afwijken, alhoewel die nu iets breder is geworden dankzij de Moto3 en Moto2 coureurs.”
De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 10:50 uur lokale tijd, 03:50 uur Nederlandse tijd weer in actie voor de derde vrije training op het Pertamina Mandalika International Street Circuit. De vierde vrije training met aansluitend de twee kwalificatie sessies gaat om 07:25 uur Nederlandse tijd van start.
Handige links Pertamina Grand Prix of Indonesia:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter