Johann Zarco vindt het jammer dat de nieuwe chicane op de Red Bull Ring niet naar hem vernoemd is. De Fransman ontving een hoop kritiek nadat hij als aanstichter werd gezien van het incident in 2020 en grapte dat de nieuw aangebrachte chicane dan op z’n minst zijn naam kon dragen.
Voorafgaand aan de Oostenrijkse Grand Prix op de Red Bull Ring werd er veel gesproken over de nieuwe chicane. Na het incident tijdens de MotoGP race in 2020, waarbij Johann Zarco en Franco Morbidelli elkaar met zeer hoge snelheid raakten en hun gecrashte machines ternauwernood ontweken werden door Valentino Rossi en Maverick Viñales, is het circuit aangepast om een herhaling hiervan te voorkomen.
Het eerste ontwerp zag er redelijk vloeiend uit maar het daadwerkelijke resultaat is een chicane met twee bochten van 90°. De zeer snelle bocht 2 op de Red Bull Ring zal dus niet meer gebruikt worden en plaatsmaken voor de langzame chicane.
In zijn media debrief op donderdagmiddag sprak Johann Zarco over deze nieuwe chicane en wat hij ervan vindt. Na het genoemde incident in 2020 werd de Fransman door velen als aanstichter gezien en ontving hij dan ook veel kritiek, als geintje vond hij dat deze nieuwe chicane dan op z’n minst zijn naam had kunnen dragen.
Johann Zarco: “De [nieuwe] chicane [op de Red Bull Ring] is vrij langzaam maar ik denk dat we het voordeel met de Ducati niet zullen verliezen. Aan de andere kant is het voordeel dat we hier in het verleden hadden met de Ducati nu niet meer zo groot, de anderen hebben grote stappen gemaakt.
Ik vind het wel jammer dat de nieuwe chicane mijn naam niet draagt met alle woorden die ik naar mij toe geslingerd heb gekregen de laatste jaren. Het zou mooi zijn om dan in ieder geval deze chicane naar mij vernoemd te hebben.
Met deze chicane is de kans op een crash wellicht iets groter maar als je dan onderuitgaat is het waarschijnlijk een kleine valpartij waarbij je wegglijdt. Dat kan de nodige problemen opleveren in een race maar omdat de snelheid laag is hoop ik dat het geen ernstige gevolgen heeft. De grote crash van twee jaar geleden zal hierdoor niet meer gebeuren. Het is een manier om de snelheid eruit te halen en grote incidenten te voorkomen.
Technsich gezien is het jammer om dit deel van het circuit te verliezen maar voor mij is het geen groot probleem want ik was nooit zo sterk in dit gedeelte. Het was hard om daar iemand in te halen omdat de snelheid al zo hoog is. Fabio [Quartararó] was daar geweldig want hij kon zijn machine heel goed onder controle houden en zeer laat remmen. Misschien is deze nieuwe chicane daardoor wel beter voor mij.”
Twee weken geleden tijdens de Britse Grand Prix op Silverstone leek Zarco op jacht te zijn naam zijn eerste overwinning in de MotoGP klasse. In de vrije trainingen was de Fransman zeer snel en op zaterdagmiddag behaalde hij pole position. In de race reed de Prima Pramac Racing coureur aan de leiding maar in de vijfde ronde schoof hij onderuit waardoor de eerste zege in de koningsklasse uitbleef.
Johann Zarco: “Het is goed om weer in Oostenrijk te zijn. Uit Silverstone hebben we alleen de positieve dingen meegenomen, ik kon de crash gauw van me afzetten want ik hield er geen vervelend gevoel aan over. Het was goed om aan de leiding te rijden, snel te zijn en het hele weekend een goed gevoel te hebben met de Ducati. Dat was voor het eerst sinds lange tijd. Het was goed om dit niveau weer te behalen en nu wil ik dat herhalen. Ik denk dat het mogelijk is en de machine kan nagenoeg overal winnen, we moeten er alleen zelf het maximale uithalen.”
De eerste vrije training voor de MotoGP klasse op de Red Bull Ring gaat vrijdagochtend om 09:55 uur van start.
Handige links CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter