Johann Zarco: ‘In 2021 is het de tijd om aan winnen te denken’

908
johann-zarco
Johann Zarco | foto© Pramac Racing

Pramac Racing presenteerde afgelopen donderdag haar MotoGP plannen voor het komende seizoen. Met MotoGP debutant Jorge Martin en Johann Zarco als rijdersduo beschikt het Ducati MotoGP satellietteam over een mix van jong talent en ervaring. Met name Zarco is gebrand op een goed seizoen, hij wil in dienst van Pramac Racing er dan ook alles aan doen om in 2021 zijn eerste MotoGP zege te scoren.

Na het vertrek van Jack Miller en Francesco Bagnaia – beide verhuizen binnen de Ducati familie naar het officiële Ducati fabrieksteam – moest Pramac Racing voor 2021 op zoek naar twee vervangers. Jorge Martin en Johann Zarco zijn door het team als vervangers aangetrokken. Voor Martin is niet alleen de Ducati Desmosedici GP een nieuwe machine, hij zal komende week in Qatar tevens zijn debuut gaan maken op een MotoGP machine. Anders is dat voor Zarco, de ervaren Fransman vond na zijn plotselinge vertrek halverwege het seizoen 2019 bij KTM voor het afgelopen seizoen onderdak bij Ducati. De Italiaanse motorenfabrikant bracht hem in eerste instantie onder bij Avintia Esponsorama om hem voor het 2021 onder te brengen bij Pramac Racing.







Na een pole en een podiumplaats in Brno wil Zarco komend seizoen echter meer. Tijdens de teampresentatie afgelopen donderdag liet de Fransman weten dat hij vastberaden is om komend seizoen in dienst van Pramac Racing zijn eerste MotoGP zege te gaan scoren.

Johann Zarco: “Voor mij is dit het tweede seizoen met Ducati, dankzij hen ben ik in het seizoen 2020 terug op een goed niveau. In 2021 zou het dan ook leuk zijn om competitief te zijn, om voor de podiumplaatsen te strijden – en ook om aan winnen te denken. Vorig jaar hadden we veel nieuwe winnaars, dus dan denk je: dat moet ik ook kunnen. Ten opzichte van vorig jaar, toen ik nog veel moest leren en moest wennen aan de voor mij nieuwe machine, ben ik zeker in het voordeel. Nu kan ik alles gebruiken wat ik in 2020 geleerd heb. Dat zal me zeker gaan helpen. Vorig jaar zag ik al dat de ondersteuning van Ducati er was. Hier bij Pramac weet ik dat ik nog meer steun zal krijgen, steun alsof ik een fabrieksrijder ben. Dat geeft je de kans om het goed te doen.”

Het is niet de eerste keer dat Pramac Racing interesse toont in de diensten van de Fransman. In het seizoen dat Zarco zijn tweede Moto2 wereldtitel behaalde deed het Italiaanse team hem ook al een aanbod, hij sloeg het aanbod destijds af om vervolgens te kiezen om met Tech3 Yamaha zijn debuut te maken in de koningsklasse.

Johann Zarco: “Het klopt, er was eerder een mogelijkheid voor me om voor Pramac Racing te gaan rijden. Maar dat waren andere tijden… Ik weet niet of je het kan beschrijven als een vrouw die me twee jaar het hof maakt tot ik ga. Want normaal gesproken is het de man die de vrouw moet benaderen, en niet andersom. Nee zonder gekheid, ondanks dat ik nog niet iedereen binnen het team persoonlijk ontmoet heb voel ik me hier nu al thuis.”

Zarco debuteerde in 2017 als coureur in de koningsklasse. Na de eerste twee seizoen uit te zijn gekomen voor het Frans Tech3 Racing stapte Zarco in 2019 over naar KTM, een huwelijk waar halverwege het seizoen op de Oostenrijkse Red Bull Ring al een eind aan kwam. Na in dat seizoen nog een aantal keren als vervanger van de geblesseerde Takaaki Nakagami in actie te zijn gekomen accepteerde Zarco voor het seizoen 2020 een aanbod van Ducati en verscheen hij aan de start in de kleuren van Avintia Esponsorama. Met 77 gescoorde WK punten eindigde hij in dat seizoen als dertiende in de eindstand van het kampioenschap. Zarco heeft tot nu toe ondanks zijn 5 pole positions en 7 podiumklasseringen nog geen overwinning in de koningsklasse achter zijn naam staan, daar moet dus in 2021 verandering in komen.

De voorlopige 2021 MotoGP kalender per 22-01-2021:

  • 26 t/m 28 maart: Qatar – Losail International Circuit*
  • 02 t/m 04 april: Doha – Losail International Circuit*
  • 16 t/m 18 april Portugal – Algarve International Circuit
  • 30 april t/m 02 mei: Spanje – Circuito de Jerez
  • 14 t/m 16 mei: Frankrijk – Le Mans
  • 28 t/m 30 mei: Italië – Autodromo del Mugello
  • 04 t/m 06 juni: Catalunya – Circuit de Barcelona – Catalunya
  • 18 t/m 20 juni: Duitsland – Sachsenring
  • 25 t/m 27 juni: Nederland – TT Circuit Assen
  • 09 t/m 11 juli: Finland -KymiRing
  • 13 t/m 15 augustus: Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
  • 27 t/m 29 augustus: Engeland – Silverstone Circuit
  • 10 t/m 12 september: Aragón – MotorLand Aragón
  • 17 t/m 19 september: San Marino – Misano World Circuit Marco Simoncelli
  • 01 t/m 03 oktober: Japan – Twin Ring Motegi
  • 08 t/m 10 oktober: Thailand – Chang International Circuit
  • 22 t/m 24 oktober Australië – Phillip Island
  • 29 t/m 31 oktober: Maleisië – Sepang International Circuit
  • 12 t/m 14 november: Comunitat Valenciana – Circuit Ricardo Tormo

* Avondraces
** Afhankelijk van de nog te verkrijgen homologatie