Johann Zarco over zijn opties en plannen voor 2020

298
johann-zarco
Johann Zarco - Silverstone | foto© KTM images

Na afloop van de Grand Prix op de Red Bull Ring maakte KTM bekend dat Johann Zarco na dit seizoen zal vertrekken als coureur bij het Red Bull KTM Factory Racing MotoGP Team. De Fransman had om een vroegtijdige ontbinding van zijn contract gevraagd, een verzoek dat door KTM werd ingewilligd. Maar wat zijn de plannen voor de tweevoudig Moto2 wereldkampioen voor 2020?

Via een persbericht werd op maandag na afloop van de Grand Prix in Spielberg bekend gemaakt dat Johann Zarco zijn tweejarig KTM-contract niet zal uitdienen, de samenwerking eindigt al aan het einde van het seizoen 2019. De Fransman, die tot op heden een heel moeilijk seizoen kent, liet zijn contract ontbinden zonder dat hij had nagedacht over een vervolg van zijn carrière.







Sinds 10 dagen is de Fransman dus op zoek naar een nieuwe uitdaging voor het komende seizoen, maar welke opties zijn er?

Een nieuwe werkgever en een zitje vinden voor komend seizoen lijkt op dit moment uitgesloten. De enige nog niet bevestigde plaats is de plaats van de Japanner Takaaki Nakagami binnen het LCR Honda Team, echter niemand twijfelt eraan dat dit niet goedkomt. De handtekening is weliswaar nog niet gezet maar het is een publiek geheim dat dit slechts een kwestie van tijd is en dat er nog slechts enkele details uitgewerkt moeten worden omtrent de lease van de nieuwste Honda RC213V.

Mochten er geen gekke dingen gebeuren de komende tijd dan lijkt een MotoGP start er voor Zarco in 2020 niet in te zitten.

Johann Zarco. “Mijn droom is nog steeds om in de MotoGP te blijven, maar dat is praktisch onmogelijk omdat alle contracten voor 2020 getekend zijn. Dus ik weet niet wat de toekomst zal brengen.”

Een andere optie zou zijn om in 2020 als MotoGP testcoureur aan de slag te gaan, al liggen  ook hier de kansen niet voor het oprapen.

Johann Zarco: “De tweede optie zou inderdaad zijn om MotoGP testcoureur te worden voor één van de MotoGP-fabrikanten. Op die manier zou ik goed kunnen voorbereiden op 2021, ook al mis ik dan een jaar race-ervaring. Op dit moment zijn er geen concrete aanbiedingen, maar ik sta voor alles open.”

Ook hier zijn de kansen van Zarco waarschijnlijk zeer beperkt. Het is zeer onwaarschijnlijk en misschien zelfs wel uitgesloten dat hij bij KTM aan de slag kan als MotoGP testcoureur. Bij Honda zijn ze zeer tevreden met Stefan Bradl, Ducati heeft Michele Pirro en Suzuki is tevreden over het werk van Sylvain Guintoli.

Aprilia zou een mogelijkheid kunnen zijn nu huidige Aprilia MotoGP testcoureur Bradley Smith in verband wordt gebracht met een terugkeer naar KTM. Yamaha zou een mogelijkheid kunnen zijn nu Jonas Folger nog twijfelt over het aanbod van Yamaha. De Duitser is er namelijk nog niet uit of hij nog een jaar als MotoGP testcoureur aan de slag wil of toch liever als vaste coureur terug wil keren naar de Moto2 klasse.

Een keus die Zarco ook zou kunnen maken, een jaar terugkeren naar de klasse waarin hij in 2015 en 2016 de wereldtitel wist te veroveren.

Johann Zarco: “Het klopt, de Moto2  is ook een mogelijkheid, maar tot nu toe heb ik nog niet de kans gehad om te praten over een terugkeer naar deze klasse. Er is iets meer dan een week verstreken sinds mijn beslissing…. Ik wil mezelf de tijd geven. Maar Moto2 komt voor mij alleen ter sprake als ik een team en een fiets heb waarmee ik voor de titel kan vechten.”

Zarco werd een aantal weken ook veelvuldig in verband gebracht met een overstap naar het FIM Superbike Championship. Zo zou de Fransman al een riant aanbod van Honda op zak hebben en in 2020 samen met Alvaró Bautista het nieuwe HRC-dreamteam moeten gaan vormen. Bautista heeft inmiddels een tweejarige Honda deal op zak – hoewel nog niet officieel bevestigd, maar Ducati bevestigde donderdag in Silverstone het vertrek van de Spanjaard bij hun WorldSBK team – maar tot op heden verwees Zarco dit nog steeds naar het land der fabelen en liet hij weten niemand maar dan ook niemand van Honda hierover gesproken te hebben. Donderdag in Silverstone was de Fransman echter iets milder in zijn uitspraken, sterker nog hij hield een dag voorafgaand aan de GoPro British Grand Prix ineens alle opties open.

Johann Zarco: “Het zou voor mij het beste zijn om binnen het MotoGP wereldkampioenschap actief te blijven. Ik zou graag in deze paddock willen blijven, ook al betekent het een terugkeer naar Moto2. Maar alles is op dit moment mogelijk.”

Wie wordt Zarco’s opvolger bij KTM
In Silverstone worden de geruchten steeds sterker dat Miguel Oliveira in 2020 de plaats van Zarco in zal gaan nemen bij het Red Bull KTM Factory Racing MotoGP Team. De Portugees zal vanwege zijn goede prestaties binnen de KTM-familie de overstap maken van het Red Bull KTM Tech 3 satellietteam naar het officiële fabrieksteam. Oliveira’s plaats zal dan op zijn beurt weer ingenomen gaan worden door de Maleisiër Hafizh Syahrin die daarmee dus zijn huidige positie zal behouden. De Maleisiër is echter ook bezig met een terugkeer naar de Moto2 klasse, mocht dat doorgaan dan is Bradley Smith de belangrijkste kandidaat om terug te keren bij KTM en zijn voormalige werkgever Hervé Poncharal.

 

Handige links GoPro British Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App