Joan Mir zo goed als zeker weg bij Honda, lonkt Aprilia?: “Ik heb opties”

5500
joan-mir
Joan Mir - Austin 2024 | foto© Randy van Maasdijk

Dat er na twee seizoenen een einde komt aan de samenwerking tussen Joan Mir en Honda wordt steeds aannemelijker. Voor de 2020 MotoGP wereldkampioen is het moeilijk te accepteren dat hij geen resultaten kan boeken, een afscheid aan het einde van het huidige MotoGP seizoen lijkt dan ook steeds waarschijnlijker. De Spanjaard heeft volgens eigen zeggen opties om in 2025 ergens anders te gaan rijden.

Joan Mir en ook Alex Rins werden in 2023 seizoen, net als velen, verrast door het nieuws dat Suzuki aan het einde van het seizoen de stekker uit hun MotoGP project ging trekken. Rins als ook Mir vonden voor het seizoen 2024 onderdak bij HRC, Rins werd ondergebracht bij het Team LCR Honda Castrol terwijl Mir de teamgenoot werd van Marc Márquez binnen het Repsol Honda Team. Terwijl Rins het na een jaar al voor gezien hield en voor 2024 koos voor een overstap naar Yamaha is Mir in 2024 voor het tweede seizoen als coureur actief binnen het officiële Honda fabrieksteam.







Nadat ook Márquez een jaar eerder dan verwacht zijn biezen nam en koos voor een nieuw avontuur bij Gresini Racing Ducati werkt Mir dit seizoen samen met zijn nieuwe teamgenoot Luca Marini aan een wederopstanding van Honda als fabrikant in de koningsklasse. Ondanks dat Mir hard blijft werken blijven de resultaten vooralsnog uit. De nieuwe Honda RC213V is nog verre van competitief en dat zorgt voor de nodige frustraties bij de coureur uit Mallorca die zich in 2020 nog als MotoGP wereldkampioen mocht laten kronen.

Net als de meerderheid van het huidige MotoGP veld heeft Mir ook een na dit seizoen aflopend contract en hij overweegt dan ook om na dit seizoen Honda te verlaten en te kiezen voor een nieuw en ander MotoGP avontuur zo liet hij eerder deze week optekenen aan de collega’s van het Britse crash.net.

Joan Mir: “Ik heb een aantal opties voor 2025, maar heel eerlijk gezegd weet ik nog niet wat ik wil gaan doen. Ik heb nog tijd nodig om alles eens goed op een rijtje te zetten en een goede beslissing te nemen. Dit is op dit moment de realiteit. Het is gewoon heel moeilijk. In vier jaar tijd heb ik twee wereldtitels gewonnen, was ik in drie verschillende categorieën actief en heb ik steeds vooraan mee kunnen doen. Nu de resultaten uitblijven moet je jezelf op een andere manier zien te motiveren. De kleine dingen, een goede race hebben met het pakket dat je hebt, meer kun je niet doen. En geef 100%. Hoe meer succes je in het verleden hebt gehad, hoe moeilijker het is om het te begrijpen.”

Na vijf Grand Prix weekenden heeft Mir slechts 12 WK-punten weten te scoren en bezet hij op een fabrieks Honda slechts de achttiende plaats in de tussenstand van het kampioenschap. Voor de toekomst streeft de Spanjaard er zeker naar om weer op een competitieve motor te kunnen gaan rijden. Dat Ducati momenteel de meest gewilde en competitieve MotoGP machine is moge duidelijk zijn, om te winnen heb je zelfs niet eens een officiële fabrieksmachine nodig. Hetzelfde geldt voor Aprilia, en daar kan dan ook weleens de oplossing liggen. Davide Brivio is inmiddels namelijk de teammanager bij Trackhouse Racing MotoGP en de twee zijn goede bekenden van elkaar. In 2020 won Mir namelijk de MotoGP-titel met Suzuki Team Ecstar waar Brivio destijds de leiding had. Het is dan ook niet heel verwonderlijk dat er de afgelopen tijd steeds vaker geruchten opduiken dat het tweetal in 2025 weer samen wil gaan werken en de genoemde optie van Mir wel eens afkomstig kan zijn van voormalige – en momenteel in Amerikaanse dienst zijnde teambaas.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.