Johann Zarco raakte vrijdagmiddag betrokken bij een heftig incident aan het eind van de tweede training voor de MotoGP klasse op de Sachsenring. De Fransman reed de pits uit en ging de baan op om voor een snelle rondetijd te gaan toen Marc Márquez crashte en hem van zijn machine torpedeerde.
Terwijl de tweede training van de MotoGP klasse op de Sachsenring vrijdagmiddag op z’n einde kwam, en alle coureurs bezig waren om een snelle rondetijd op de klok te zetten, ging Marc Márquez onderuit in bocht 1 en knalde zijn schuivende machine op Johann Zarco die net uit de pits kwam rijden. Het was een klap van jewelste en de Ducati Desmocedici GP23 was dan ook volledig verwoest, gelukkig kwamen beide coureurs er wel ongedeerd vanaf.
Marc Márquez gaat onderuit en komt heel akelig in botsing met Johann Zarco
De motor van Zarco wordt compleet gespleten door die van Marquez.. Gelukkig komen de coureurs er goed vanaf #ZiggoSport #MotoGP #GermanGP pic.twitter.com/WcqAaC8a1a
— Ziggo Sport Racing (@ZS_Racing) June 16, 2023
Zarco had toch een flinke klap op z’n rug gehad en bleef op de grond liggen terwijl Márquez zo snel mogelijk probeerde terug te keren naar de Repsol Honda Team pitbox om daar zijn tweede machine te kunnen pakken. Uiteindelijk eindigde Márquez buiten de top tien en zal hij zaterdagochtend deel moeten nemen aan Q1, waar er slechts twee plaatsen voor Q2 te verdienen zijn. Zarco eindigde als tiende en bemachtigde daarmee dus nog net een plaats in Q2, wel zullen zijn monteurs op vrijdagavond een geheel nieuwe machine moeten opbouwen.
Lees: Marc Márquez: “Als er iemand is die deze situatie had kunnen voorkomen, dan is het Johann”
Het incident werd na afloop uitvoerig besproken en nadat Marc Márquez zijn zegje deed in zijn media debrief had Zarco ook een duidelijke reactie op het incident.
Johann Zarco: “Ik zou het incident van vandaag beschouwen als een race incident. Het kan gebeuren, ook al is het natuurlijk beter dat het niet gebeurt. De exit van de pit lane is misschien een beetje tricky, maar we zijn eraan gewend en ik probeerde heel voorzichtig te zijn toen ik de baan op ging. Ik wachtte aan de buitenkant en remde omdat ik een grote groep zag komen. Vervolgens zag ik de machine van Marc [Márquez] eraan komen en zette ik mijn motor rechtop, gelukkig heeft hij alleen de motor geraakt en niet mijn rug of mijn been.
Allereerst had hij op z’n minst even naar mij toe kunnen komen toen ik op de grond lag. Ik begrijp dat hij zo snel mogelijk terug wil gaan naar de pitbox om daar met de andere machine de baan weer op te gaan, maar vanwege de rode vlag had hij best even kunnen kijken of alles wel oké was. Ik vind het mooi om te zien hoe Marc rijdt en de manier waarop hij pusht, hij is een kampioen die de controle een beetje lijkt te verliezen wanneer hij spreekt.
Hij moet twee keer nadenken voordat hij praat want dat hij zegt dat het mijn fout is, is niet acceptabel. Ik ben een nette rijder dus hij kan de fout niet alleen bij mij neerleggen, het is niet goed om alleen maar met de vinger naar mij te wijzen. Drie jaar geleden was er ook een groot incident (Red Bull Ring 2020, Zarco en Morbidelli crashten waarbij hun machines rakelings langs Rossi en Viñales schoten) waarbij ik van achter werd geraakt. Toen zei ook iedereen dat het mijn fout was.
Vandaag had hij op z’n minst bij mij kunnen komen om zich te verontschuldigen, maar hij kwam na de sessie heel even snel bij mij langs om te zeggen dat hij ervan geschrokken was. Ik vind niet dat je hier iemand de schuld van kunt geven, we moeten het accepteren. Hij verliest een beetje de controle wanneer hij praat en dat is treurig om te zien.
Gelukkig ben ikzelf ongedeerd. Ik heb wel een flinke klap gehad op mijn onderrug, dat is waarom ik niet meteen op kon staan. Ik voelde me een beetje vreemd maar er is gelukkig niets gebroken. We zullen het nog even checken met de fysiotherapeut. Het gaat verder allemaal goed maar we hebben wel een verwoeste motor waardoor de monteurs vanavond tot laat moeten werken om een nieuwe te bouwen. We moeten een beetje op onze woorden passen want ik ben niet achterlijk, hij kan niet de schuld bij mij neerleggen. Dat is belachelijk.”
De vrije training met aansluitend de kwalificatie voor de MotoGP klasse op de Sachsenring gaat zaterdagochtend om 10:10 uur van start.
Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag