Johann Zarco deed afgelopen weekend een boekje open over zijn opties voor 2024. De Fransman gaf aan niet open te staan voor een vertrek naar het World Superbike kampioenschap en naar eigen zeggen zeker nog recht te hebben op een plaats in de MotoGP klasse.
De geruchtenmolen in de MotoGP klasse draait momenteel op volle toeren. Eén van de meest felbegeerde zitjes is die van Johann Zarco bij het Prima Pramac Racing team op één van de vier fabrieksmachines van Ducati. Het heeft er alle schijn van dat Marco Bezzecchi deze plaats zal innemen en de nieuwe teamgenoot wordt van Jorge Martin bij het Italiaanse fabrieksteam.
Lees: Bezzecchi in 2024 bij VR46 of Pramac? “Deze week ga ik overleggen met mijn manager”
Dat zou betekenen dat Zarco zijn heil elders moet gaan zoeken. Naar verluidt zou hij een aanbod hebben gekregen om de teamgenoot van Álvaro Bautista te worden bij het Aruba.it Racing – Ducati team maar daar heeft de tweevoudig Moto2 wereldkampioen geen oren naar. Afgelopen weekend tijdens de Britse Grand Prix op Silverstone werd de Fransman dit vraagstuk voorgelegd en gaf hij daarop uitgebreid antwoord.
Johann Zarco: “Ik kijk niet naar de opties in het World Superbike kampioenschap. Ik sta momenteel vierde in het kampioenschap, waarom zou ik nu aan het World Superbike moeten denken? Het was eerst altijd zo dat je je zitje in de MotoGP klasse kon behouden als je de resultaten behaalt, ik doe dat maar ik heb nog steeds geen zitje voor volgend jaar. Dat geeft me een vreemd gevoel maar met hetgeen wat ik momenteel laat zien ga ik niet naar World Superbike. Dat is niet omdat ik dat geen mooi kampioenschap vind maar omdat ik nog steeds goed presteer in MotoGP. Veel mensen zeggen dat ik niet win maar hoeveel rijders kunnen zeggen dat ze ieder jaar in de top vijf van het kampioenschap staan? Ik sta stevig in mijn schoenen en zal dat blijven doen.”
Dat Zarco van mening is dat hij een plaats in de MotoGP klasse verdient op een Ducati moge duidelijk zijn, maar ondanks dat er maar liefst acht Ducati’s rijden in de koningsklasse zijn de opties beperkt. Zo zullen Pecco Bagnaia en Enea Bastianini ook in 2024 het Ducati Lenovo Team vertegenwoordigen en lijkt het dus zeer waarschijnlijk dat jongelingen Jorge Martin en Marco Bezzecchi de fabrieksmachines bij het Prima Pramac Racing team gaan bemannen. In dat geval is er een plaats beschikbaar bij het Mooney VR46 Racing Team maar dit team zal geen plaatsmaken voor de 33-jarige Fransman, naar alle waarschijnlijkheid is deze voor Franco Morbidelli die na dit seizoen het Monster Energy Yamaha MotoGP team verlaat.
Dan blijft Gresini Racing over waar Alex Márquez naar alle waarschijnlijkheid blijft na zijn overwinning in de Sprint race afgelopen zaterdag. Fabio di Giannantonio lijkt op de uitweg dus wellicht is dat een optie voor Zarco, maar het moge duidelijk zijn dat het Italiaanse team de voorkeur geeft aan talent uit de Moto2 klasse. Zo wordt Tony Arbolino al lange tijd genoemd, vooral vanwege zijn Italiaanse manager Carlo Pernat die ook de manager is van Enea Bastianini die zo goed presteerde bij Gresini Racing.
Daarnaast is Jake Dixon ook een veelgenoemde optie, zijn manager is Frankie Carchedi die momenteel de crew chief is van Di Giannantonio en voormalig crew chief van Joan Mir waar hij in 2020 de MotoGP wereldtitel mee won bij Suzuki. Daarnaast heeft het Britse TNT Sports (voorheen BT Sport) een lucratieve deal met Dorna Sports en staat er in het contract dat de Spaanse rechtenhouder mee moet werken aan het hebben van een Britse rijder in de MotoGP klasse. Gezien de overvloed aan het Italiaanse talent kan dat in het voordeel zijn van Dixon en dus in het nadeel van Arbolino en Zarco.
Johann Zarco: “Ik verdien een plaats binnen Ducati maar het is goed om te weten dat Honda geïnteresseerd is, het mooi om de interesse van zo’n merk te hebben. Zij hebben het momenteel moeilijk maar het is een mogelijkheid, en we moeten er op z’n minst over nadenken. Maar mijn hoofddoel is Ducati en om op deze winnende motorfiets te blijven rijden. Met Prima Pramac Racing leiden we het teamkampioenschap, Jorge [Martin] en ik doen het goed samen dus waarom zouden we daar niet mee doorgaan?”
Dan is er nog een optie bij LCR Honda. Alex Rins vertrekt naar dit jaar om te verhuizen naar het Monster Energy Yamaha MotoGP team en Takaaki Nakagami lijkt nog een jaar aan te blijven vanwege de enigszins teleurstellende resultaten van Honda Team Asia coureurs Ai Ogura en Somkiat Chantra.
Johann Zarco: “Het is moeilijk om hierover na te denken maar het zou geen slechte uitdaging zijn. Maar als je wilt denken aan de overwinning moet je eerst vooraan meerijden zoals ik momenteel doe. Het is duidelijk dat de Ducati momenteel de ‘place-to-be’ is want het is de beste machine in de MotoGP klasse.”
Zarco zou geen vreemde zijn bij het LCR Honda Team, zo reed hij in 2019 al een aantal races voor het Italiaanse team toen Takaaki Nakagami geblesseerd was en hijzelf het contract met KTM vroegtijdig had ontbonden. Het lijkt de meest voor de hand liggende mogelijkheid voor Zarco en iets waar hij zo te horen zelf niet negatief tegenover staat.
Johann Zarco: “Ik zou trots zijn om de persoon te zijn die Honda weer naar een hoger niveau tilt want bij KTM kon ik dat niet. Ook al was mijn informatie misschien goed, gezien mijn prestaties en de manier waarop ik wegging was ik niet in deze positie. Toen heb ik een keuze gemaakt en kwam ik terug met Ducati. Als ik voor Honda zou moeten kiezen is in ieder geval mijn volwassenheid niet hetzelfde als toen, dus waarom niet? We moeten de opties openhouden om niet in het World Superbike te eindigen.
Als ik op de optie van Honda zou moeten ingaan is het geen gek idee, het is nog steeds Honda. Het is bijvoorbeeld niet een Kawasaki die terug wil keren in de MotoGP klasse en een ervaren rijder nodig heeft. Daarom is het geen gek idee als dit gebeurt maar momenteel zijn mijn resultaten goed genoeg om een plaats bij Pramac te houden op een Ducati fabrieksmachine.”
De volgende Grand Prix wordt in het weekend van 18 t/m 20 augustus verreden op de Red Bull Ring in Oostenrijk.
Handige links Monster Energy British Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’