Johann Zarco wist zondag als tweede over de streep te komen in de hectische MotoGP race in Le Mans. Na twee teleurstellende races keerde de Fransman terug naar het podium en was de vreugde van het podium groter dan de teleurstelling van het niet winnen van zijn thuisrace.
Toen de MotoGP paddock na twee races in Qatar terugkeerde naar Europa was Johann Zarco de leider in het kampioenschap met 40 punten. In beide races werd de Fransman tweede: een goed resultaat maar nog altijd niet die eerste overwinning in de MotoGP klasse die hij al sinds 2017 najaagt.
In Portimão was de teleurstelling vervolgens groot toen hij crashte vanuit een podiumplaats en hij daarmee kostbare punten morste voor het kampioenschap. Twee weken later in Jerez waren de fabrieks Ducati’s ijzersterk met Jack Miller als winnaar en Pecco Bagnaia daarachter als tweede. Zarco finishte achtste in die race en, ondanks dat dat normaal gesproken geen slecht resultaat is, was er voornamelijk teleurstelling af te lezen in het gezicht van de Pramac Ducati coureur.
Weer twee weken verder en de MotoGP paddock arriveerde in Le Mans, het thuiscircuit van Zarco en landgenoot Fabio Quartararó. In 2018 stond Zarco hier op pole, toen nog op de Tech 3 Yamaha. Op zaterdag was het Quartararó die zorgde voor een Franse pole position terwijl Zarco genoegen moest nemen met P5 op de grid.
Een aantal minuten voor de start van de race was het Bugatti Circuit in Le Mans nog droog en scheen de zon zelfs. Echter was er op de weerradars al te zien dat er een korte maar hevige stortbui aan zou komen.
De start van Zarco was niet best en aan het eind van de eerste ronde reed hij op P10, in de ronden daarna zelfs op P11. Toen het in de vierde ronde met bakken uit de hemel kwam zochten alle coureurs de pits op om te wisselen daar de tweede machine die voorbereid was voor de natte baan.
Als één van de weinigen ging Zarco de baan op met zowel voor als achter medium-compound regenbanden, in tegenstelling tot veel coureurs die voor soft-soft kozen of in ieder geval voor of achter de soft-compound hadden laten monteren.
Dit zou hem aan het eind van de race helpen want toen de Pramac Racing coureur eenmaal temperatuur in zijn banden had was hij de snelste coureur op de baan. Marc Márquez crashte vanuit de koppositie waarna Zarco achtereenvolgend voorbij ging aan Takaaki Nakagami en Fabio Quartararó. Dit bracht hem op de tweede plaats achter racewinnaar Jack Miller.
Building a new golden era for France in #MotoGP 🇫🇷#FrenchGP 🇫🇷 pic.twitter.com/MUP63QRezV
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) May 16, 2021
Zarco was in de slotfase van de race beduidend sneller dan de Australiër maar de finishvlag werd al getoond waardoor hij genoegen moest nemen met opnieuw een tweede plaats. Het is de derde van dit seizoen, die eerste zege in de koningsklasse zal dus nog minstens twee weken op zich laten wachten.
Johann Zarco: “Ik maakte een heel slechte start en toen ik Franco [Morbidelli] moest ontwijken kreeg ik een probleem met de machine. Ik ging wijd in de eerste bocht en daarna ook in de Dunlop chicane waardoor ik veel plaatsen verloor. Het begon al in de tweede ronde te regenen maar het duurde even voordat iedereen naar binnen ging. Ik bleef daarom ook nog maar op de baan maar het was daarna niet makkelijk om de machine terug te brengen naar de pits zonder crash.
Na de wissel kwam op de baan op als vijfde dus dat was niet slecht. Maar het regende hard en het waaide vooral heel hard, het hele weekend was dat nog niet het geval. De referenties op het circuit was daardoor anders en ik had ook drie à vier ronden nodig totdat mijn medium-compound regenbanden op temperatuur waren. Ik denk dat ik in die vier ronden de kans op de overwinning heb verloren want ik verloor toen teveel tijd.
Ik vind niet dat ik kan zeggen dat ik teleurgesteld bent dat ik niet gewonnen heb want om in zo’n race tweede te finishen is gewoon iets om heel blij mee te zijn. Toen het circuit steeds iets meer opdroogde kreeg ik een beter gevoel met de achterband en had ik ook veel meer plezier met het rijden. Het was mooi om de coureurs voor mij stuk voor stuk in te halen, alleen Jack [Miller] was al te ver weg. Ik geloofde er nog even in dat ik zou kunnen winnen maar helaas was er niet genoeg tijd. Hoe dan ook ben ik heel blij met de twintig punten vandaag.”
Ook in het kampioenschap maakt Johann Zarco nu weer een stap en staat hij op de derde plaats, twaalf punten achter leider Fabio Quartararó en 11 punten achter merkgenoot Pecco Bagnaia. Na zijn crash in Portimão en de achtste plaats in Jerez die enigszins teleurstellend aanvoelde is de Fransman ervan overtuigd dat hij een grote rol kan spelen in dit kampioenschap:
Johann Zarco: “Voor het kampioenschap is dit resultaat perfect. Na de eerste twee races in Qatar was ik de leider in het kampioenschap en dan begin je te geloven in je kansen op de titel. Ik denk dat ik genoeg ervaring heb om mee te kunnen doen voor het kampioenschap. Ik moet nog wel het nodige leren op de Ducati maar de machine is er klaar voor, het team is er klaar voor en ik denk dat ik er zelf ook wel klaar voor ben.
Als ik die extra stap nog kan maken met de machine, en als dit snel genoeg gebeurt, dan denk ik dat ik zeker een kans heb voor de titel. Deze twintig punten zijn heel belangrijk vandaag. Er zit heel veel potentie in de Ducati, dat roep ik al een jaar. Een 1-2 in Jerez en een 1-2 hier is goed voor iedereen binnen Ducati. Dit zal ons ook sterker maken voor de komende races.”
De volgende Grand Prix vindt plaats in het weekend van 28, 29 en 30 mei op het Mugello Circuit in Italië.
Handige links SHARK Grand Prix de France:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter